ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024

איך הסביר מנהל סניף בבנק אגוד את חשבון המיליונים הסודי שהסתיר בשווייץ?

מנהל הסניף לשעבר פתח חשבון בבנק ספרא בשווייץ והפיק הכנסות מריבית על כספים שהפקיד בחשבון - בסכום כולל של כ-2.5 מיליון שקל, עליו לא דיווח לרשות המסים • הוא הורשע בביצוע שבע עבירות של מרמה, עורמה ותחבולה בניגוד לפקודת המסים

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90



מנהל סניף לשעבר בבנק אגוד הורשע היום (ב') בבית משפט השלום בתל אביב, בביצוע שבע עבירות של מרמה, עורמה ותחבולה בניגוד להוראות פקודת המסים, ושתי עבירות של השמטת הכנסה מתוך דו"ח.

המנהל לשעבר, יצחק סוויד, פתח חשבון בבנק ספרא בשווייץ ובמהלך השנים 2011-2003 הפיק הכנסות מריבית על כספים שהפקיד בחשבון - בסכום כולל של כ-2.5 מיליון שקל, עליו לא דיווח לרשות המסים. בנוסף, בשנים 2009-2003 לא הגיש דו"חות על הכנסותיו לפקיד השומה. בשנים 2011-2010 הגיש דו"חות, אך לא כלל בהם את ההכנסות מריבית מחשבונו בשווייץ, בסך של כ-780 אלף שקל.

השופט ד"ר שאול אבינור התייחס לטענות ההגנה של סוויד והדגיש: "הטיעונים שהעלה הנאשם במישור היסוד הנפשי – החל בטיעון ש'טחו עיניי', עבור בטיעון שאינו מבין אנגלית, וכלה בטיעון שהחשבון בשווייץ 'כאילו לא היה קיים מבחינתי' – הינם על פניהם תירוצים קלושים ומופרכים. אכן, בפרט בהתחשב בניסיונו המקצועי הרלוונטי רב השנים של הנאשם, כמו גם מעמדו המכובד כמנהל סניף בנק ידוע, מדובר בתירוצים מביכים ממש".

סוויד הועסק כמנהל שכיר בבנק איגוד בין השנים 2010-1969. באשר לשאלה מדוע לא דיווח על הכנסותיו מהחשבון בשווייץ, הוא טען כי מדובר בטעות. "נעשתה טעות בתום לב בגלל שלא היה ידוע לי התיקון בחוק שחייבים לדווח על הכנסות מחו"ל".

בחקירה שלו הוא נשאל: "אתה היית בעל תפקידים בכירים בבנק, ואתה יודע שהבנקים נדרשים לנכות מס במקור על הכנסות מריבית של לקוחותיהם, מדוע מה שהיה ברור בעבודתך לא יישמת בחייך הפרטיים?"

סוויד השיב: "זו טעות, טעות, כשאני העברתי את הכספים זה היה לפני הרפורמה והחיוב היה אז טריטוריאלי, ולא אישי, אני העברתי את הכסף בדצמבר 2002 ועוד לפני הרפורמה ובשל כך לא חשבתי על זה".

סוויד נשאל בחקירה למה החליט להשקיע את הכספים בשווייץ, וטען כי הסיבה לכך היתה רצונו להשקיע את כספו במקום בטוח.

איפה היה הכסף קודם?

"בחשבון בנק שלי בבנק איגוד"

בנק איגוד הוא לא מקום בטוח?

"הסכנה היא כמו האיום האיראני היום, אז דיברו על האיום של סדאם חוסיין ומלחמת המפרץ השניה".

סוויד נשאל בחקירה מדוע בשנים 2010 ו-2011, כשכבר הגיש דוחות באמצעות רו"ח, לא ציין כי יש לו פיקדון של מיליון דולר בשווייץ והשיב: "פרח מזיכרוני".

סוויד נשאל גם מדוע לא פתח את דלת הבניין כאשר חוקרי מס הכנסה צלצלו באינטרקום והשיב: "משום שלא ידענו מי הם", וכשנשאל מדוע פתח את דלת הדירה שלו רק חצי שעה אחרי שהחוקרים נכנסו לבניין ודפקו בדלת והודיעו לו שבידם צו חיפוש, השיב: "אולי אמרו לא שמעתי".

במהלך החקירה שלו באזהרה ברשות המסים, הוטח בסוויד חשד כי לפני החיפוש הוא ניצל את פרק הזמן עד שפתח את דלת הדירה, לצורך השמדת או העלמת חלק ממסמכי החשבון בשווייץ, וזאת נוכח חסר מסוים שנתגלה במסמכים שנתפסו על ידי החוקרים. סוויד הכחיש את החשדות הללו, וטען שלא העלים או השמיד חומר כלשהו.

מה טען סוויד להגנתו בבית המשפט? על פי הכרעת הדין "הנאשם תיאר כיצד שמע סיפורים, הן בילדותו מאמו והן בבגרותו מלקוח ניצול שואה, אודות החשיבות שבהחזקת 'מטבע זהב' לעת חירום. בעקבות סיפורים אלה, כך לטענתו, גמלה בו ההחלטה לפתוח חשבון במקום מוגן".

בחקירה שלו בבית המשפט עימתה אותו נציגת הפרקליטות עם העובדה כי מדובר בהתנהלות ממושכת, לאורך שנים, והוא השיב:

"כפי שציינתי למה פתחתי את החשבון בחו"ל, הכסף הזה היה כמו מטבע שאמי קיבלה מאביה. פשוט לא התייחסתי לחשבון הזה בכלל. תשאלי אותי - 'איך יכול להיות, אתה מנהל בנק, נראה על פניו אינטיליגנטי', ואני משיב שטחו עיניי".

שכחת מהחשבון?

"כן"

העברת את הכסף, ושכחת מקיומו?

"נכון, אמת"

נתפסו דפי בנק אצלך בבית. משנת 2003 ועד שנת 2011, דפים שקיבלת כל חודש מהבנק בשווייץ, זה נכון?

"זה נכון"

סוויד נשאל על מכתב ספציפי שאותו קיבל מהבנק בשווייץ, ובתגובה הוא עזב את דוכן העדים. כששב אליו הוא טען "אני לא מבין אנגלית. לא דובר אנגלית. לא מבין מה כתוב בו, שלחו לי וחתמתי".

השופט התייחס לנסיבות המקרה, וכתב בהכרעת הדין: "נסיבות של העלמה מתמשכת לאורך שנים ארוכות ורצופות, שוללות על פני הדברים אפשרות שמדובר בהתנהגות שנעשתה מתוך טעות, או מתוך היסח הדעת, בפרט כאשר מדובר בהכנסות ניכרות. בנוסף, העלמה של מקור הכנסה שלם מחו"ל אף היא אינדיקטיבית למטרת התחמקות ממס, שכן היא נעשית בנסיבות שבהן הקושי של רשויות המדינה לגלות את דבר ההעלמה הינו כפול ומכופל".

התיק מנוהל על ידי עו"ד נג'מי חאיק-מסעד מפרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה).

עורכי הדין קובי גולדמן ומיכאל כשכאש ממשרד גולדמן ושות', המייצגים את סוויד, מסרו: "מר סויד הודה בעובדות כתב האישום עוד בתחילת החקירה, וגם על דוכן העדים, אולם טען שהיסוד הנפשי בעניינו לא התקיים, וכי לא היה היתה לו כל כוונה להשמיט הכנסות בשעה שביצע את המעשים שיוחסו לו.

"טענה זו הובאה בפני בית המשפט בהרחבה ובתמיכה ראייתית, אך לצערנו בית המשפט לא קיבלה. מר סוויד הסיר את המחדל האזרחי עובר להעמדתו לדין, ובית המשפט הנכבד אף זקף זאת לזכותו. אנו מכבדים את הכרעת הדין, ונשקול את המשך צעדינו לאחר שנלמד אותה במלואה".
רשות המיסים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד