כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

ההבדל בין ייסורי מצפון להלקאה עצמית // טור

ברגע שייסורי מצפון יוצאים מפרופורציה הם לא מועילים לנו אלה רק מזיקים

ההבדל בין ייסורי מצפון להלקאה עצמית // טור
ל



ייסורי מצפון - הלקאה עצמית וחשבון נפש.
כולנו מכירים את המושג חשבון נפש, השלב שבו אנחנו יושבים עצמינו, חושבים היכן ואיפה טעינו. מה עשינו לא בסדר ואיפה אנחנו יכולים לשנות ולהשתפר.

כל אדם מוצא את עצמו עושה חשבון נפש. כל אחד בזמן שלו - יש כאלה שמחכים ליום הולדת פעם בשנה, יש כאלה שהחגים המתקרבים ואיתם יום כיפור זה הזמן שמעורר בהם את הצורך לחשב את החשבון נפש שלהם. כל אחד והזמן שבו מתעוררים בו הרגשות המתאימים. חשבון נפש הוא דבר חשוב וחיוני לכל אדם באשר הוא. אדם חייב לדעת מה מצבו בכל תחומי החיים – בתחום החברתי, בתחום רוחני, בתחום הגשמי. בעצם בכל תחומי החיים.

כמו אדם שיש לו חנות חייב לעשות חשבון מלאי כמה הוא הרוויח כמה נשאר לו מהעסק בשנה האחרונה ואיך הוא יכול לשפר את העסק שלו למניב רווחים טוב יותר אחרת העסק שלו יקרוס,
כך חשבון נפש הוא דבר הכרחי וחשוב כדי לחיות חיים נכונים וטובים.

אך בכל דבר צריך איזון. הסוד לחיים הוא איזון כדברי הרמב"ם שאדם יתנהג בדרך האמצעית
הבעיה מתחילה כאשר חשבון הנפש יוצא מפרופורציה – אדם מתחיל לייסר את עצמו על דברים שנראה לו שהוא עשה באופן שגוי או יכול היה לעשות בצורה טובה יותר.

זו היא דרך הפוכה שהיא הורסת כל חלקה טובה באדם והיא במקום חשבון נפש נקרא למחלה בשמה (ייסורי מצפון). ייסורי מצפון הם אלה מנווטים את העולם הזה למקום טוב יותר, הם אלה שגורמים לנו לחשוב על מה אנחנו יכולים לעשות טוב יותר. הם אלה שגורמים לא לחזור על טעיות. אבל הם צריכים להיות במידה - ברגע שייסורי מצפון יוצאים מפרופורציה הם לא מועילים לנו אלה רק מזיקים.

כשאדם סובל מייסורי מצפון מה שהוא יעשה - הוא יסבול מחרטה מתמדת, מהלקאה עצמית מתמדת, חיפוש אחר אמת ושלמות לא רציונלית.

סגנון המשפטים שחושבים ושאומרים לעצמם הסובלים מייסורי מצפון הם כאלה:

אם הייתי.
למה עשיתי.
תמיד.

אם הייתי זה אחת מהמילים הקלאסיות שלהם, נביא מספר דוגמאות:

אם הייתי יותר מתייחס יפה לבן שלי הבן שלי היה יותר ילד טוב.
אם הייתי לומד יותר הייתי מצליח בטסט.
אם הייתי עובד עוד יותר קשה הייתי מצליח.

משפט קלאסי נוסף הוא למה עשיתי, מספר דוגמאות:

למה התנהגתי כך.
למה אני לא מצליח.
למה אני כזה הורה.

ההבדל בין חשבון נפש לביון ייסורי מצפון הוא ברור מאוד. חשבון נפש נעשית בזמנים מיוחדים לכך וללא הלקאה עצמית תוך הסתכלות רציונלית במה כן השתפרתי ומה טעון שיפור ואיך אני משפר את המצב. לעומת ייסורי מצפון שהיא נעשית ללא הרף. אם הלקאה עצמית תוך אי הסתכלות רציונלית על המצב הקיים ואיך אני יכול באמת לשנות את המצב, וגם אם יש שינוי כתוצאה מההלקאה העצמית הזו השינוי לא יחזיק מעמד לאורך זמן - כי זה נעשה תוך לחץ נפשי והלקאה עצמית ושינוי שמגיע בצורה כזו לא מחזיק הרבה זמן.

ההתמודדות עם ייסורי מצפון היא קשה כי האדם אין לו חיים. אין לו דקה אחת של שלווה מה שהוא יעשה לא יהיה טוב הוא יתחרט על מה שעשה הוא לא ירגיש טוב עם עצמו בשום דבר שיעשה.

אדם התפלל עולות לו המחשבות:

אם הייתי מתפלל יותר טוב אולי התפילות יותר יתקבלו.

החלטתי לנסוע לטיול לצפון מתחרט אולי הייתי נוסע לדרום.

בדרך כלל חשיבה של ייסורי מצפון נובעת בדרך כלל מאמונה עמוקה ופנימית שאני לא מספיק טוב.
נובע בדרך כלל מאנשים שקיבלו בדרך כל הערות פוגעניות וחיפשו אצלם ההורים רק השלילי.
החשיבה הנכונה היא לחשוב תמיד עשיתי את הכי טוב שיכלתי לעשות בעבורי באותו רגע נתון.
פשוט לעצור את הרצף המחשבות שחובטות בנו ללא הרף למה אם וכו' ולהגיד לעצמינו עשיתי טוב אני טוב עשיתי את הכי טוב שיכלתי לעשות עבורי ואם אני חושב שאני יכול לעשות עכשיו משהו יותר טוב אז אני ישנה את המצב עכשיו.

שאתה אומר לעצמך אני טוב אתה בנוגע בשורש הנקודה החולה שמשם הכל מתחיל שאנחנו לא טובים לא מוצלחים לא ראויים לאהבה לא עשינו טוב.

זו אחת הסיבות שכל כך חשוב להתרחק מאנשים שלילים שיכולים להעצים את הביקורתיות עלינו. אחד מהכללים הבסיסיים להעביר ביקורת לאחרים היא לא להגיד לאחרים למה עשית? אם היית מתנהג כך היה נראה המצב אחרת. זה ישר יוצר בשני התנגדות והוא מרגיש אשם, ומותקף ואין סיכוי שתוכל לעוד להגיד לו כלום.

גם פרפקציוניזם נובע בנקודה הפנימית שהאדם לא מאמין בעצמו שהוא טוב. לפרפקציוניסט אין אמצע כדרך חיים או שחור או לבן. גם לפרפקציוניסט סובל הרבה מייסורי מצפון כי אם לא הלך לו בכל דבר כפי שהוא רצה מה שבעיני רוחו נקרא מושלם וטוב אז לא בסדר.

הבעיה נהפכת למורכבת יותר כאשר אדם מתרגל לחיות בייסורי מצפון הוא משפיע על זה על הסביבה. הוא יהיה ביקורתי כלפי הבן זוג שלו או שלה ומבלי משים לב את אותם מחשבות אם הייתי ולמה עשית הוא מתחיל להגיד לאנשים הסובבים אותו.

אנשים לא אוהבים ביקורת וכך הוא יוצר לעצמו מעגל נוסף של התמודדות.

המילים אם ולמה יכולים גם לגרום לנו מלהצליח בחיים אנשים שעושים דברים מצליחים בחיים לא שואלים אם אבא שלי היה משאיר לי מיליון שקל בבנק אז הייתי עושה עסקאות והייתי היום מיליונר.

הם לא אומרים אם הם פשוט עושים הם מאמינים שיצליחו איך ?

הם מאמינים ובטוחים שהם יסתדרו.

ואז הם עושים את הבלתי יאמן כי הם לא צוברים להם מחשבות ואמונות שליליות לגבי הדבר שהם רוצים לעשות. אך הכי חשוב שנזכור מאיפה מגיע הנקודה האמתית לייסורי המצפון זה מגיע מאמונה פנימית שהאדם לא בסדר ולא טוב. תאמינו שהשם יתברך נתן לכם כוחות. ואתם יכולים ואתם תצליחו.
מרדכי רוט ייסורי מצפון הלקאה עצמית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד