י"ג אייר התשפ"ד
21.05.2024

הראב"ד זעק: "ברור כשמש שהגיורים פסולים" • בלעדי

"גם אם אליהו הנביא יבוא אלי - לא אאשר גיורי צה"ל", אמר הגר"מ שטרנבוך להגר"י יוסף • ומה ביקש חבר מועצת החכמים מהגרי"ש אלישיב? • ויש גם וידאו • כל הפרטים

הגר"י יוסף בבית הגר"מ שטרנבוך, הבוקר. צילומים: חיים שפירא
הגר"י יוסף בבית הגר"מ שטרנבוך, הבוקר. צילומים: חיים שפירא



שעות אחדות לאחר שרחובות ירושלים כוסו בפשקווילים נגד ראב"ד 'העדה החרדית' הגר"מ שטרנבוך בגין מחאתו כנגד אישור הגיורים הצבאיים, הגיעו הבוקר (ה) לביתו שבשכונת הר נוף הגר"י יוסף, בנו של הגר"ע, והרב יחזקאל מוצפי, חתנו של הגר"ש עמאר, לפגישת פיוס והבהרת דברים.

בפתח הפגישה, הביעו הרבנים הספרדים את כאבם על הפשקווילים שנזרקו ברחובות כנגד הראב"ד. "ברור לכבוד הרב שמדובר בגורמים שוליים הפועלים על דעת עצמם", הדגישו.

מהר מאוד עברו הרבנים לדבר על ליבת המחלוקת - אישור הגיורים.

"הגיעו אליי לא מעט דיינים שטענו כי הגיורים הצבאיים אינם תקפים הלכתית, שכן אין בהם קבלת מצוות", אמר הגר"מ.

הרבנים השיבו, כי "תחת ידי הדיינים אין מספיק נתונים וכי לא ניתן לקבוע על-פי שניים או שלושה מתגיירים". הם הרחיבו בפרטים אודות הליך הגיור והפיקוח של הרבנות הראשית לישראל.

הפגישה אמנם התנהלה ברחוב טובה, אך כל אדם נותר איתן בעמדתו - ולא נראה היה כי היא מובילה לפיתרון מעשי.




הגר"י יוסף ציטט מתשובה שכתב הגרי"ש אלישיב בספר 'קובץ תשובות' במסגרת מו"מ תלמודי עם הגרמ"מ שולזינגר זצ"ל, שבו הוא מצטט את תשובת ה'אחיעזר', ממנה משתמע שאם בדעת הגוי לעבור עבירות לתיאבון ולא להכעיס, הוא יכול להסתפח לכלל ישראל, ואומנם, הגרי"ש מתפלא על כך מאוד ומסיים ב"הדברים צריכים עיון".

הגר"מ שטרנבוך לא התבלבל - ותיכף השיב: "הדברים פשוטים וברורים להלכה, וידועה לי גם דעתו להלכה של הגרי"ש אלישיב. ואפילו אם הרב אלישיב או אליהו הנביא יבואו אליי ויאמרו אחרת, לא אאשר את הגיורים".



כשהגר"י יוסף הציע להקים ועדה משותפת לפיתרון המחלוקת, השיב הגר"מ: "ברור כשמש שהגיורים הללו אינם גיורים. המציאות היא שאין שם קבלת מצוות", אולם הדגיש: "אם תביאו לי הוכחות הלכתיות שאכן יש שם קבלת מצוות, אין כל בעיה להגיע להסכמה".

יש מי שטוען כי מי שיזם את הפגישה אלו דווקא בכירים בבד"צ 'העדה החרדית', אשר סבורים כי מחאות המוניות לא יפתרו את הבעיה ההלכתית החמורה. לדבריהם, את המחלוקת יש לנסות ליישב בארבע עיניים.

מתכננים את ה'נקמה'

שעות אחדות לאחר מכן, הגיע חבר מועצת חכמי התורה של ש"ס, הגר"ש כהן, לבית הגרי"ש אלישיב. לאחר תפילת מנחה וברית שהתקיימה בבית-מדרשו, עלה 'חכם שלום', יחד עם עמיתו, ראש ישיבת פורת יוסף הגרי"ח קופשיץ, לבית הגרי"ש.

בפגישה, הציע הגר"ש כהן כי חתנו של הגרי"ש, הגר"י זילברשטיין, ייכנס לעובי הקורה, יאזין לסיבות שהובילו את הגר"ע יוסף והגר"ש עמאר לאשר את הגיורים - ולאחר מכן יביא הגר"י את הדברים בפני חותנו.

בסיום הפגישה, ביקש הגר"ש כהן ברכה להצלחה בהנהגת הישיבה.

מנגד, לצד ההידברות של הרבנים, ישנם גורמים המחפשים 'נקמה' בתוקפי אישור הגיורים הצבאיים.

גורמים בסביבתו של הגר"ש עמאר יודעים לספר, כי הרבנות הראשית לישראל שוקלת לשלול את האישור ל'בד"צ העדה החרדית' להעניק הכשרים למוצרי מזון, אחר שנמצאו כשלים רבים.

לדבריהם, "לא נוותר. נדאג שהרבנות תבדוק לעומק את נושא רישומי הנישואין והגיורים ב'עדה החרדית', ואם יימצאו כשלים, תישלל מהם הרשות לעסוק בנושאים אלה".

צילום: חיים שפירא

















תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 53 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד