א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

המביט לארץ ותרעד: מה יהיה? • טור מיוחד

בשבוע שעבר התברר שהעיר בה התרחשה רעידת האדמה, נושאת את שמו של 'אותו האיש' • בחב"ד מיהרו למחוק אותה מה'דבר מלכות', והיום היא נמחקה לחלוטין • הרהורים רועדים

רעידת האדמה בניו זילנד.
רעידת האדמה בניו זילנד.

רק בשבוע שעבר, שם מישהו את ליבו לכך ש'קרייסטצ'רץ' – העיר שנחרבה הבוקר כליל ברעידת האדמה בניו-זילנד נושאת את שמו המלא של 'אותו האיש'. מאחר וכך, הוא הסב את תשומת לבו של כל מי שמצא לנכון, וידע שהדבר נוגע לו, והתריע שאין זה מן הראוי להזכיר את השם הזה בכל מה שניחוחה של התורה תורה עולה ממנו.

הראשונים שהחליטו למחוק אותו לאלתר היו עורכי 'דבר מלכות' של חב"ד. החל מהשבוע האחרון לא נזכר עוד שם העיר הזו ברשימה הארוכה של שעות כניסת ויציאת השבת במרכזים שונים בעולם, המפורטים בחוברת.

שלושה ימים אחר כך היא נמחקה בכלל מעל פני האדמה.

עוד בנושא:
רעידת אדמה קשה בניו זילנד • עשרות הרוגים • ישראלים נפגעו
רעידת אדמה בניו זילנד: ישראלי הרוג • בית חב"ד קרס

אמנם גם בית חב"ד בעיר נחרב עד היסוד, אבל ברגע האחרון, כשהקירות רעדו, הצליחו כל המטיילים היהודיים שהיו בו למלט את נפשם אל הרחוב ולהינצל בדרך נס.

למרות הטראומה הקשה שהוא עצמו חווה, כמי שהיה בתוך הבנין וסייע לפינויו המהיר, חזה בבית חב"ד ובבתים האחרים קורסים מול עיניו כמגדלי קלפים ולא ידע במשך דקות ארוכות כנצח את שעלה בגורל אשתו וילדו שהיו בזמן הרעש בבית, הפך גם הפעם שליח חב"ד בקרייסטצ'רץ', הרב פרידמן, לכתובת היחידה שקשרה בין הישראלים שנקלעו לאזור הרעש לבין ישראל והעולם החיצון בכלל.

שוב הוכחה חיוניותם של אנשי אמונה, כמו שליחי חב"ד שבכל מקום ומקום, כחשובה הרבה יותר מאנשי אמנה דיפלומטית, שהתקשו להגיע למקום מוכה האסון.

בניו-זילנד מצוי גם בית הכנסת שהוא הדרומי ביותר בעולם. הרבה שאלות הלכתיות נכרכו בתואר הזה שהוא מחזיק בו, כמו זמני אמירת משיב הרוח ומוריד הטל העונות המתחלפות בו בהיפוך מבארצות אחרות, או כאלה הנובעים ממועדי כניסת השבת ויציאתה שגם הם שונים במקום זה. כל השאלות הללו לובנו ונפתרו במהלך הדורות על ידי גדולי הפוסקים. היום נותרה רק התעלומה מה עלה בגורלו של אותו בית הכנסת ברעש האדמה האחרון, האם הוא שרד אותו ונותר עומד על תילו בנקודה הדרומית ביותר על פני הגלובוס?

רק שאלה אחת גדולה אף ממנה התעוררה בעקבות רעידת האדמה בקרייסטצ'רץ ועליה איש אינו מדבר: מה יהיה?

הגיאולוג הפרופ' אמוץ עגנון, נכדו של ש"י עגנון, הבליח היום כבדרך אגב, באחד מהראיונות שהעניק לכלי התקשורת, כי קרייסטצ'רץ שבניו – זילנד היא אב מודל למה שצפוי להתרחש, חלילה, בישראל. התנאים שלה והמועדות לרעידות אדמה דומים להפליא לנתונים הגאולוגים אצלנו, ובישראל עקבו אחר נזקיה של רעידת האדמה הקודמת שהתרחשה שם לפני פחות מחצי שנה. זה אומר שמחדל ה'דחיקה' גבה היום עדיין את מחיר הדמים כבד הרחק מכאן, אבל מחר, זה עלול להיות קטלני אפילו הרבה יותר, כאן בישראל.

אבל גם היום, אחרי שכמעט כל החדשות עברו מלוב לאסון בקרייסטצ'רץ', כולם כאן כאילו התחפרו מתחת להריסות. איש לא ניצל את המומנטום כדי להרעיש עולמות וירטואלית, לפני שהם יורעשו בפועל. מישהו כאן מגזים יותר מדי ושוכח ש'קרייסטצ'רץ' – היא המילה המכוערת שאסור לדבר עליה, לא 'רעידת אדמה'!
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד