י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

ניצל מהתנקשות ותורם לטראמפ; המיליארדר החרדי של מיר נחשף

הוא ממעט להיחשף בתקשורת, תרם לקמפיין הבחירות של דונלד טראמפ, ניצל מניסיון התנקשות והצליח לכסות את כל החובות של ישיבת מיר • "בחדרי חרדים" עם פרופיל מיוחד: מי אתה הנגיד ראלף הרצקה - גדול תומכי עולם התורה • מרתק

ראלף הרצקה במעמד חנוכת בית המדרש החדש בלייקווד.
ראלף הרצקה במעמד חנוכת בית המדרש החדש בלייקווד.



היה זה אחרי פטירתו הפתאומית של הגאון רבי נתן צבי פינקל זצ"ל, ראש ישיבת מיר וחבר מועצת גדולי התורה. מסע הלוויה הענק הסתיים, הקבר הטרי כוסה בעפר על ידי אלפי התלמידים, הבן הממשיך, ר' לייזר יהודה, הוכתר לראש הישיבה בעיצומו של מסע ההלוויה בהוראת מרן הגראי"ל שטיינמן, המנחמים החלו להגיע לבית ברחוב העמלים בשכונת בית ישראל הירושלמית, אך היה גם מי שליבם פעם ללא הפסק בשאלה הכבדה - מה יהיה עם הישיבה? מי יקח על עצמו את חובות העתק שנשארו וידאג לקיומה וביסוסה של הישיבה הגדולה בתבל.

ר' נתן צבי, שהיה ידוע במסירות נפשו הגדולה למען הישיבה ומכתת את רגליו בכל העולם, למרות חולשתו, החזיק את ממלכת התורה הגדולה בעולם בזכות אותם נדיבי עם שכרעו ברך בפניו והוזילו מהונם עבור עולם התורה, אך המצב הכלכלי הקשה בעולם הביא לנסיגה חדה במערך התרומות ופטירתו הפתאומית בטרם עת הותירה שאלה גדולה - מה יהיה עם הישיבה.

הנחשון הראשון שהתגייס למשימה היה המילארדר האגדי ר' ראלף הרצקה, מי שנחשב כיום לגדול תומכי עולם התורה. הרצקה, שבורח מכל פרסום אפשרי, כינס לאחר ימי השבעה במשרדו במנהטן שורה של גבירים ושועי עולם במטרה אחת - הצלת הישיבה מקריסה כלכלית.

חובות הישיבה הסתכמו אז בלמעלה מ–15 מיליון דולר. בכינוס החירום במשרדו השתתפו הנגידים ר' זאב וולפסון ז"ל, שלמה יהודה רכניץ, יוסי שטרן, רובי שראהן ועוד רבים וטובים.

וכך, אחד אחרי השני, הוציא ראלף התחייבויות להחזקת הישיבה ולסגירת החובות. "הוא עזב את הכל ואת הביזנס האישיים שלו במטרה אחת, לסגור את החובות" סיפר גורם בישיבה.

כיום, שש שנים אחרי אותה פגישה - הישיבה הגדולה בעולם ממשיכה לצעוד בצעדי ענק ומשלמת משכורות בזמן, לצד מענקים ותוספות בחגים ומועדים שנים.

ראלף לא הסתפק בהוצאת הישיבה מהמשבר הכלכלי, הוא מינה רואה חשבון מטעמו שילווה את משרד הישיבה ויטפל בכל התרומות.

כעת, עם ההיערכות לדינר המרכזי והיוקרתי במלאת 200 שנה להקמתה של הישיבה, שייערך ביום ראשון הקרוב במלון דיוויד אינטר קונטיננטל בתל אביב, ראלף הוזמן כאורח הכבוד מארה"ב, ובמקביל ישמש גם כיו"ר הדינר, זאת בצעד נדיר.

לקראת האירוע הגדול, משרטט 'בחדרי חרדים' פרופיל ראשון מסוגו לתומך הישיבה הגדול, הנחשב לגדול מחזיקי עולם התורה, שדואג להיות נחבא אל הכלים.

מייחס את ההצלחה לאמו

עם ראש ישיבת מיר הרב פינקלצילום: עם ראש ישיבת מיר הרב פינקל
עם ראש ישיבת מיר הרב פינקל


ראלף הרצקה, בן 55, עומד בראש חברת "Meridian Capital", הפועלת בתחום הנדל"ן זה קרוב ל-30 שנה, ב-49 מדינות בארה"ב, ומעורבת בעסקאות נדל"ן בהיקף כולל של כ-230 מיליארד דולר. בשנת 2015 ליוותה החברה אלפי עסקאות נדל"ן, בהיקף של כ-35 מיליארד דולר, בקצב של 140 מיליון דולר ליום עסקים.

בשנת 2016 דורג ראלף במקום הרביעי מבין 50 המובילים בתחום הפיננסי בנדל"ן בארה"ב, וכיום החברה שלו הינה הגוף הפעיל ביותר בארה"ב לייעוץ והעמדת משכנתאות מסחריות עבור יזמים. לחברה משרדים ראשיים בניו יורק ומשרדי לווין בשווקים מובילים ברחבי ארה"ב.

ראלף עצמו הפסיד בעבר סכומי עתק בקרן ההשקעות הניו יורקית 'פלטיניום', בהנהלתו של איש העסקים החרדי מריו הברפלד, שמחקה כתוצאה מפרשת שחיתות שבה היו מעורבים קצינים בכירים במשטרה בארה"ב הון בסך של למעלה ממיליארד דולר. כאמור, הרצקה איבד סכומים גדולים כתוצאה מכך.

הוא נולד בשנת תשכ"ב בשכונת בורו פארק, בברוקלין והוא מתגורר ב"מידווד" ברוקלין, נשוי ואב לחמישה ילדים ונכדים רבים.

בראיון לאתר הנדל"ן הנחשב "THE REAL DEAL" סיפר הרצקה איך בעצם הכל החל. "גדלתי בשכונת בורו פארק בברוקלין. הייתי הצעיר מבין חמישה ילדים. אמא שלי הייתה ממוצא בריטי ואיתה הייתי בקשר הכי טוב". הוריו של אביו נהרגו בשואה, ואביו הגיע ללונדון עם ה'קינדר טרנספורט' הידוע, שבו הביאו אלפי ילדים יהודים פליטים לבריטניה מגרמניה הנאצית כשהדבר עוד היה אפשרי, ובהמשך הוא הגיע לניו ג'רזי.

בארה"ב היה לאביו עסק קטן בעסקי הביטוחים ושימש כרב ומורה. לשאלה מה העצה הטובה ביותר שנתנה לו אמו סיפר ראלף כי "בשלב מוקדם מאוד היא הבינה שאני שונה מאחיי. הייתי יותר תוקפני ורציתי דברים אחרים. אמא שלי הייתה אומרת 'אם אנחנו לא נותנים לו את מה שהוא רוצה, הוא ימצא את זה'. הרבה מההצלחה שלי בעסקים אני מייחס לאמא".

ראלף הינו בעל ניסיון של למעלה 30 שנה בייעוץ בתחום הנדל"ן, וניהל בעצמו משא ומתן בעסקאות נדל"ן בהיקף של למעלה מ-75 מיליארד דולר. במהלך הקריירה שלו פיתח הרצקה קשרים עסקיים עם החברות הכי משפיעות בנדל"ן האמריקאי. מעמדו של הרצקה זוכה להכרה עקבית בתקשורת המקומית והארצית, כולל על ידי רשם המשכנתאות של ארה"ב. במרץ 2014 הוא דורג במקום השישי מתוך 50 המשפיעים בתחום הנדל"ן ברחבי ארה"ב.

בנוסף, ראלף נחשב לחלק ממספר חברות גדולות בתחום הנדל"ן והמשכנתאות, כשבכולן הוא נחשב אחד הגדולים במומחיות ניהול עסקאות נדל"ן ענקיות.

התחיל כמנקה רצפות במספרה

מקבל הוקרה בדינר של מירצילום: מקבל הוקרה בדינר של מיר
מקבל הוקרה בדינר של מיר


לראלף לא היה עניין רב בלימודים בבית הספר המקומי. "רציתי לצאת לעולם הגדול להרוויח קצת כסף ולהצליח" סיפר לימים.

את עבודתו הראשונה החל בגיל 12 כמטאטא רצפות במספרה ליד הבית, מנקה בחנות נעליים ואספקת מצרכים לחנויות. "אמרתי לאמא שלי יום אחד, 'אני לא הולך לבית הספר מחר כי חנות הנעליים מקבלת משלוח גדול ואני יכול להרוויח קצת כסף'. היא אמרה לי 'למה אתה לא יכול לעשות את שניהם?', התקשרה לבית הספר ונתנה להם תירוץ טוב שישחררו אותי מוקדם כדי שאוכל לעשות את זה. כל הקשר האישי ביני לבין אמא שלי היה שקוף לחלוטין, לא היה צורך לשקר" סיפר ראלף.

בבחרותו למד בישיבת מיר בפלטבוש אצל מורו ורבו, הגאון רבי שמואל בירנבוים זצ"ל, ממנהיגי עולם התורה בארה"ב.

אחד מתלמידי הישיבה מספר על אנקדוטה מעניינת. "פעם אחת ראלף טס בטיסה ופגש לפתע את מורו ורבו הגר"ש בירנבוים זצ"ל, שישב במחלקת תיירים רגילה. ראלף, שטס אף הוא, ביקש שראש הישיבה יבוא לשבת לצידו ב'פירסט קלאס', אך ראש הישיבה בחכמתו פנה ליושב לצידו ואמר לו 'יש לי רעיון, תלך אתה לפירסט קלאס וראלף תבוא לכאן ותשב לידי', וכך היה".

ראלף יוצא מוקדם מאוד בבוקר מביתו היפה וחוזר מאוחר בלילה עקב עסקיו המסועפים. בבואו לישראל יתגורר בוילה בשכונת טלביה בירושלים, ובחודשי החורף ינפוש בבית הקיט בפלורידה.

אחד ממכריו מספר ל'בחדרי חרדים': "כשראלף התחיל עם החברה שלו מרידיאן הייתה לו מטרה אחת - להביא משהו חדש לשוק. תיווך למשכנתאות באותו זמן היה מוגבל במידה רבה ליחידים וחנויות קטנות, אך הוא מינף את זה לעסק גדול יותר. הוא תמיד מסתכל על תרחישים פוטנציאליים שונים עבור החברה".

בראיון שהעניק סיפר הרצקה על רגעים קשים שעבר: "בכל פעם שאנחנו מאבדים עסקה זה רגע קשה. אם איבדנו עסקה גדולה, זה כואב. אני לא אומר לעצמי 'אה, יש לנו חמישה עסקאות אחרות, אז אנחנו יכולים להרשות לעצמנו לאבד את זה'".

ראלף ורעייתו מנהלים את מערך הפילנתרופיה שלהם דרך קרן RZH. תמיכתם מתמקדת בקהילה היהודית בארה"ב. הם תורמים למוסדות חינוך מיליוני דולרים, ישיבות וגמ"חים וארגוני חסד בארץ ישראל מקבלים גם הם סכומי עתק.

ראלף נחשב לתורם גדול לישיבת בית מדרש גבוה לייקווד בניו גרז'י. בית המדרש הגדול והחדש בלייקווד קרוי על שמו כשעלות התרומה הסתכמה בחמישה מיליון דולרים.

ביזנס עם טראמפ וניסיון התנקשות

בריקוד עם הרבי מויזניץצילום: בריקוד עם הרבי מויזניץ
בריקוד עם הרבי מויזניץ


הנגיד ר' רובי שראן הוא אחד מחבריו הקרובים ושותף בעסקי הנדל"ן שלו, תורם ידוע למוסדות תורה. לדברי מכריו, רובי הוא חבר ומורה דרך של ראלף במשך שנים רבות. "הוא אדם שהוא מעריץ כל כך על הסטנדרטים האתיים שלו ועל התנהגותו ביושר עם הבריות" הם אומרים.

"ראלף ידוע בתכונותיו המנהיגותיות וביכולותיו המייעצות. לעתים נדירות הוא מופיע בתקשורת ולא מחפש תשומת לב. הוא לא יכול להישאר לגמרי מוסתר מהתקשורת, מאחר והוא מבצע עסקאות בפרופיל גבוה" אומרים מכריו ל'בחדרי חרדים'.

הרצקה הקים בשנת 91' עם משקיעים אחרים, בהם בין היתר אהרון בירנבאום, ג'ף ויינברג והווארד צוקרמן, שנודע אחד השמות הגדולים הראשונים בניו יורק בתחום הנדל"ן כשנתן תרומה אישית מקסימלית לקמפיין הבחירות של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ במירוץ לבית הלבן.

בתגובה לתרומתו לטראמפ, סיפר ראלף כי "הוא ומשפחתו היו לקוחות המשרד במשך שנים רבות, והוא עומד להיות נשיא גדול".

בעבר ניסו להתנקש בחייו כאשר הוא נורה על ידי אלמוני. ראלף סירב תמיד להתייחס לניסיון ההתנקשות וכלל הנראה בישראל הוא ימשיך להישאר אלמוני.

כשהוא משיא את ילדיו בארה"ב מישהו מטעמו ילך לאולמות השמחה הפשוטים בירושלים וישלם את כל החתונות באותו ערב הנערכות בעיר לאברכים בני תורה.

כאמור, ביום ראשון הקרוב הוא יעמוד בראש הדינר הגדול של ישיבת מיר, במלאת 200 שנה לישיבה.
ראלף הרצקה ישיבת מיר מילארדר פרופיל לייקווד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד