ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

הילד נשאר באוטו? הגננת אשמה

הגננות טענו שההורים ישליכו עליהן את האחריות במידה וישכחו את הילד ברכב, ח"כ יפעת שאשא ביטון לא הסכימה לוותר. הפשרה: הגננות יתקשרו - אם כי לא ישאו באחריות פלילית

הילד נשאר באוטו? הגננת אשמה



בתום שנתיים של דיונים בוועדה לזכויות הילד, יצאה ממש בימים אלו הנחיה לגננות: ילד שלא הגיע לגן – עליכן להתקשר להוריו.

החוזר החדש של משרד החינוך קובע, כי כל עוד לא התקבלה הודעה על היעדרות צפויה של הילד, על הגננות ליצור קשר עם ההורים. יחד עם זאת, לא יהיו הגננות נתונות לסכנת תביעה – במקרה של אסון.

הדיונים הרבים סביב הנושא החלו בעקבות מקרים חוזרים ונשנים של אסונות בגזרת פעוטות שנשכחו ברכב – רובם בדרכם אל הגן/פעוטון.

אחת הטענות הקשות שהעלו הגננות באמצעות נציגי הסתדרות המורים וארגוני המעונות, שהגננות יהפכו לכלי ניגוח, והאחריות תעבור מההורים המתרשלים, לגננות שיחשבו כרשלניות. אלפי גננות החלו לחשוש שיהיו חשופות לתביעות מצד הורים. שעות הבוקר הן שעות עמוסות בגן ולא תמיד הגננת יכולה לחלוש על מה שקורה בקרב 30 ילדים. ח"כ יפעת שאשא ביטון, שעומדת בראש הוועדה, הטיחה בנציגי הגננות: "אז אם ההורים שכחו את הילד אז שימות"?

עוד הטיחה ח"כ שאשא־ביטון באחד הדיונים בלילי פוקמונסקי, מנהלת המחלקה לגננות בהסתדרות המורים. "הגננות מטלפנות, שולחות אס־אם־אסים — אז הן יכולות גם להתקשר להורים".

כאמור, בתוך שנתיים של דיונים ומאבקים, ועדת השרים לחקיקה אישרה את הצעת החוק האמורה, ובתגובה איימו הגננות בשביתה – מעשה שהוביל בסופו של דבר לפשרה: הגננות יצטרכו להתקשר להורים – אם כי האחריות לכך אינה מוטלת עליהם במקרה של אסון. המשמעות: אם הורה שכח את הילד ברכב, והגננת לא שמה לב ולא התקשרה, היא אינה חשופה מבחינה פלילית. בתמורה – ויתרה שאשא ביטון על החקיקה ויצאה הנחיה בשם משרד החינוך.

על פי ההנחיה החדשה נקראות הגננות לבקש מהורי הגן להודיע מבעוד מועד על היעדרות ידועה מראש של ילדיהם. "אנו גם פונים אלייך ולכל צוות הגן להיות ערניות בשעת בוקר, ואם היה צפוי שילד יגיע לגן ולא הגיע ולא התקבלה הודעה מההורה על היעדרות — להתגייס יחד עם צוות הגן ולדאוג שמישהי תתקשר להורה ותוודא שהילד שלא הגיע לא נמצא חלילה בסכנה".

"המטרה אינה להעביר אשמה מההורים לגננות, אלא להעלות מודעות וליצור שיתוף פעולה שימנע אסונות", מאשרים במשרד החינוך. יחד עם זאת, גננות רבות קובלות על ההחלטה החדשה מרגע שעלתה לדיון. תפקיד ההורה להביא את הילד בשלום אל הגן, תפקיד הגננות לדאוג לשלומו במהלך יום הלימודים – וגם כך זו משימה לא פשוטה כלל. ברור שאם חלילה יקרה אסון, תהיה גם אשמה מוסרית כלשהי כלפי הגננת – כי היא שזורה כרגע באותה אחריות כמו זו של ההורים.


ח זכויות הילד גננות ילד נשכח ברכב משרד החינוך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד