י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

"זה הראש של יאיר": הסיפור מאחורי פרשת "המטבח המוזנח" של נתניהו

לפני כמה שנים זכינו לשזוף את הקומה האסורה בסרט טלוויזיה שתיעד את חיי הדיירים הקודמים, אהוד ועליזה אולמרט. המטבח נראה במצב מצוין, חדיש ומשוכלל. לא בסטנדרט של דונלד ומלניה, אבל אין מה להתבייש

יאיר נתניהו. צילום: מארק ישראל סלאם, פלאש 90
יאיר נתניהו. צילום: מארק ישראל סלאם, פלאש 90



בפרספקטיבה של כמה ימים נראה כי ביקורם המתוקשר של נשיא ארה"ב ורעייתו, בבית רה"מ בירושלים, שימש תפאורה לתרגיל יחצ"ני ערמומי שנועד לשווק, לא בפעם הראשונה, את אורח חייהם הספרטני כביכול של זוג דייריו. תרגיל מוכר שלהם שהפעם התעלה על עצמו.

זה נשמע מרחיק לכת, אבל דבר בסצנה החנוך לוינית הזו, שבה האורחים רמי המעלה שימשו ניצבים שלא במודע, לא היה אקראי. כל רפליקה של המארחים נלמדה ושוננה מראש, כל ג'סטה, תנועת יד עצבנית או ספיקת כפיים מתנצלת ומתחנחנת של המארחת, תוכננו. כך לפחות זה נראה מצפייה חוזרת בסרטון הווידיאו שהופץ לתקשורת על ידי צלמי לשכת העיתונות הממשלתית.

המצגת הזו לא נועדה בהכרח לעורר את רחמי הטראמפים, שבוודאי הריצו לא מעט דאחקות על מארחיהם המוזרים בשובם לסוויטה הנשיאותית במלון המלך דוד. הכתובת היתה אזרחי ישראל שנחשפו בשנה החולפת וייחשפו בקרוב ביתר שאת לסיפורי הנהנתנות, הקמצנות והחמדנות של המעשן והלוגמת שמתגבשים בימים אלה להמלצה משטרתית על כתב אישום.

מי שהגה את הרעיון לשדר בחי בכל ערוצי הטלוויזיה את קבלת הפנים בכניסה לבית, ביקש להעביר מסר: כאן, ב"ארמון" הזה, כנחירת הבוז של בנימין נתניהו שבה קידם את פני אורחיו, גרים אנשים צנועים, ענוותנים ונרדפים שכל מה שביקשו הוא לסייד את קירות ביתם. רק כעת אושר להם התקציב והתגשם להם החלום.

מה להם ולסיגרים קובניים לשמפניה הוורודה ולתכשיטים החינמיים? מה להם ולאורח החיים הראוותני והחזירי המתואר בעדויות המממנים והמשלמים מחד, ובדו"חות מבקר המדינה מאידך? מה להם ולכל סיפורי האלף לילה ולילה הללו, כשפיסות טיח צונחות להם לתוך כוס התה?

צפייה חוזרת בסרטון מבהירה עד כמה המעמד היה מבוים ותפור בחוטים גסים. דונלד ומלניה נכנסים בשערי המעון וביבי ושרה פותחים בדיאלוג ("ברוכים הבאים ל'ארמון' שלנו", "רק בזכותכם יכולנו לסייד", "אול דה האוס איז פיינטד פור יו", "זה בית מאוד צנוע" וכן הלאה"). זאת למול שתיקתם של הנשיא ורעייתו שמובלים נבוכים, חסרי מלים לשולחן עליו ספר האורחים.

אם זה היה תלוי בבעלת הבית היא בוודאי היתה גוררת את מלניה (והצלם), למטבח, מראה לה את הפורמייקה המתקלפת, ואולי אף מזילה דמעה. אבל מאחר שלכל הזיה יש גבול, אפילו אצלנו, גויסה למשימה הלאומית הגברת ניקול ראידמן, מיליארדרית מזוגיות ובעלת בוטיק יוקרה בצפון תל אביב, ששמלותיה הוענקו לאשת רה"מ. כשראידמן באה למעון השבוע, למסור את השמלות או לאסוף אותן, היא קיבלה גישה למטבח המוזנח, צילמה מה שצילמה ברשות ובסמכות שניתנו לה מן הסתם על ידי הגברת, והעלתה לאינסטגרם.

המטבח המשמש את העובדים הוא אכן במצב רע. מטבחם הפרטי של בני הזוג בקומה השנייה, שאליה ראידמן לא הוזמנה, הוא "מושלם", כעדות מני נפתלי, אב הבית לשעבר. לפני כמה שנים זכינו לשזוף את הקומה האסורה בסרט טלוויזיה שתיעד את חיי הדיירים הקודמים, אהוד ועליזה אולמרט. המטבח נראה במצב מצוין, חדיש ומשוכלל. לא בסטנדרט של דונלד ומלניה, אבל אין מה להתבייש. בקומת המגורים יש גם מספרה פרטית המשמשת את ראש הממשלה ורעייתו. שם לא היתה שום בעיה תקציבית, מתברר. הכסף זרם. עניין של סדר עדיפויות.

גם מי שהתרגל לאורחותיהם הדוחות של ראש הממשלה ורעייתו, מתקשה לקלוט כיצד הזוג הכי פריבילגי בישראל — שחי במעון רשמי עתיר עובדים המתוחזק ומתופעל על ידי המדינה, שבבעלותו חווילה מפוארת בקיסריה שגם היא ממומנת ברובה מכספי משלם המסים ושמוצץ ללא בושה את לשד הקופה הציבורית — מסוגל לרדת לשפל כזה של העדר מודעות עצמית.

מאות אלפי זוגות צעירים, שיכולים רק לחלום על דירת שלושה חדרים במרכז הארץ, ומאות אלפי משפחות שמתגוררות בדירות סטנדרטיות, בוודאי חשו בושה וקבס למראה שני המיליונרים מתארים במבוכה מעושה את בית המידות הרשמי על מפלסיו, רהיטיו היקרים ויצירות האמנות שבו, כ"ורי ורי מודסט". פלא שעל המרקע לא הופיעה כתובית עם מספר חשבון בנק לתרומות.

"זה הראש של הבן יאיר, שהוא 'שרה במכנסיים'", טען השבוע אדם שמכיר היטב את בני המשפחה. יאיר נתניהו הגה ערב בחירות 2015 את הרעיון להביא למעון את ה"סטייליסט" מושיק גלאמין, כדי שיתאר בשפה מקצועית כביכול את החורבה שבה מתגוררת המשפחה. גלאמין נשחק. הפעם הם שדרגו לראידמן שמתוארת במדורי הרכילות כחברתה של שרה.

ניסיון יפה, אבל מיותר. מה שהותיר את רישומו על תומכי ומצביעי הליכוד במערכת בחירות מתוחה, לא ישבש את דעתם של חוקרי להב 433.
יאיר נתניהו בנימין נתניהו המטבח המוזנח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד