כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

ירושלים, מכל הסיבות שבעולם // הרב בן ציון נורדמן

אם בסופו של מסע כן יחליט הנשיא לקבוע את שגרירות ארה"ב בירושלים או לא, אלו דברים אזוטריים ושוליים. ירושלים היא קדושה גבוהה ונעלה מכל הפוליטיקות הקטנות הללו. "ירושלים אורו של עולם. ומי הוא אורה של ירושלים? הקדוש ברוך הוא" // הרב בו ציון נורדמן

ירושלים, מכל הסיבות שבעולם // הרב בן ציון נורדמן
ד



"זכרו מרחוק את ה'", אומר הנביא ירמיהו, "וירושלים תעלה על לבבכם". גם בימים הקשים ביותר של חורבן וגלות, יזכרו בני ישראל בכל מקומות מושבותיהם את ה' ואת ירושלים וזו תהיה נחמתם, בידעם כי הבית שהיה מקום משכן לשכינה מחכה להם ויום יבוא וייאספו אליו, בביאת המשיח.

לא ככל הערים ירושלים. ארץ ישראל גבוהה מכל הארצות, לימדונו חז"ל, וירושלים גבוהה מכל ארץ ישראל. זו הנקודה הפנימית אליה כוספת ועורגת כל אדם באשר הוא בכל מקום בעולם.
לא בכדי בחר נישא ארה"ב, דונלד טראמפ, לבקר בכותל ולהתפלל. "כי ביתי בית תפילה יקרא לכל העמים", נאמר על בית המקדש, שהכותל המערבי הוא השריד הנאמן לנו ממנו, לדורי דורות.

אם בסופו של מסע כן יחליט הנשיא לקבוע את שגרירות ארה"ב בירושלים או לא, אלו דברים אזוטריים ושוליים. ירושלים היא קדושה גבוהה ונעלה מכל הפוליטיקות הקטנות הללו. "ירושלים אורו של עולם" כפי שנוהג אברהם פריד לשיר, "ומי הוא אורה של ירושלים? הקדוש ברוך הוא".

*

השבוע צוין יום איחוד ירושלים. חמישים שנה למלחמת ששת הימים בה שוחררה ירושלים מידי הערבים. חמישים שנה לאחיזתנו מחדש בכותל המערבי ממנו לא זזה שכינה, כהגדרת חז"ל.

יום ירושלים היה גם יום מיוחד עבורי ועבור תלמידי 'מדעים ויהדות' ומשפחותיהם. ביום זה קיימנו בירושלים מסיבת סידור עבור עשרות תלמידי כיתות א'. הארוע הייחודי נערך כמסורת בבית הכנסת הגדול בבירה. זו השנה השלישית שאנו עורכים את הארוע במקום המרגש והחוויתי שמותיר רושם וטעם טוב לכל החיים.

אורח הכבוד שאף נשא דברים בפני התלמידים היה סגן השר הרב מאיר פרוש, שכעדותו בפני נשיא ארה"ב הינו דור שביעי בירושלים. הוא סיפר לתלמידים על המלחמה לפני יובל שנים, על תחושת הפחד ועל השהייה הארוכה במקלט באותם ימים.

משם המשיכו התלמידים אל מקום המקודש, הכותל המערבי, להתפלל ולשפוך שיח לראשונה מתוך הסידור החדש שקיבלו זה עתה. זה היה מעמד מרגש שקשה לתאר אותה במילים. ילדים מתחברים אל אביהם שבשמים על ידי סידור התפילה במקום קדוש. מחזה מרהיב שכזה.

שם גם ערכנו לתלמידים סיור במנהרות הכותל, לעמוד ולחוות מקרוב אחר העבר ההיסטורי והמפואר של עמנו. כמה ימים לפני כן ציפתה לתלמידים הפתעה נעימה: הגאון רבי שמואל רבינוביץ - רב הכותל והמקומות הקדושים הגיע לבקר בבית הספר ונשא בפני התלמידים משא נרחב ומסע אל העבר. הרב רבינוביץ שעמד השבוע בכותרות כמארח הנשיא טראמפ בכותל המערבי הקדיש מזמנו היקר עבור ילדי ישראל.

סיפרתי לתלמידים על מסירות נפשו של הרב רבינוביץ העומד בגאון לשמירה על קדשי ישראל וטהרת הכותל המערבי. לא בכדי זכה ומאמציו נשאו פרי כשמשפחת הנשיא נכנסה להתפלל בעזרת הנשים כמנהג המקום והסטטוס קוו בכותל המערבי נשמר. סייעתא דשמיא מיוחדת מלווה את הרב שמתנהג בחכמה ובדיפלומטיות יוצאות דופן.

הרב רבינוביץ סיפר לתלמידים על ירושלים של מטה המכוון כנגד ירושלים של מעלה, וכדברי נעים זמירות ישראל "העיר שחוברה לה יחדיו". לכל יהודי יש מקום בלב לירושלים, כאן מקום המקדש וכאן יבוא משיח צדקנו במהרה, כנאמר "הנה זה עומד אחר כתלנו".

*

בפרשתנו, פרשת במדבר, אנו קוראים על מסע בני ישראל במדבר סיני, "איש על דגלו באותות לבית אבותם". חז"ל מספרים לנו כי לכל שבט היה צבע ודגל משלו לאות היכר וסימן: "חיבה גדולה חיבבם הקב"ה שעשאם דגלים כמלאכי השרת, כדי שיהיו ניכרים" (במדבר רבה ב, ג).

ובכל זאת, רק החיבור של כל הקצוות הפך את עם ישראל למה שהוא, לחטיבה אחת, כהכנה לקראת הכניסה לארץ ישראל ולפסיפס מושלם של "כל ישראל ערבים זה לזה". היופי של עם ישראל הוא היכר וסימן ומשויכות כל אחד לקהילתו חוגו ועדתו, אבל בתנאי שיש חיבור לעם ישראל, יחד שבטי ישראל.

נשמור כל אחד על זהותו המגזרית, והמסורת שלו, "כדי שיהיו ניכרים", אבל נתאחד יחדיו ונתחבר לפסיפס המרהיב של "כל ישראל אחים". רק כך, כאיש אחד בלב אחד, אנו זוכים למתן תורה וליישוב ארץ ישראל ובניין ירושלים.

שבת שלום ומבורך.

הרב בן ציון (בנצי) נורדמן
ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד