כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

מי שומר על בטיחות פועלי הבניין?

נכון לשנה שעברה, למעלה מ-500 פועלי בניין התאשפזו בבתי חולים לאחר נפילה מגובה רב, חלק הוגדרו כפצועים קשה ואנוש וחלק אף לא התאושש מן הפציעה - מי שומר על בטיחותם של פועלי הבניין?

מי שומר על בטיחות פועלי הבניין?
לא לגעת



אין ספק כי בניין הארץ הוא דבר מבורך, אולם לעיתים תכופות אנו שומעים באמצעי התקשורת על פועלי בניין שנפצעו בעקבות תאונת עבודה באתר הבנייה בו עבדו. מכל מקרי הפציעות הללו בולטת הנפילה מגובה רב כסיבה העיקרית לתאונות אלה. נכון לשנה שעברה, למעלה מ-500 פועלי בניין התאשפזו בבתי חולים לאחר נפילה מגובה רב, חלק הוגדרו כפצועים קשה ואנוש וחלק אף לא התאושש מן הפציעה.

מדובר במגמת עלייה מדאיגה של עשרות אחוזים בשנים האחרונות, והדבר הטראגי באמת הוא ששיעור ניכר מתאונות העבודה הללו ניתן היה למנוע פשוט בעזרת הדרכות בטיחות נכונות ומודעות גבוהה יותר בקרב קבלני בניין והפועלים עצמם.

תפקידיו של ממונה הבטיחות

על פי החוק, כל קבלן בניין מחויב למנות ממונה בטיחות אשר תפקידו הוא דאגה לבטיחות העובדים. במסגרת תפקידו עליו להקים ולנהל מערך בטיחות כולל באתר הבניה, תוך שהוא מאתר, מאפיין ומכמת את הסיכונים הקיימים וקובע אמצעים למניעת תאונות.

בכלל זה ניתן למנות הוספת אמצעים פיזיים, כגון גדרות או ציוד מיגון, וכן מילוי הוראות בטיחות פרטניות לכל מכונה ולכל תהליך המתבצע באתר הבנייה. כמו כן הוא אחראי להעביר הדרכות בטיחות בקרב הפועלים (בין אם בנושאי עבודה בגובה או בכל פעילות אחרת המתקיימת באתר), לעקוב אחר ביצוע ולהטיל סנקציות על מי שעבר על כללי הבטיחות, ולבסוף לבצע תחקירים אודות תאונות עבודה שהתרחשו למרות הכל וללמוד כיצד למנוע את הישנותן, רחמנא ליצלן.
זאת ועוד, תפקידו של ממונה בטיחות כולל גם היבט של שליחות, שכן עליו להיות אחראי הן מבחינה מוסרית והן מבחינה חוקית לשלומם של כלל העובדים באתר הבנייה בו הוא עובד.

הבה נבנה לנו עיר ומגדל וראשו בשמיים

זהו לא סוד שאת ארצנו בונים לא רק יהודים ישראליים צברים, אלא גם – ואולי יש לומר בעיקר - עובדים שהגיעו לכאן ממדינות זרות. מבלי להיכנס לשאלה האם הם שוהים בישראל באופן חוקי או לא או האם דתם היא דתנו, לכל הפחות יש בכך משמעות של קושי בתקשורת נאותה בין מנהל העבודה לבין פועלי בניין רבים.

בין אם אלה עולים חדשים שטרם הספיקו לרכוש שליטה בשפה או עובדים זרים אשר כלל אינם דוברים אותה, וכאשר כל אחד יכול לפרש את הדברים על פי הבנתו, תרבותו והיכרותו את ענף הבניין במקום שממנו הגיע, נראה שעל אף החקיקה, המוסר וההיגיון הבריא אנו עשויים להמשיך ולשמוע אודות תאונות עבודה איומות ונוראות שכאלה.
פועלי בניין פציעה אשפוז בטיחות כתבה אינפורמטיבית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד