י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

ללדת ב'ביקור חולים' • כתבה שלישית

הדיבורים על סגירת בית החולים 'ביקור חולים' רק מגבירים את המוטיבציה • צוות 'בחדרי חרדים' ביקר במחלקת היולדות - והתרשם במיוחד • ראיונות עם המנהל הרפואי ועם נינה, שיילדה מאות אלפי תינוקות • וידיאו

ללדת ב'ביקור חולים' • כתבה שלישית
יעקב נחומי





ד"ר רפאל פולק הוא המנהל הרפואי של בית החולים 'ביקור חולים' והוא גם, כמעט במקרה, רופא מיילד.

בסיור שערך לצוות 'בחדרי חרדים', הוליך אותנו הד"ר פולק בין חדרי לידה חדשים של ביקור חולים ששופצו ונפתחו מחדש לפני שנתיים, במחלקת היולדות ובתינוקיה.

חדרים מפוארים, ברמה גבוהה, מכל הבחינות.

"אנחנו מאד גאים בחדר לידה שלנו, ואני חושב שההצלחות של חדר הלידה שלנו ידועות לכל תושבי ירושלים", אומר ד"ר פולק, ומספר כי "בשנה האחרונה הפכנו להיות מספר 2 מבחינת לידות, עקפנו את שני בתי החולים של 'הדסה'.

"אנחנו נותנים שירות מצוין לציבור החרדי בירושלים, אפשר לומר שחדרי הלידה שלנו הם חדרי חרדים. אנחנו יכולים להתגאות ברמה רפואית מאד גבוהה".

"מה שבעצם מאפיין את הטיפולים פה, ואתם יכולים לראות את זה מהסביבה הנאה שאתם רואים פה, זה שהטיפול פה הוא טיפול רך, מקצועי, שניתן באווירה ביתית, אווירה שאינה דומה לאווירה של בית חולים סטנדרטי. הצבעים רכים - צבעי פסטל, האווירה נוחה, ציבור העובדים מאד נוח ומאד ביתי".

"כחלק אינטגראלי מהנוף הירושלמי אנחנו מכירים את הציבור משך שנים רבות. אנחנו מילדים פה דורות שלמים של אותן משפחות, ואנחנו מכירים אותן. אנחנו יכולים גם להתגאות בכמה דברים מיוחדים: א. יש לנו את שיעור הניתוחים הקיסריים הנמוך ביותר במדינת ישראל, פחות מעשרה אחוז, משהו שמאד מייחד ומאפיין צורת עבודה רכה, שאיננה אגרסיבית ושבאה לקראת היולדת שמעוניינת בלידות טבעיות. אני חושב שיש בתי חולים במדינת ישראל שמתגאים בלידה טבעית ובגישה טבעית, אבל אנחנו יכולים להתגאות בתוצאות!".

"אין דבר טבעי יותר משיעור נמוך של ניתוחים קיסריים ובזה הגענו לשיא הארצי, ואנחנו מאד גאים בכך. אני חושב שיולדת שמגיעה לפה יכולה להיות בטוחה שיעשו מאמץ מקסימלי שיעשו את כל המאמץ כדי שתעבור לידה רגילה ולא תסיים בניתוח. זה חשוב לכל יולדת, ובמיוחד ליולדת במגזר החרדי, שמעוניינת במשפחה גדולה ובמה שפחות ניתוחים קיסריים, שכמובן מה שיש יותר ניתוחים קיסריים, הסיכוי למשפחה גדולה קטנה".

"לנו זה חשוב, לציבור שלנו זה חשוב, ואני חושב שזה חלק מההצלחה של האגף המילדותי של בית החולים ביקור חולים, אגף שמתמחה בטיפול ידידותי רך וטבעי".

"יש לנו אלמנט נוסף שהוא חשוב. אנחנו מאפשרים לנשים שיש להם תינוק במצג עכוז ללדת במצג כזה, למרות שיש העדפה לבצע היפוך ממצג עכוז למצב ראש. אני עצמי שוקד על העניין הזה במשך שנים רבות. אני חושב שהפכנו להיות בעצם המרכז הארצי, עם הניסיון הרב ביותר, בלידות במצג עכוז ובטיפול בהיפוך של עוברים שנמצאים במצג עכוז".

"השבוע ביצענו 1250 היפוכים, סדרה מאד מכובדת, ואנחנו רואים שיולדות מגיעות לכאן מכל קצוות הארץ, מהגולן ועד אילת, כשהן מבקשות לבקש היפוך חיצוני".

חושבים גם על הצבעים

בהמשך, הוא מוליך אותנו אל חדרי הלידה של בית החולים, מציג בפנינו את המיטות המתכווננות, את הציוד, שכולו מושקע בתוך הקיר, את המוניטורים, מערכת המחשוב, העמדות לחימום החדר ולטיפול ברך הנולד. "אפילו המשקל מוסתר בתוך המגירה", הוא אומר, ושולף את המגירה.

התאורה, בה משתמשים לביצוע הלידה עצמה, מוסתרת אף היא בתוך הקיר. כל יולדת זוכה למערכת סטריאו פרטית לה היא יכולה להביא תקליטורים וקלטות או להשתמש בבנק הקלטות של בית החולים. הכל נעשה "כדי להקל עליה שתהיה רגועה במהלך הלידה".

הד"ר פולק מראה לנו גם את חדר השירותים הפרטי, "כל יולדת זוכה לשירותים נוחים פרטיים ולמקלחת, בתוך החדר".

צבעים רכים, "הכול לנוחות האישה".

"אנחנו מאמינים שיולדת רגועה שמרגישה בבית נהנית יותר במהלך הלידה ויכולה להגיע ללידה שהיא מה שיותר טבעית ומה שיותר מתאימה לה".

"לאחרונה", הוא מספר, "נפתחו חדרים יפים במיוחד. מאובזרים, עם כל הציוד הרפואי הנחוץ. ומעבר לכך: הסביבה הנוחה והנעימה ליולדת, "השקענו הרבה מאמץ בתכנון ובניית החדרים הללו, שכולם נתרמו בידי תורמים בחו"ל, משפחות של מטופלות של ביה"ח, שרצו להקל על היולדות ותרמו את החדרים".

ריצוף שיש, תאורה, תקרה, הכול מעץ מלא, חדש, יפה, ושוב "הכול לרווחת היולדת, הנמצאת כיומיים שלושה בבית החולים, וחשוב לנו שתבלה את התקופה בתחושה נוחה, בנעימות. נכון שזה לא בבית אבל אנחנו רוצים שיהיה כמעט כמו בבית".

"פתחנו לאחרונה חדר אוכל חדש, מסעדה עם אוכל ברמה גבוהה ועם אווירה חברתית שנעימה ליולדת. גילינו שהיולדות מאד נהנות לשהות עמנו, בדרך כלל מבקשות להישאר עמנו קצת יותר ממה שאנחנו יכולים... אבל יש לנו אפשרות לשהייה במכון צביה ברח' סורוצקין שמשתף איתנו פעולה לרווחת היולדת".

42 שנות לידה

אל הסיור מצטרפת נינה, האחות האגדתית של בית החולים ומי שאמונה על הטיפול בתינוקות.
היא אוחזת בידיה את אחד מהתינוקות, וניתן לחוש בחום הזורם מגופה אל גופו של הרך היילוד.

• 42 שנה את נמצאת עם תינוקות, אפשר לומר שיש לך הרבה ילדים.

"יש לי מאות אלפי תינוקות, שחלק מהם כבר דור שני ושלישי".

• איך ההרגשה של עוד ועוד תינוקות? העבודה לא מעייפת? לא משעממת?

"העבודה מהנה, כל תינוק זה עולם בפני עצמו, וזה אושר גדול לטפל בהם".

עוד בנושא:

יולדת, קבלי את 'בילינסון' • פרק 2
עומדת ללדת? • תמי גיל בפרויקט מיוחד: בתי יולדות
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד