כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

אתה חולה? החוק החדש של מקלב וגפני יעשה לך טוב

ח"כ אורי מקלב ויו"ר ועדת הכספים משה גפני, הצליחו להעביר בכנסת בקריאה ראשונה, חוק לחישוב משופר של ימי מחלה - לטובת העובדים

ח"כ מקלב. צילום: פלאש90
ח"כ מקלב. צילום: פלאש90



בשורה לעובדים: מליאת הכנסת אישרה היום (ב'), להמשך הליכי חקיקה, את הצעת החוק של חברי הכנסת משה גפני ואורי מקלב, אשר מבקשת לערוך רפורמה, בצורת חישוב ימי המחלה לעובדים שכירים.

הצעת החוק אשר זכתה לעידוד רב בקרב חברי וועדת העבודה והרווחה, במסגרת הדיון שהתקיים בתחילת החודש משנה את צורת חישוב ימי המחלה הנצברים לעובד - כך שרק יום מחלה עליו משולם שכר יקוזז מסך ימי המחלה הנצברים, במידה ומעסיק לא משלם שכר עבור יום מחלה, לא ייגרע יום זה מצבירת ימי המחלה העומדים לזכות העובד.

על פי המצב כיום, העובדים לא מתוגמלים עבור יום המחלה הראשון, וחלקים ניכרים מימי המחלה השני והשלישי, ואף מקזזים יום זה מסך ימי המחלה הנצברים לעובד, על אף שאינו מתוגמל על כך -מה שגורם להפסד כפול עבור העובדים.

הרפורמה באה לתקן מצב זה ומתנה את קיזוז ימי המחלה בשכר המשולם, כך שיום אשר לא משולם עבורו לא יקוזז מסך ימי המחלה הנצברים לעובד. בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: "ישנם מעסיקים שגורעים לעובד את יום המחלה הראשון מהמכסה הכוללת של ימי המחלה להם זכאי העובד לתשלום, למרות שבפועל העובד אינו מקבל דמי מחלה עבור יום זה. כמו כן, מעסיקים מנכים לעובד יום מחלה מלא עבור הימים השני והשלישי, בהם העובד מתוגמל במחצית שכרו. הצעת החוק מבהירה כי אין לגרוע מדמי המחלה בעבור ימים שעליהם לא שולמו לעובד דמי מחלה בכלל, וכי יש לגרוע מחצית יום בלבד בעבור הימים השני והשלישי, בהם משולמים לעובד דמי המחלה באופן חלקי" – לשון הצעת החוק.

בדיון שהתקיים כאמור בוועדת העבודה והרווחה בתחילת החודש אמר ח"כ אורי מקלב: "גם גריעת שכר וגם גריעת יום מסך ימי המחלה הצבורים, זה לא הוגן.

"יש מעסיקים שבוחרים לא לנכות שכר מהעובד בגין מחלה בת יום אחד, ואלה יורשו לגרוע ממכסת ההיעדרויות השנתית. אולם אלה שבוחרים לנכות מהשכר, ראוי שלא יגרעו גם מהצבירה, אנו עדים למספר רב של עובדים אשר מקוזזים להם ימי המחלה שלא כדין, דבר זה בא כפרשנות מוטעית לחוק, פרשנות זו הינה התעמרות בעובד שכן לא רק שלא משולם לו שכר עבור יום זה אלא אף מקוזז לו יום זה כיום מחלה, - יש כאן עשיית צדק ויושר עם העובדים".



חופשת מחלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד