י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

צרה ושמה כאבי אוזניים • מה עושים?

סובלים מכאבי אוזניים? אתם ממש לא לבד • ד"ר יעל טוקצ'ינסקי מסבירה ממה זה נובע, כיצד ניתן למנוע את הכאבים, ומה הן שיטות הטיפול היעילות ביותר

צרה ושמה כאבי אוזניים • מה עושים?



כאבי אוזניים זוהי אחת הבעיות הנפוצות בכלל ובעונת החורף במיוחד. יש הרבה סיבות לכאבי אזניים: מחלות חלל הפה, בעיות שיניים: צמיחת שן בינה; דלקת בעצב השן או בחניכיים; עששת עמוקה בשן, חוסן איזון סגרי בגלל חוסר שיניים - הרבה פעמים נותנים כאב מוקרן אל האוזן
3.מחלות גרון - הרבה פעמים נותנות כאב מוקרן אל האוזן, אך גם נותנות דלקת אוזניים בתור סיבוך; סינוסיטיס; במעברים שינויים בגובה יכול להופיע כאב אוזניים זמני; בעיות נוירלגיות של עצב אחד או יותר; כאבי מטוס (ברוטראומה.). מכאבים אלה סובלים אנשים שמרבים לטוס. הם מופעים כאשר צינור אוסטכיוס (צינור שמע) לא מספיק להגיב לשינויי לחץ האוויר. כתוצאה מכך באוזן נוצר וואקום, הוא מעקם את צינור אוסטכיוס וזה גורם לתחושת הכאב; חזרת; אוזן השחיין. מצב זה מתפתח כאשר מיים חודרים אל תוך האוזן ונשארים שם. מיים האלה מהווים קרקע פוריה להתפתחות חיידקים ופטריות. החולה מרגיש שהאוזן שלו מגרדת , מופיע כאב פועם והרגשת אוזניים סתומות. בהמשך מופיעים גם אדמומיות, נפיחות וכאבים. באוזן השחיין הצינור נהיה נפוח, רך ואדום.

סיבות נוספות: גוף זר באוזן; חרק שניכנס לאוזן; פקק שעווה שסתם את תעלת האוזן, לוחץ וגורם לכאבים; מכה. אוזן יכולה לכאוב הרבה זמן אחרי טראומה, במיוחד אם ניכרת המטומא סביב האוזן. מכה ישירה באוזן, במיוחד מכה בעזרת חפץ שטוח, יכולה לגרום גם לפיצוץ עור התוף. אם במשך 5 דקות אחרי המכה נשמע רעש באוזניים או ניכרת ירידה בשמיעה, יש לפנות לרופא אף-אוזן-גרון; גידול; כאב כתוצאה משימוש מוזגם במסטיק; חריקת שיניים בזמן השינה או בזמן ערות
15.כווץ חזק של הלסתות בזמן השינה או בזמן ערות; הצטברות נוזלים באוזן כתוצאה מאלרגיה או הצטננות; סימטית בתוך האוזן יכול לגרום לכאבים באוזניים. קל למצוא אותה, אלא אם היא נמצאת עמוק בתוך צינור השמיעה; דלקת בבלוטות הלימפה הצוואריות; אוסטאוארטרוזיס של חוליות הצוואר; בעיות במפרק הלסת: דלקת מפרקים כללית; דלקת בלסת; מחלות קשורות לרקמות החיבור (למשל, זאבת); שינויים בדיסק התוך-מפרקי. במקרים אלה הכאב מתגבר בזמן לעיסה, בפיהוק; חולה מתלונן על "קליקים" או רעשים ממפרקי הלסת וכאבי ראש. חוץ מזה, הכאב בדרך כלל מוקרן לצוואר, כתף או רקה; חבלה לפנים או לצוואר, למשל, תאונת דרכים עם צליפת שוט.

מחלות אוזניים, כאשר הנפוצה מביניהם היא דלקת אוזן התיכונה (Otitis media) . זוהי הסיבה הכי נפוצה של כאבי אוזניים, במיוחד אצל ילדים תחת גיל 3. כאבי אוזניים במחלה זו נגרמים כתוצאה מכך, שצינור אוסטכיוס נחסם ומאחורי עור התוף מצטבר נוזל. זה גם יכול לגרום לזיהום. קינוח אף חזק גם יכול לגרום לכאבי אוזניים כתוצאה מתנועת עיסה מזוהמת דרך צינור אוסטכיוס לחלל שמאחורי עור התוף. אכילת חלב ומוצריו היא אחד הגורמים העיקריים בהתפתחותה של דלקת האוזן התיכונה.

הטיפול הטבעי וטיפול אנטיביוטי הינם יעילים לטיפול בדלקת אוזניים באותה מידה. יחד עם זאת, נמצא במחקר, שאצל הילדים שטופלו באנטיביוטיקה בדלקת אוזניים המחלה לרוב חזרה ואילו אצל הילדים שלא טופלו באנטיביוטיקה - לרוב לא חזרה. גורמי סיכון לדלקת אוזניים לילדים הם: עישון הורים, עישון פסיבי של הילד, מציצה ממושכת של מוצץ, שתיה בשכיבה, מזון שמגרה הפרשת ריר, כמו בוטנים ומוצריהם, בננות וקזאין. צריכת חלב ומוצריו גורמת לא רק ליצירת עודף ריר, אלא גם להצטברות נוזלים בגוף בכלל ובאוזן בפרט.

פעולות להקלה על הכאבים

• תרימו את הראש

• אל תשכבו, מצב שכיבה הרבה פעמים מחמיר את הכאב.

• תטבלו מגבת במים חמים (לא רותחים!), תסחטו ותניחו על האוזן ל- 10-15 דקות. תחזרו על הפעולה כל שעתיים.

• קחו חתיכת צמר גפן קטנה, גלגלו אותה לכדור קטן, תטבלו במים חמים ותשחילו אל תוך הגומה שבין תנוך האוזן לפתח האוזן.

• תחממו שמן תינוקות/שמן זית/אוטידין/ ותטפטפו כמה טיפות לכל אוזן. אין לטפטף, אם יש הפרשות מהאוזן.

• קחו משכך כאבים

• לערבב בכמויות שוות מיים וחומץ לבן ולטפטף אל תוך האוזן 6-10 טיפות לשינוי חומציות הסביבה ע"מ למנוע התרבות החיידקים. אין לעשות זאת באם יש הפרשות כלשהן מהאוזן, יש ירידה בשמיעה או שידוע לכם שעור התוף מחורר.

• באוזן השחיין: לפני שחייה לטפטף אל תוך האוזן טיפת שמן זית או שמן תינוקות.

• ביציאה מהמים שימו מייבש שיער במרחק כ-10 ס"מ מהאוזן ותייבשו את האוזן באוויר חם, אך נעים, במשך 3-5 דקות כל אוזן.

• למניעת הביעה יש לשים טיפת כוהל לכל אוזן תוך שעה לאחר יציאה מהמים. אין לעשות זאת, אם יש הפרשות מהאוזניים, במיוחד מוגלתיות, ירידה בשמיעה או שאתם יודעים שעור התוף שלכם מחורר.

• באוזן המטוס: בעת המראה במטוס (או עליה לירושלים וכד') ללעוס מסטיק. תוך כדי הלעיסה, להשתמש בספריי לנוזלת ובו בזמן תבלעו את הרוק. תעשו כך עם כל אחד מהנחיריים בתורו. תחזרו על זה גם בעת הירידה. אין להשתמש בספריי לנזלת אם יש לכם בעיות לב ו/או דופק או רגישות לחומרים בספריי. אין להירדם בעת ההמראה והירידה.

כמה עצות טבעיות לטיפול באזניים

הטיפול הטוב לכאבי אוזניים זה חימום. יש 2 שיטות חימום להקטנת כאבי אוזניים: א.לחמם ע"י חפץ מחומם או אוויר חם מפֶן (ממרחק 15-30 ס"מ מהאוזן) במשך עד 5 דקות. ב. רטיות מחממות על האוזן. רטיה חמה מוציאה את המחלה החוצה. אם יש מוגלה, ניתן להוציא גם אותה ברטיה.

לחמם מים או כוהל מהול או שמן (עדיף שמן זית). לקחת חתיכת בד ולקפל מספר פעמים. לצפות את הנייר בשכבה דקה של שעווה. לעשות חתך בנייר לפי גודל האוזן. להרטיב את הבד ולהצמיד לעור סביב האוזן. לשים את הנייר מעל הבד ומעל זה לשים צמר גפן בצורה כזאת שצינור השמיעה לא יסתם. כל שיכבה תהיה גדולה מקודמתה ב-2-3 ס"מ. לקשור את הכל אל הראש בעזרת תחבושת או צעיף. להשאיר ל-2-3 שעות.

למרוח את העור סביב האוזן בווזלין או בשמן תינוקות. למהול 50 מ"ל כוהל ב-50 מ"ל מים ולחמם קצת. להרטיב גזה בתמיסה ולשים סביב האוזן, כאשר האוזן עצמה והפתח לצינורית השמיעה צריכים להישאר פתוחים. לעשות חתך בנייר פרגמנט ולהלביש אותו על האוזן בצורה כזאת, שהאוזן תשאר פתוחה. לשים צמר גפן מעל הנייר. לקשור עם תחבושת ולהשאיר לשעה-שעתיים.

שמנים ארומטיים לרטיות:

1. שמן לבנדר ושמן קמומיל 1:1 או כל אחד לחוד. טינקטורה קמומילה לרטיות רטיות חמות של שמן הקמומיל בשילוב שמן המיורן והלבנדר ביחס 1:1:1

2. שמן שקדים הינו שמן ידוע כעוזר בכל מיני מחלות אוזניים. אם יש רעש בראש, כאבי אוזניים או שעוות אוזניים נוקשה - לטפטף * 5-7 טיפות שמן שקדים באוזן החולה ולשים חתיכת צמר גפן.
אם יש ירידה בשמיעה כתוצאה מהצטננויות או מחלה ראומטית - לטפטף* 7-8 טיפות באחת האוזניים ולשים צמר גפן, למחרת - לחזור על הפעולה עם האוזן השנייה.

3. אם יש דלקת באוזן המלווה בנפיחות הרקמות, יש לעסות את האוזן בשמן שקדים ע"מ לשכך את הכאב ולהוריד חום.
4. אדי חומץ עוזרים נגד רעש באוזניים וירידה בשמיעה.

5.שמן קמומיל ברטיות ובטיפות פנימיות לשיכוך כאבים כרוניים באוזניים

6. שמן לבנדר ברטיות ובטיפות פנימיות לשיכוך כאבים אקוטיים באוזניים

7. לערבב טיפה שמן קמומיל עם טיפה של שמן שקדים ועם טיפה של שמן לבנדר ולטפטף לאוזן

8. שום - לאכול לזיהום באוזן והקטנת הנזלת כל יום 1-2 שיני שום. אם אתם לא אוהבים שום, קחו שום בכמוסות מבית הטבע.

9. אם עור התוף שלם: שן 1 של שום לכתוש ולערבב עם כפית 1 של שמן זית, לחמם ולטפטף

10. לנשום שמן אקליפטוס

11. לשיחרור נוזלים מהאוזן: להרתיח מים בסיר ולנשום במשך 20 דקות שלוש פעמים ביום

12. ללעוס מסטיק עם קסיליט: קסיליט מונע התרבות חיידקים
.
13. לקחת כף שמן זית, להוסיף 4 טיפות שמן לבנדר, לטבול צמר גפן בתערובת ולהכניס אל תוך האוזן ללילה.

14. לטגן בצל בהרבה שמן, לסנן ולטפטף* 3 טיפות לכל אוזן

15.לטפטף מיץ מעלי דפנה

16. לחמם מי חמצן ולטפטף* לכל אוזן

17. להשתמש בתרסיס מי כסף

18. לכאבי אוזניים שמלווים בקיעת שיניים אצל תינוקות - תמצית פלנטנגו

19. מומלץ להימנע מצריכת חלב ומוצריו. הרבה פעמים הקפדה רק על המלצה זו ללא שום טיפול נוסף מספקת, בכדי להפסיק דלקות אוזניים חוזרות.

20. מומלץ להימנע מצריכת מזונות מעוררי ליחה, כמו פירות הדר, בוטנים ומוצריהם, שוקולד, סוכר מזוקק, חיטה מזוקקת, מזון מעובד, משומר ונושא צבעי מאכל.

21. אם יש לכם אלרגיות למזון, מומלץ להימנע ממזונות אלה.

22. מומלץ להימנע מעישון אקטיבי ופסיבי

23. מומלץ לצרוך מזון חריף לפתיחת דרכי הנשימה ופתיחת מעברים בדרכי הנשימה.

24. להפחית את צריכת המלח ולהימנע מאלכוהול, כי הם מייבשים את הסינוסים ובכך מחריפים את הדלקת.

25. מומלץ לאכול מרקים, במיוחד מרק עוף ומרק ירקות שורשיים.

26. מומלץ להעשיר את התפריט בג'ינג'ר, שום, בצל ותבלינים מחממים (כורכום, כמון, אניס, שומר, קימל, זעתר, טימין, פפריקה, הל, קינמון, רוזמרין, בזיליקום ומרווה, חרדל, חזרת, צ'ילי).

27. עדיף לשבת ולא לשכב

28. תשתו הרבה, זה עוזר לפינוי צינור השמע. עוד עוזרים: מסטיק, פיהוק, טיפות אף המכילים פנילאפרין (אבל לא להרבות ולהשתמש מספר ימים בלבד).

29. יש לנקות את האוזן החיצונית בלבד. מכל המקרים של קריעת עור התוף, ב- 70% המקרים זה קרה כתוצאה מניקוי אוזניים לא נכון. להסרת שעוות האוזניים ונוזלים שהצטברו באוזניים וכן לוטיפול בדלקת אוזניים - מומלץ ביותר טיפול בנרות הופי. נרות הופי עוזרים בעצם בכל בעיות אוזניים ללא מעורבות עצב השמיעה.

30. יש לשתות מיץ מירקות עליים, שמוציאים את הליחה

עצות לשיפור השמיעה

1.לעסות באצבע את הגומה מתחת לתנוך האוזן. אצבע ימין - לפי כוון השעון, אצבע שמאל - נגד כוון השעון.

2.להחזיק באוזן חיצונית בצורה כזאת, שבוהן תהיה לפני האוזן ושאר האצבעות - מאחריו ולמשוך ימינה ושמאלה.

3.לשים בוהן מאחורי האוזן ואצבע מורה לפני ולעסות לפני ואחורי האוזן בכוון מלמעלה למטה.
יש לחזור על כל תרגיל ב- 10 ימים ראשונים - 7 פעמים, 10 ימים הבאים - 14 פעמים, ובהמשך - 21 פעם.

4. לאכול כל יום 1/4 לימון עם קליפתו.

5. התוספים המומלצים הם: ויטמין C, Zn. ישנו טיפול הומאופתי יעיל לבעיות האזניים, אך כמו כל טיפול הומאופתי אחר הוא מותאם אישית לכל המטופל.

מתי לפנות לטיפול רפואי?

שימו לב, צאין לדאוג, אם: הכאב חולף כעבור 10-15 דקות ולא חוזר יותר. הכאב קצר וסיבתו ברורה (קינוח אף חזק, ירידה במעלית מהירה וכד').

יש להיזהר אם: הכאב נמשך כשעה, ניתן להמעיט את הכאב ע"י רטיה קרה או חמה

יש לפנות לטיפול רפואי, אם:

- כאבי אוזניים נמשכים כמה שעות וחימום לא עוזר

- הכאב בלתי נסבל

- הכאב הופיע לאחר טראומת האוזן

- הכאב מלווה בחום גבוה, סחרחורת, הליכה בלתי יציבה וחוסר יכולת להזיז את הצוואר

- החולה הוא תינוק עם חום גבוה וחוסר מנוחה

- אם הרגשתם ירידה בשמיע,

- אם הופיעו בעיות שיווי משקל

- אם אתם לוקחים אנטיביוטיקה יותר מ-48 שעות ואין הטבה

- אם הופיעה חולשה שרירית מצד שרירי הפנים בצד אוזן החולה

- ברוב המקרים, ניתן לטפל די בקלות בדלקת אוזניים בשיטות טבעיות בלבד. אבל יש מקרים, בהם אין מנוס אלא לתת אנטיביוטיקה. במקרים כאלה, וגם אם התחלתם לתת את התרופה מכל סיבה אחרת, יש לפעול בדיוק לפי הוראות הרופא, אין לחרוג מהן ואין להפסיק את האנטיביוטיקה לפני סיום הטיפול גם אם מצבו של החולה מעולה. בתום טיפול אנטיביוטי חובה לתת פרוביוטיקה. משך לקיחת פרוביוטיקה והמינון יש להתאים אישית.

כל הכתוב הינו בגדר מידע כללי בלבד ואינו בא להחליף פנייה למומחה



ד"ר יעל טוקצ'ינסקי, אבחון וטיפול בשיטות טבעיות ע"י נטורופתיה, הומאופתיה, דיקור, פרחי באך, צמחי מרפא, צבע, קריסטלים ותמציות קריסטלים, נרות הופי וטיפולים אנרגטיים של מחלות שונות: מצבים דלקתיים, בעיות שינה, הצטברות נוזלים באוזניים, חוסר איזון הורמונלי בכל הגילאים אצל גברים ונשים, בעיות פרוסטטה ועוד.
מסייעת לטיפול בבעיות וסוגיות שונות הקשורות בפיריון (איזון הורמונאלי, סיוע בקליטת הריון, שמירת הריון), הריון ולידה. טיפול טבעי בבעיות ומיחושים שמופיעים בהריון ולאחר הלידה. התאמת תזונה ייחודית ואישית, טיפול למניעת נשירת שיער, בעיות עור ודיכאון הקשורים להריון ולידה.
טל.לתגובות ושאלות ולהזמנת תור בקליניקה: 054-845-01-03

קישורים:
אתר הבית של ד''ר יעל טוקצ'ינסקי
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד