י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הרב יצחק זילברשטיין: "חובה לציית להנחיות הרופאים ומשרד הבריאות ולהשכיב התינוקות על גבם בשינה"

את הדברים אמר הרב יצחק זילברשטיין, בכנס מקצועי שהתקיים במרכז הרפואי מעיני הישועה בהשתתפות רופאים ומומחים • בכנס נחשף: ב-90% ממקרי מוות בעריסה התינוקות נמצאו שוכבים על בטנם. בעולם המערבי חלה ירידה דרמטית של 50-70% במקרי מוות בעריסה בשל יישום ההמלצות • בישראל: רק כשליש מההורים ורק 19% מההורים החרדיים משכיבים את התינוקות על גבם

הרב יצחק זילברשטיין: "חובה לציית להנחיות הרופאים ומשרד הבריאות ולהשכיב התינוקות על גבם בשינה"
פרנטל- מולטי ויטמין להשלמת צרכים התזונתיים בתקופת ההריון



"חובה לציית להנחיות הרופאים המומחים ומשרד הבריאות ולהשכיב את התינוקות אך ורק על גבם בעת השינה", פסק הגאון רבי יצחק זילברשטיין, יו"ר וועד ההלכה שע"י המרכז הרפואי מעיני הישועה ורבה של רמת אלחנן. הדברים נאמרו בשיחה מיוחדת לכנס מקצועי למניעת תאונות והפחתת הסיכון למוות בעריסה שהתקיים במרכז הרפואי מעיני הישועה, בהשתתפות רופאים ומומחים בתחומי המחקר והטיפול בתינוקות וילדים.

במענה לשאלה הראשונה הנוגעת למוות בעריסה, שחלק מההורים עדיין אינם מודעים להמלצות או אינם סבורים שחיוני לציית להוראות הרופאים, השיב הגר"י זילברשטיין שליט"א: "בגמרא כתוב שאמא אסור לה ללכת כאשר הילדה נמצא מאחורי גבה (מנשא) מחשש שמא יגנבו את הילד. מתי שמענו שקורה דבר כזה? אולי פעם למיליון. אבל חז"ל חששו ואמרו איסור מוחלט לאשה ללכת בצורה כזאת.
"על אחת כמה וכמה כשהרופאים אומרים, שהניסיון מראה וההיגיון אומר שיש קצת סיכון (בהשכבת תינוק על הבטן) ודאי שאסור לעשות זאת. כל אמא חייבת ומצווה עליה לשמוע לדברי הרופאים, ואם הרופאים אומרים, שיש חלילה חשש, הרי שחובה לשמוע להם".

בפני הגר"י זילברשטיין הוצגה שאלה נוספת: "יש תחושה בציבור שמכיוון שבעבר היו המלצות להשכיב התינוק על הבטן ועכשיו ההמלצות להשכיב על הגב, התחושה היא שהמלצותיהם בנויות לפי כל מיני השערות לא כ"כ מבוססות שאנחנו לא צריכים להתחשב בהם, האם אמנם צריכים להתחשב בהשערות העדכניות?".

על כך השיב הגר"י זילברשטיין: "כן! ויש לומר, בגמרא כתוב אין רשות לרופא לרפאות רק ברשות בית דין, אומר רבינו 'ערוך השולחן' היום בית דין לא מתעסק בזה, ועל כן כיום הרופאים המומחים ומשרד הבריאות הוא הקובע! אם הם אומרים היום כך, הרי זו הלכה!".

ילד בן 6-7 שחוצה כביש עם עגלת תינוק? "חס ושלום! אסור לעשות את זה!"

שאלה נוספת שהוצגה בפני הרב: "רואים הרבה פעמים ילדים קטנים בני 6 או 7 לוקחים עגלה עם ילד בן חודשיים או שלוש ובקושי הם רואים את הכביש".
הגר"י זילברשטיין: "חס ושלום! אסור את זה לעשות!".

מחקרים והרצאות מקצועיות נשמעו ע"י ד"ר יורם בן יהודה, מנהל מחלקת ילדים במרכז הרפואי מעיני הישועה, אשר הדגים תרגילי החייאה חיוניים על בובת תינוק, שרצוי ומומלץ לכל מי שמטפלת בילדים שתהיה מורגלת בהם בשעת הצורך ח"ו.

הרצאה מקצועית בתחום המניעתי והמחקר של מוות בעריסה נמסרה ע"י ד"ר ענת שץ, מומחית לרפואת אף אוזן גרון, מנהלת מרפאת ריאות-נשימה-ילדים ב'שערי צדק', יו"ר עמותת 'עתיד' וחברת ההנהלה העולמית של הארגון הבינלאומי לחקר ומניעת מוות פתאומי בתינוקות. היא הציגה מחקרים חד-משמעיים שהוכיחו כי במדינות שבהן עברו להשכיב תינוקות על הגב, חלה ירידה דרמטית במספר מקרי מוות תינוקות.

על פי נתונים שהציגה בכנס ד"ר שץ, מוות בעריסה היא סיבת המוות העיקרית, בגילאי חודש עד שנה, כאשר 99% מהמקרים יתרחשו עד גיל חצי שנה. שיא השכיחות בתינוקות בני חודשיים עד ארבעה חודשים. רוב מקרי המוות מתרחשים בעת השינה.

בין השנים 2005-2013 נפטרו בישראל, מדי שנה, בין 40 ל-89 תינוקות בני פחות משנה. ממוות פתאומי בלתי מוסבר. (ב-90% ממקרי המוות בעריסה התינוקות נמצאו שוכבים על בטנם).
בשעה שבעולם המערבי חלה ירידה דרמטית של 50-70% , במקרי המוות בעריסה בשל יישום ההמלצות להשכיב תינוקות על גבם ולהימנע מעישון בישראל המספרים נותרו יציבים למדי. בסקרים של עמותת עתיד נמצא כי היענות ההורים והמטפלים בתינוקות ליישום ההמלצות להפחתת הסיכון למוות פתאומי נמוכה יותר בארץ, בהשוואה לארצות מערביות אחרות.

בישראל אחוז ההורים שמשכיבים את תינוקם על הגב עדיין נמוך מאוד 33% -40%, על פי סקרי עמותת עתיד ומשרד הבריאות, בהתאמה. רק 19% מהאוכלוסייה החרדית, משכיבות את התינוקות על גבם. אימהות לתינוק ראשון נוטות יותר לנהוג לפי ההנחיות. אימהות במשפחות ברוכות ילדים והמודעות במגזר החרדי (ולהבדיל במגזר הלא-יהודי) דלה מאוד.

נציגת ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים הגב' אורלי לביד–ברזל, הציגה בפני המשתתפות מידע והדרכה חיונית מלווה במצגות אודות הסיכונים השונים שבכל בית ובכל מסגרת בו מטופלים תינוקות וילדים, שניתן להיזהר ויש להיזהר בהם.

מהם אמצעי הבטיחות שיש לנקוט למניעת הסיכון למות תינוקות?

ד"ר ענת שץ: "אני קוראת להורים ולכל המטפלים בתינוקות להקפיד הקפדה יתירה, לנקוט בכל הצעדים הפשוטים, המצויים בידינו, להפחתת הסיכון למוות פתאומי של תינוקות".

• בכל פעם שאתם משכיבים את התינוק לישון - ביום ובלילה - הקפידו תמיד להשכיבו לישון על גבו.
• השתמשו במזרן נוקשה ובסדין תואם ומתוח. במיטה או בעריסה בעלי תו תקן.
• חלקו חדר עם התינוק - השכיבו את התינוק לישון בעריסה או במיטה נפרדת בחדר ההורים, סמוך למיטת ההורים עד גיל חצי שנה ועדיף עד גיל שנה.
• אין להשכיב תינוק לישון במיטת ההורים או האחים, על ספה, כסא או כורסה בשום מצב.
• אין להשאיר תינוק לישון בכיסא רכב או בעגלה.
• שמרו על סביבת שינה ריקה מחפצים רכים כמו כריות, מצעים חופשיים ומגני ראש.
• הימנעו לחלוטין מעישון בסביבת התינוק.
• הימנעו מחימום יתר בחדר: הטמפרטורה המומלצת היא 22 מעלות צלסיוס.
• הימנעו מהלבשת התינוק בשכבות ביגוד עודפות.
• הנקה נמצאה כגורם מגן מפני מוות עריסה.
• בזמן ההשכבה לישון תנו לתינוק מוצץ נקי ויבש שאינו קשור לחוט (לאחר גיל חודש כשההנקה התבססה).
• אין להשתמש במוניטור ביתי למניעת מוות בעריסה.
• כשהתינוק ער ובהשגחת מבוגר יש לעודדו להיות על הבטן.
מוות בעריסה הרב זילברשטיין ונשתרתם כתבה אינפורמטיבית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד