א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

באמת לא רוצים להעסיק חרדים בגלל איך שהם נראים?

אריאל אטיאס מצא את הסיבה לאי-השתלבות חרדים בעבודה: המראה החיצוני • יצחק נחשוני חולק על הקביעה וטוען: אף מעסיק לא יכול לשמור על 'המקמבנים' החרדים

חרדים. צילום אילוסטרציה: מנח זרקא
חרדים. צילום אילוסטרציה: מנח זרקא



הכותרת הראשית המצטדקת ב'כלכליסט'

הכותרת הראשית של 'כלכליסט' היום הופכת ללא רצינית ומייתרת את עצמה. היא מיוחסת לשר השיכון אריאל אטיאס, שמתפנה מעיסוקיו הרבים בענייני משרדו, ויוצא בהכרזה בענייני תעסוקת חרדים בנוסח: "לא רוצים להעסיק חרדים בגלל איך שהם נראים".

יסלח לנו ידידנו כבוד השר אם נאמר כי ה'יציאה' הזו אינה במקומה. הוא רק אחד מההוכחות שאם היו שופטים אותנו על פי איך שאנחנו נראים, עם זקן או בלי, עם פיאות ארוכות או קצרות, עם חליפת וורסצ'ה, בגיר, או אפילו חאלט חסידי או פראק ליטאי היו קופצים על שירותינו.

הבעיה היא שמתייחסים אלינו לא כפי מה שאנחנו באמת נראים, אלא על פי מה סער, ג'רבי, ו'אבירי התקשורת' הישראלית מציגים אותנו ורוצים שנראה. החרדים בעלי קרניים, עושקי קופת המדינה, ולאחרונה הם גם זקוקים לפיקוח מתמיד ולליווי צמוד מפני רמאויות זיופים וגניבות, כאילו הם לוקים בתסמונת הקלפטומניה של פולה בן גוריון.

מי מלבד המשרדים הממשלתיים, כמו משרד החינוך ומשרד המדע , הפועלים מכספי הציבור, יכול לממן מעקבים קבועים אחריהם? לאיזה מעביד יש בכלל חשק להכניס את ראשו ולהתעסק עם האנשים ה'מקמבנים' האלה?

גם אם יעמוד שר בכיר מתוכנו ויטען טענות מצטדקות, כמו אלה המתפרסמות היום בשמו של השר אטיאס ב'כלכליסט', כי "הרוב המכריע של החרדים רוצה לעבוד והחסמים הם שמפריעים", דבר לא ישתנה. שום טלאי על גבי טלאי של הסברים, אפילו אם היו נכונים, לא יצליח לסלק את הרקבון המתפשט אודותנו. הבעיה כבר הפכה מזמן להרבה יותר שורשית.

ההתנגדות לחרדים אינה בגלל איך שאנחנו נראים, אלא בגלל איך שהם, מפיצי הארס נגדנו, נראים.

'שירות לאומי - אזרחי' או שירות דב?

היום היו לנו כמה דקות של קורת רוח.

כמה מרנין היה לגלות שאף אחד מהמושחתים הנחשדים בפרשת השוחד הרביעית שמתגלית ברשות המסים בתקופה האחרונה ( ג'קי מצא, שוקי ויטה, פרשת 'משפחה מאוחדת' ודוד ואנונו) ושעלולה להתגלות כחמורה אפילו יותר מכל קודמותיה, אינו נמנה על הציבור שומר התורה והמצוות.

גילינו, ולא יתכן שרק אנחנו, שהעולם הוא עגול, ושהמציאות המעוותת על החרדים שהוצגה לציבור עד להתפרצותה של פרשת השוחד הזו, לקוחה מתוך תמונת מצב צולמה כאשר הוא ניצב הפוך, עומד על ראשו. אז, נוגסי המס, שטופי המזימות העוסקים ב'מתן בסתר' זה לזה, נחזו כאנשי מודיעין וחקירות מהוגנים הדואגים לטובת המדינה, והחרדים - כמעלימים מועדים וכמרוששים את הקופה, שיש לעקוב אחריהם ולבקר את מעשיהם בכל צעד ושעל...

לדאבוננו לא פירגנו לנו יותר מכמה רגעים קסומים וענוגים. כשהגיע תורו של עיתון 'הארץ' להסקר על ידינו הם נקטעו באחת, על ידי השמצה חדשה ומרושעת, שעד היום עוד לא הועלתה - החרדים חשודים לא רק בזיוף נתוני תלמידי הישיבות והכוללים אלא גם אלה שכבר עזבו את הישיבות יבדקו מעתה באמצעות מכשירים ואלף עיניים אם אינם מדווחים דיווחים פיקטיביים על השירות האזרחי שהם עושים.

"בגלל חשש משירות פיקטיבי חרדים בשירות אזרחי יצטרכו להחתים כרטיס" - מודיעה הכותרת המתפרסמת שני עמודים אחרי הדיווחים מפרשת השוחד הגדולה ברשות המסים.

מי שעומד בראש השירות האזרחי, הוא שר-שלום ג'רבי, עסקן מפד"לי שולי, שנפסל בזמנו מלהתמנות אפילו לתפקיד הלא משמעותי של מנכ"ל משרד המדע, שבראשו עומד השר דניאל הרשקוביץ מ'הבית היהודי'. כפיצוי, הופקד ג'רבי על 'השירות האזרחי' שמשום מה הוכפף למשרד המדע.

ג'רבי, התקנא כנראה בשר החינוך סער, המנסה להיבנות על השחרת פני מוסדות התורה, והפקיד עליהם בקרים ומפקחים, המיצרים את צעדיהם, וגם הוא הצטרף לגל העכור הזה. נכון שכאן לא מדובר בתלמידי ישיבות, אלא בכאלה שכבר עזבו את היכליהן, וגם נכון שלאחרונה מושקע מאמץ על לעודד את החרדים להצטרף ל'שירות האזרחי', אבל קצת הכפשות והשמצות על הדרך, בעיקר כשמדובר בשירות אזרחי לחרדים ולא לערבים, לא יזיקו לקידומו של ג'רבי במפלגתו המצומקת.

רק זה יכול להיות הרקע לידיעה הנבזית המתפרסמת היום ב'הארץ' ושברור מתוכה שהוא המקור לה. בין השאר נכתב בה כך: "בעקבות כמה מקרים שבהם התברר כי מתנדבים ניצלו לרעה את אופי המסלול ובפועל לא עמדו במכסת השעות, הוחלט במנהלת השירות הלאומי אזרחי, להפעיל מערך פיקוח... ומעכשיו זהו ציטוט במרכאות מפי ג'רבי:"ישפרו את הפיקוח על שעות ההתנדבות, ויוודאו שהמתנדבים עומדים במכסה, שעליהם למלא בעת שירותם".

כותב הידיעה, ולא אנחנו, מקשר בין הפיקוח הזה לבין הפיקוח על הישיבות הוא כותב: "במקביל הוחלט על צעדי פיקוח נוספים של המדינה במגזר החרדי, ולפני חודש הודיע משרד החינוך לישיבות כי בכוונתו להגביר את הפיקוח עליהן".

כך מגלה לו היום ה"אח הגדול" ממשרד החינוך מעל גבי העיתון כי יש לו אח חורג במינהל האזרחי.

אם היו דורשים מחיילי הקריה, למשל, להחתים כרטיס נוכחות ומהדקים עליהם את הפיקוח, היו נותרים כל סוחרי קניון עזריאלי, ובעלי המזללות ברחוב אבן גבירול בתל אביב ללא פרנסה.

1600 חרדים הצטרפו עד עתה לשירות האזרחי שבראשו עומד ג'רבי ורק אחריהם צריך, לדעתו, לעקוב. לו אנחנו היינו נמנים עליהם היינו תובעים את שר שלום ג'רבי על הכתמת שמנו כחרדים. מאחר שאנחנו לא, והשירות האזרחי אינו שירות חובה, מותר לנו לקרוא למי שחשב להצטרף ל'שירות' הזה, שמתגלה עתה כ'שירות דב' הטופל חשדות שוא במצטרפים החרדים, לסרב ולא להענות לפניות בענין זה עד שאותו מכפיש לא יפנה את מקומו או שיתנצל ברבים.

כרגע, זהו השירות האזרחי החשוב ביותר שניתן לעשות לציבור החרדי.



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד