י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

למה יהודים מצליחים • ספר חדש ושיחה

"גם השואה היא הצלחה: רק אנחנו הצלחנו לעצבן את היטלר" • הרב נחמיה רוטנברג, מנסה לפצח בספר חדש את סוד הגניוס היהודי • יצחק הורוויץ בשיחה מיוחדת עם המחבר

למה  ליהודים יש איינשטייין?
למה ליהודים יש איינשטייין?



הרב נחמיה רוטנברג, מכר וידיד, יוזם ומקים הענף הווינאי של ארגון 'נפש יהודי' לקירוב לבבות, חובק ספר חדש בשם "למה יהודים מצליחים".

הספר בעל הכותרת המסקרנת יוצא לאור בהוצאת פלדהיים והוא עמוס בציטוטים והמחשות מכל שדות התרבות והכלכלה הממחישים את הגניוס היהודי. מהיינריך היינה ועד מאיר רוטשילד מאלברט איינשטין ועד זיגמונד פרויד.

אך למרות שהספר מכיל סקירה רחבה בתולדות ההצלחה היהודית-חילונית–מערבית, ועמוס בציטטות ממרחבי הספרות היודו-נוצרית, הספר מיועד גם לחרדים. ואף יוצא לאור בהוצאה חרדית. הכיצד?

"נכון שהספר נכתב בעיקר למען חילונים" מסביר הרב רוטנברג, "זאת כדי לחזק אצלם את הזהות היהודית: שיבינו את ערכו ומשמעותו של היות יהודי, אך גם בחור ישיבה יכול ללמוד ממנו על פלאיות הצלחתו של העם היהודי ומשמעותו. הגשתי את הספר לאדמו"ר מאמשינוב ולגר"מ שפירא שהתבטאו שהספר מחזק וראוי גם לבני ישיבה".

• על רגל אחת: למה באמת יהודים גם מתבוללים, ואולי בעיקר מתבוללים, מצליחים?

"יהודים נבחרו להיות עם ה', הם ניחנו בכלים מיוחדים שנועד לאפשר להם להפיץ את האמונה בה'. את הברכה הזו הם יכולים לקחת לצד הטוב או לקחת לצד הפחות טוב.

• קראתי בתורה, שניתי בנביאים ושילשתי בכתובים ולא מצאתי בשום מקום הבטחה לכך שיהודים יצליחו בכל תחום. להיפך ישנה התניה: אם תשמרו את מצוות ה' תצליחו ואם לא, לא תצליחו. אתה טוען שיהודי מתבולל כמו קרל מרקס, מצליח ללא תנאי רק בשל ברכה השורה עליו?

"יש לכך סימוכין אולי בפסוק המציין את חוכמת העם היהודי "כי היא חוכמתכם ובינתכם לעיני כל העמים" המיוחסת לדברי חז"ל לחישוב תקופות ומזלות.שהיא גם חוכמה כללית שגויים מעריכים אותה ונהנים ממנה".

• לכאורה כחלק מהשמירה על חוקי התורה ובהתיחס לחוכמת התורה, לא להמצאת תורת היחסות או הפייסבוק.

"אך אותה הברכה של חוכמה ותבונה, שהוענקה לעם היהודי חלה עליו בכל מקרה ומכל מקום".

• יהודי מתבולל כמו קרל מרקס, מצליח ללא תנאי רק בשל ברכה השורה עליו? גם על גנב יהודי שורה ברכה יתירה?

"כן ליהודי יש כלים וברכה להצליח גם בלהיות פושע. גם ברנרד מיידוף הצליח בשל אותה ברכה אך נענש על כך ונתפש, שכן את אותה הברכה לקח לצד לא טוב".

• מהי אותה ברכה בדיוק? כשרון? אי קיו גבוה? זה משהו מדיד?

"לא משהו מדיד ומוגדר אלא ברכה השרויה במעשה ידי העם היהודי".

• הספר מסקר בעיקר את הצלחת יהודי אירופה. אין כמעט התייחסות ליהודי תפוצות אחרות שפחות בלטו במעורבותם בחיי החברה הגויית. לפחות לא תמיד. אולי לא נכון לדבר על "למה יהודים מצליחים" אלא "למה יהודי אירופה הצליחו?"

"אני מכיר פחות את התפוצות האחרות, אך אני משער שהצלחת יהודים בולטת בכל תחום ובכל תפוצה שהיא אליה הגיעו".



יש לנו ייחוד. הכירו אותו

• מה באשר להסברים חילופיים, ארציים יותר: למשל תסמונת נמוכי הקומה, המעניקה דווקא לחסר היכולת מוטיבציית-יתר להצליח. אולי זה עניין של שרידות שמחייבת פיתוח יכולות מיוחדות? או אולי היותנו עם הספר, האמון על לימוד תורה, היא שפיתחה כישורים אינטלקטואליים, כפי שטען באוזני פרו' אומן?

"אני לא חושב שהסברים חילופיים יכולים לבטא את מלוא ההיקף של ההצלחה היהודית. ההסברים הללו שאתה מציין אינם מספקים".

• חלק נוסף של הספר דן בשאלת האנטישמיות. כאן אנחנו על קרקע בטוחה יותר. הדברים מפורטים ומפורשים "כי בגויים ההם לא תרגיע ולא תמצא מנוח לכף רגלך". אך האם המסגרת התיאורטית שאתה מציג מאפשרת גם להתמודד עם סוגיית השואה?.

"הייתי כאן בהרצאה ובסיומה שאל אותי ניצול שואה במרירות: "על איזו הצלחה אתה מדבר אחרי השואה?. השואה היא סוגיה קשה שאני כאן בווינה עדיין חש אותה וחי אותה. אני פוגש כאן ניצולי שואה שעברו מאורעות קשים.

"אך עם כל הקושי אני אומר: עם שהצליח במיוחד לעצבן את היטלר זו גם הצלחה. לא כל עם בולט כל כך, באופן שבו הוא מושך אש.

"יש לנו ייחוד, אנו שונים ומיוחדים. ואנחנו מיוחדים כי יש לנו תפקיד מיוחד וזה מסר שהייתי רוצה שכל מי שקורא את הספר יחוש בו".


למה יהודים מצליחים • המחבר: הרב נחמיה רוטנברג • הוצאת פלדהיים

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד