ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

"האזנתי לשירים והתחזקתי" • העיתונאית עונה לרב אמנון

הרב אמנון מאיים לתבוע את לינוי בר-גפן בעקבות התחקיר על מלחמתו בזמרים • "מוזר לי שרב הולך לבתי משפט. מוזר גם שהוא אומר שלא נותנים לו זכות תגובה" • ראיון

הרב אמנון יצחק. צילומסך: תוכנית 360
הרב אמנון יצחק. צילומסך: תוכנית 360

תוכנית התחקירים '360' של רשת פרסמה לפני יומיים כתבה על מאבקו של הרב אמנון יצחק נגד תעשיית הזמרים. חודשים ארוכים, אספו מיטב התחקירנים והכתבים את החומרים שהתקבצו בסופו של דבר ל13 דקות שידור.

שעות אחדות לפני שידור התוכנית נשלחה הודעה ל'רשת' בה בישרו באי כוחו של הרב על איום לתביעה. גם הזמרים והמפיקים שנטלו חלק בכתבה ששודרה קיבלו מכתב שלא הפתיע אותם כלל.

בשיחה שערך אתר 'בחדרי חרדים' עם העיתונאית לינוי בר גפן, בת למשפחה חרדית ממאה שערים ומי שערכה ושדרה בתוכנית את הכתבה, היא מספרת את מה שהיא עצמה למדה על הציבור החרדי, מה היא הייתה עושה במקומם של הזמרים ולאיזה מאות שירים חסידיים היא האזינה כחלק מהתחקיר שפרסמה.

"אספנו כמויות של חומרים" מספרת בר גפן. "ברמה של דוקטורט. מה ששידרנו היה 20 אחוזים מכל החומר שאספנו. היה חשוב לנו להיות מאד מדויקים, הלכנו עם יעוץ משפטי לכל אורך הכתבה, מהמילה הראשונה ועד המילה האחרונה".

• קיבלתם כבר תביעה על שידור הכתבה?

"נשלח לנו איום לתביעה, עוד בכלל לפני שהכתבה שודרה ועוד לפני שבאי כוחו של הרב אמנון ידעו מה יש בכתבה עצמה. שבוע לפני ששודרה הכתבה, ביקשנו תגובה של הרב על מספר שאלות. עוד לפני שקיבלנו תשובות, קיבלנו את האיום לתביעה.

"היה נשמע לי מוזר מאד, שבאי כוחו אומרים שלא נותנים לו להשמיע את טענותיו. כל אחד ששומע או רואה יודע שמי שמשמיע את טענותיו זה הרב אמנון יצחק. אם זה באתר שלו או בעלונים שלו ואמרנו את זה לכל אורך הכתבה.

"מי שהיה צריך להגיב לטענות, הם הזמרים. לא אמנון יצחק. הוא זה שפתח במלחמה נגדם. הם מעולם לא באו אליו בטענות".

• היו איומים נוספים?

"אני לא קיבלתי איומים פיזיים באופן אישי. נאמר לי אתמול, שנערכה נגדי הפגנה ממול משרדי 'רשת', לא ראיתי אחת כזאת. אבל מתברר בשיחה עם אחד מכתבי המקומונים שהתקשר אליי שאותם קבוצת אנשים עומדת עם שלטים נגדי ברח' בזל. כנראה שהם טעו והם מוזמנים להגיע לרח' הברזל ולהשמיע את אשר יש להם להגיד".

• איך התרשמת באופן כללי מהמאבק הזה?

"יש קבוצת זמרים שמותקפת בשיטתיות. אין ספק שהם עוברים תקופה קשה בגלל הקמפיין הזה שמתנהל נגדם. הם סיפרו לי במהלך התחקיר כי לא פעם הם נמנעו מלהגיש תביעות משפטיות בעקבות העובדה שבציבור החרדי לא נהוג ללכת לבתי משפט.

"שאלתי אותם את השאלה המתבקשת: "למה אין לכם בעיה שהוא תובע אתכם?. הם ענו: שלהגיד לו מה לעשות זה כבר לא תפקידם".

בר גפן תמהה על הסיטואציה אליה נקלעו הזמרים ואומרת: "מוזר לי שמי שמשתמש בפסקי הלכה הולך לתביעות בבתי המשפט. חבל לי מאד בתור אדם שמכבד את היהדות ויודעת באמת עד כמה רוצים הרבנים להתעסק בדברים החשובים שיוצאים למלחמות קיצוניות ודרמטיות כאלו.

"הקשבתי למאות שירים של זמרים חסידים. הלהט והדבקות שלהם בשירה נראית לי מאד כנה בניסיון לקרב את האנשים אל הדת. כנראה שאנשים אחרים חושבים אחרת. חבל מאד שהדברים מגיעים עד כדי כך. לי היה נראה שהזמרים והפופולאריות שלהם גם בקרב אנשים רחוקים היא דבר מאד חיובי. אנשים שאינם קרובים שמקשיבים לשוואקי, חיים ישראל ומרדכי בן דוד אומרים כי האזנה לשיריהם היא התעלות רוחנית. אלו טקסטים מהמקורות.

"אני בטוחה שהשירה של הזמרים הללו היא לפאר, לרומם ולהאדיר את שמו של הקב"ה.

• צפויים תחקירים נוספים שקשורים המגזר?

"אני לא יכולה לספר מה יהיה בהמשך. אבל מה שכן אפשר לומר שחלק ניכר מהמערכת של 360 הם דתיים וחרדים ולכן הסיפורים שמובאים הם סיפורים מתוך עולמם שהם סיפורים מרתקים ומעניינים.

"הקהל החרדי צופה בנו הרבה ואם לא בטלוויזיה אז באינטרנט. אנחנו יודעים את זה מפידבקים רבים שאנחנו מקבלים מהציבור החרדי. גם אנחנו רואים את זה בפורמים ובדיונים על התחקירים שמשודרים. התקופה בה אנחנו נמצאים היא תקופה של דיאלוג מרתק בין חילונים לדתיים.

"גילתי אנשים במהלך התחקיר האחרון מרתקים, כוכבים אמיתיים. למדתי שיש הרבה שפיות טובה במגזר החרדי וחבל שלא מביאים אותה לידי ביטוי".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 42 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד