י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

עשור לבית כנסת יחיד באסטוניה

אסטוניה, מדינה יחסית קטנה ובה פחות משני מיליון תושבים, מתוכם כ 2,500 יהודים שהקימו לפני כעשור בית כנסת יחידי. הוכרזה ב 1942 על ידי הנאצים כמדינה האירופאית הראשונה הנקייה מיהודים. היום הם חוגגים את קיומם

אסטוניה. אילוסטרציה (אנה קפלן/פלאש90)
אסטוניה. אילוסטרציה (אנה קפלן/פלאש90) צילום: אנה קפלן/פלאש90



השרה לשוויון חברתי, ח"כ גילה גמליאל, השתתפה אתמול (חמישי) כנציגת ממשלת ישראל בטקס לציון עשור להיווסדו של בית הכנסת היחידי והראשון באסטוניה מאז מלחמת העולם השנייה. באותה המלחמה, הייתה אסטוניה למדינה הראשונה שעליה הכריזו הנאצים כבר ב 1942 כנקייה מיהודים. בטקס המרשים, השתתפו כל שדרת ההנהגה האסטונית החל מנשיאת המדינה קרסטי קליולאיד, דרך שרים רבים בממשלה האסטונית וכלה בחברי פרלמנט האיחוד האירופאי, בו תשמש אסטוניה החל מהקיץ הקרוב כנשיאה.

אסטוניה, בה חיים כיום כ 2,500 יהודים ומקיימים, כאמור, בית כנסת יחידי, הוכרזה ב 1942 על ידי הנאצים כמדינה האירופאית הראשונה הנקייה מיהודים. אף שמדובר במדינה יחסית קטנה, בת פחות משני מיליון תושבים, נמצאת בקדמת החזית הטכנולוגית העולם וחברה, יחד עם ישראל, ב-D5, פורום האומות הדיגיטליות. בהקשר זה, יש לומר כי לאחר הטקס נועדה השרה גמליאל, המובילה את המיזם הלאומי ישראל דיגיטלית, לשיחה אישית אם הנשיאה קליולאיד, והשתיים דנו בהרחבת שיתופי הפעולה הדיגיטליים בין המדינות. מחר (שישי), עתידה השרה גמליאל להיפגש עם מובילי המיזם המקביל, "אסטוניה דיגיטלית" ולרדת לפרטי שיתופי הפעולה. יוזכר, כי בשבועות הקרובים עתידה השרה גמליאל להביא לאישור הממשלה את התכנית האסטרטגית הלאומית לישראל דיגיטלית.

"רק מי שלא זוכר את העבר", אמרה השרה גמליאל, "עלול לחזור על טעויותיו. הנציגות הדיפלומטית של בכירי הנהגה האסטונית בטקס לציון עשור לבית הכנסת, היא עדות ברורה לעובדה שאסטוניה לא שוכחת ופנתה עורף לעבר הכואב. אך מעבר לעשור לבית הכנסת, אנו מציינים היום חצי יובל ליחסים דיפלומטיים ישראל ואסטוניה. יחסים אלה, שרק הולכים ומתהדקים, הם התשובה המוחצת לנאצים שהכריזו על אסטוניה ב1942 כמדינה האירופאית הראשונה הנקייה מיהודים".
עוד הוסיפה השרה כי "גם כיום, שבעה עשורים לשואת היהודים, האנטישמיות מוסיפה להרים את ראשה רק שכיום היא במעטה של אנטי ישראליות. אך השנאה היא אותה שנאה, רק האדרת השתנתה. אתמול ציינו יובל לאיחודה של ירושלים, בירתם הנצחית של העם היהודי ומדינת ישראל. ירושלים היא בירתינו לא מאז קמפ דוויד אלא מאז המלך דוד, כבר שלושת אלפים שנה. אז בפעם הבאה שמישהו מעז להכחיש או לערער את הקשר שלנו לירושלים, בין אם זה האו"ם או כל אחד אחר, הוא צריך לדעת שזה יותר מאשר שכתוב ההיסטוריה או כתיבת התנ"ך מחדש זה להכחיש את הזכות שלנו לקיום במולדתנו העתיקה.

השרה גמליאל התייחסה גם לאירועי הטרור הפוקדים את אירופה בשנתיים האחרונות, ובפרט לפיגוע האחרון במנצ'סטר, ואמרה: "האיום של הטרור האסלאמי הקיצוני מוכרח לאחד את העולם המערבי. אותו טרור שהוביל למרחצי דמים ברחובות ישראל, פועל כעת למרחצי דמים ברחובות אירופה אך לצערי, העולם מאבד את קולו כאשר מדובר בטרור נגד ישראל, ואת זה מוכרחים להפסיק ולהתאחד כולנו, כל המדינות החופשיות, בחזית אחת נגד הטרור. כשזה מגיע לטרור, אסור שיהיה מוסר כפול. הרג אזרחים הוא טרור. לא יכולים ואסור שיהיו תירוצים והסברים, רצח של אזרחים הוא טרור".











אסטוניה גילה גמליאל שואה טכנולוגיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד