כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

"תחבורה ציבורית? למה לא בעצם" • וידאו לצפיה

סקר אור ירוק מגלה: מחצית מהנוסעים ברכבם הפרטי לעבודה היו מחליפים אותו בתחבורה ציבורית לו היתה סדירה ובתדירות גבוהה • תושבי אזור ירושלים מובילים בשימוש בתחבורה ציבורית

"תחבורה ציבורית? למה לא בעצם" • וידאו לצפיה
אלי קובין




מסקר שערכה עמותת אור ירוק לבדיקת שיעורי השימוש של אזרחים בתחבורה ציבורית עולה, כי 57% מכלל האוכלוסייה משתמשים ברכב פרטי כאמצעי התחבורה העיקרי שלהם. 27% משתמשים באוטובוס, 6% במוניות, 3% בלבד ברכבת, 1% באופנוע או קטנוע, 1% באופניים ו-6% הולכים ברגל. הסקר נערך ע"י מכון גיאוקרטוגרפיה ביולי 2010 בקרב מדגם אקראי מייצג של 500 איש מקרב האוכלוסיה היהודית הבוגרת בישראל.

51% מהציבור הביע נכונות לנסוע בתחבורה ציבורית במידה ותהיה נגישה, סדירה ומהירה כמו רכב פרטי. עם זאת, 44% ציינו כי הם חושבים או בטוחים שלא ייסעו בתחבורה ציבורית גם אם תהיה נגישה, סדירה ומהירה. הנכונות לנסיעה בתחבורה ציבורית ירדה מ-62% בסקר שערכה אור ירוק ביוני 2009, ל-51% ביולי 2010.

שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק: "ממצאי הסקר מצביעים על מגמה מדאיגה שבאה לידי ביטוי בעליה בכמות הרכבים הפרטיים על הכביש. גם אנשים שדיווחו בסקר כי הם נוסעים בתחבורה הציבורית, אמרו כי הם עושים זאת בגלל שאין להם אלטרנטיבה אחרת – ולא בגלל שהתחבורה הציבורית מהווה אמצעי תעבורה נוח וזמין. על רקע העלייה החדה שחלה באחרונה במחירי הדלק, ובעלויות המחיה בישראל בכלל, עובדה זו חייבת להדליק אור אדום לטיפול ממשלתי בנושא, על מנת להפחית את כמות כלי הרכב בכבישים, ובעקבותיה – להפחית את מספר תאונות הדרכים."

על פי הסקר, 23% מגיעים לעבודה או ללימודים באמצעות אוטובוס לעומת 41% המגיעים ברכב פרטי. השיעור הגבוה ביותר של המשתמשים באוטובוס לצורך הגעה ללימודים או לעבודה הוא בקרב תושבי אזור ירושלים (כ- 27%), יותר מכל אזור אחר בארץ. לעומתם, 47.5% מתושבי אזור השרון משתמשים ברכב פרטי, יותר מכל אזור אחר.

בחלוקה לאזורים, נשמרת אותה מגמה בה תושבי אזור השרון מובילים בשימוש ברכב פרטי כאמצעי תחבורה עיקרי (כ-66%) ותושבי אזור ירושלים מובילים בשימוש באוטובוס כאמצעי תחבורה עיקרי (39%).

הסקר בחן גם את תדירות השימוש באוטובוס (בתוך העיר ומחוצה לה), במונית וברכבת. על פי הממצאים, השימוש הנרחב ביותר בתחבורה הציבורית הוא באוטובוס לנסיעות בתוך העיר: 14% מהציבור ציינו כי הם משתמשים בו כמעט כל יום ועוד כ-11% משתמשים באוטובוס בתוך העיר מספר פעמים בשבוע. תושבי אזור ירושלים מובילים בשימוש באוטובוס בתוך העיר מדי יום או מספר פעמים בשבוע, עם 36%. אחריהם תושבי אזור המרכז עם כ-27%, תושבי אזור הצפון עם שיעור משתמשים של כ-24%, תושבי אזור הדרום – כ-21% ותושבי אזור השרון בשיעור הנמוך ביותר – כ- 18% בלבד.

לגבי שימוש באוטובוס מחוץ לעיר, כ-10% מהציבור דיווחו כי הם עושים בו שימוש יומיומי או מספר פעמים בשבוע, כאשר במקרה זה מובילים תושבי אזור הדרום (כ- 14%), תושבי השרון והמרכז עם כ-11%, כ-7% מתושבי אזור ירושלים וכ- 5% בלבד מתושבי אזור הצפון.

72% מהציבור דיווחו כי אינם משתמשים בתחבורה ציבורית, למרות שזו זמינה להם, מאחר שיותר נוח להם לנסוע ברכב פרטי. 23% ציינו כי הם לא רוצים להיות מוגבלים ללוחות הזמנים של התחבורה הציבורית ו-18% ציינו כי הסיבה לאי שימוש בתחבורה ציבורית נובעת מכך שהם מגיעים יותר מהר ברכב פרטי.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד