ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024

הגר"ע שיגר 'מסמך הבהרה' להגרי"ש אלישיב ולגאב"ד - והעצרת בוטלה

הגרי"ש אלישיב ביקש ממשלחת הרבנים הספרדים: שנו 'מסמך ההבהרות' - אבל הגר"ש כהן התנגד: המסמך לא ישתנה • בש"ס זועמים: אנשי דרעי הפיצו כאילו שינה הגר"ע סעיף במסמך - "הרב לא שינה דבר!" • במושב מיוחד של בד"צ 'העדה' הוחלט: "מבטלים את העצרת" • 'סערת הגיורים' - מאחורינו • כל הפרטים

הגרי"ש אלישיב והגר"ע יוסף. עיבוד: בחדרי חרדים
הגרי"ש אלישיב והגר"ע יוסף. עיבוד: בחדרי חרדים



סערת הגיורים מגיעה לסיומה?

כפי שנחשף באתר 'בחדרי חרדים', מסמך 'ההבהרות' ששיגר היום (א) הגר"ע יוסף אל הגרי"ש אלישיב והגרי"ט וייס, הוביל הערב להחלטה על סיומה של סאגת הגיורים - סאגה המסעירה את הציבור החרדי בשבועות האחרונים.

בין היתר, הבהיר הגר"ע במסמך כי אם יימצא בין המתגיירים אדם שעבר גיור בצה"ל ולא קיבל על עצמו בשעת הגיור עול תורה ומצוות, יצטרך המתגייר לעבור את הליך הגיור פעם נוספת - או שיוכרז כגוי גמור.

עוד בנושא:
אלי ישי נפגש עם גאב"ד 'העדה החרדית' • הגר"ע יוסף אישר 'הבהרות'
"המהרהר אחר הגר"ע מהרהר אחר השכינה. מי ששלח ידו - לא יצא נקי"
בד"צ 'העדה' החליט: "ממשיכים במערכה"
ישי ל'העדה': עליכם החובה למנוע קיום עצרת המחאה
הגרי"ש: "אפשר להישבע שהמגוירים - גויים גמורים"
המגעים נכשלו? הגרי"ש והראב"ד מתעקשים: יש עצרת • פרסום ראשון


הרבנים הספרדים הגר"מ צדקה, הגר"א אלבז והגר"ש כהן הגיעו בשעת בין הערביים לבית הגרי"ש אלישיב ברחוב חנן 10 בירושלים, והביאו לפניו את ההבהרה החתומה.

הגרי"ש שמע את הרבנים במשך שעה ארוכה. בסיום הפגישה, הודיע הגרי"ש כי לא יקרא לציבור לצאת לעצרת מחאה, בתנאי שייערך שינוי במכתב ה'הבהרות'. נודע, כי בקשת הגרי"ש הייתה להוסיף את המילה "שאושרו", כך שהבהרת הגר"ע יוסף לגביי גיורי צה"ל תתייחס גם אל הגיורים שאושרו כבר על-ידי הגר"ע.

לדברי מקור בבית הגרי"ש, בוצע שינוי טכני, הושגה הסכמה, והגרי"ש הסכים לבטל את העצרת.

לעומת זאת סיפר מקור בכיר בבית הגר"ע יוסף לכתב 'בחדרי חרדים', על מה שאירע בבית הגרי"ש אלישיב:

"הגר"ש כהן הגיע אל בית הגרי"ש והציג בפניו את מסמך ההבהרות. הגרי"ש ניסה לבקש שינוי בסעיף מסוים, אך הרב שלום כהן הבהיר כי לא המסמך ישתנה במאומה. וכך אכן היה. בהמשך הגיע הגר"ש כהן אל בית הגר"ע - לבשר לו על הצלחת שליחותו".

גורמים בכירים בש"ס, עמם שוחחנו הערב, נשמעים זועמים. לדבריהם, ניסו אנשי דרעי להפיץ גרסה לפיה שינה הרב סעיף כזה או אחר במסמך. "ולא היא! הרב לא שינה דבר!", הם מדגישים.

"מספיק עם הספקולציות של אריה דרעי, ועם הבזיונות שהוא גורם למרן", הם אומרים, וכמעט לראשונה בהיסטוריה של ש"ס הם תוקפים ישירות את האיש, שפעם עמד בראשות התנועה.

הגר"ש כהן בפתח ביתו של הגרי"ש אלישיב. לצידו: חיים כהן, מנאמני הבית. צילום: חיים שפיראצילום: הגר"ש כהן בפתח ביתו של הגרי"ש אלישיב. לצידו: חיים כהן, מנאמני הבית. צילום: חיים שפירא
הגר"ש כהן בפתח ביתו של הגרי"ש אלישיב. לצידו: חיים כהן, מנאמני הבית. צילום: חיים שפירא


המפנה שהחל בשעות הבוקר

קודם לכן הגיעו הרבנים הספרדים לביתו של גאב"ד 'העדה', והסבירו גם לו את עמדתו הברורה של הגר"ע יוסף. הם הבהירו כי עמדתו ההלכתית של הגר"ע מעולם לא השתנתה, ואף הציגו בפניו את מסמך ההבהרות שאישר הגר"ע.

גורם ב'עדה החרדית' אומר בשיחה עם 'בחדרי חרדים': "המסמך הוצג בפני הגאב"ד והראב"ד.

"במושב מיוחד של בד"צ 'העדה', ביררו הדיינים אצל רבנים שנכחו בפגישה אצל הגרי"ש אלישיב את דעתו המדויקת של הגרי"ש. בעצם, לאחר אישורו, נסללה הדרך לביטול העצרת".

נקודת המפנה המשמעותית התרחשה הבוקר.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי הגר"ש ואזנר שוחח טלפונית עם הגר"ע יוסף. הגר"ש הסביר במשך דקות ארוכות את העמדה ההלכתית של בד"צ 'העדה' בנושא הגיורים.

לאחר ששמע הגר"ע את הדברים, החליט לכתוב מסמך 'הבהרות', שנשלח לגרי"ש אלישיב ולדייני 'העדה'.

בסוף השיחה הודה הגר"ש וואזנר להגר"ע על ספר הלכות שבת החדש ששלח אליו הגר"ע.


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 40 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד