י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

נשיא בית המשפט נזף במשטרה על הפעלת מבצע חרדקים יזומים בערב חג

מבצע ה"חרדקים היזומים" של המשטרה נתקל בביקורת: תחילה בשבוע שעבר אחר שהתברר בצילומים כי אברכים שרק שאלו על מעצר ילד נעצרו אף הם כחשודים בהכשלת שוטר, וכעת ביקורת קשה של נשיא בית המשפט על המעצר בערב החג

צילומים: מחאות החרדים
צילומים: מחאות החרדים



ביקורת על מבצע 'חרדקים יזומים' של המשטרה במטרה לתפוס תוקפי חיילים חרדים: במהלך החודשים האחרונים, במקביל לפעילות המשטרה למעצר תוקפי חיילים בשכונות החרדיות בירושלים ובית שמש, החלו לבצע 'פעילות יזומה'.

במסגרתה, שוטרים מתחפשים לחיילים, אזרחים תיירים וגם לעובדי עירייה, נכנסים לשכונה חרדית עם 'חייל' - שהוא למעשה אזרח או בלש משטרתי מחופש וממתינים לבאות. מה שבדרך כלל מספק את התוצאה - קריאות גנאי כלפי החייל וכל אותם בלשים מחופשים מזנקים ומבצעים מעצרים.

פעילות דומה, נערכה ביום שלישי בצהרים, ערב חג השבועות בשכונת מאה שערים, במסגרתה נעצרו שבעה חשודים. תוך שעתיים ממעצרם הובאו החשודים לבית משפט השלום בירושלים, שם שימש נשיא בית המשפט, אביטל חן, כשופט תורן.

צפו: ערב חג, ילדי מאה שערים מלווים את החיילים בקריאות ובפריצת השוטרים פנימה

השופט הלך הפעם ביד קלה מאוד עם העצורים ובלשון חמורה ותקיפה נגד השוטרים. הוא שחרר בתנאים מגבילים את כלל החשודים, כאשר שניים מהם שוחררו למעצר בית למשך מספר ימים. בסוף הדיון הפתיע נשיא בית המשפט השלום וביקר את פעילות המשטרה בערב החג.

"מה היה לה למשטרת ישראל להיכנס בשעה 13:00 בצהריים למאה שערים בערב חג שבועות" אמר נשיא ביהמ"ש, כך נודע ל'בחדרי חרדים', "כאשר ברור שאם ייעצרו אנשים, יהיה צורך להביאם לבית המשפט עוד לפני כניסת החג".

"האם אי אפשר לערוך מבצע כזה ביום חול, מה גם שמעצר של אדם דתי, חרדי, בערב שבועות, וערב תיקון ליל שבועות, יצור גם בתוך הציבור החרדי עצמו בעיה ומרמור רב. לשם מה היה צורך בביצוע המבצע דווקא היום בצהריים?"

השופט לא הסתפק בביקורת התקיפה הזו, שלמעשה ייצגה במהותה את עמדת הציבור החרדי על הפעילות היזומה הזו. הוא הוסיף וביקש כי מזכירות בית המשפט תעביר את החלטתו למפקד מחוז ירושלים ניצב יורם הלוי.





יצויין כי משום מה, המשטרה בהודעתה זמן קצר אחר המבצע בצהרי ערב החג (ג') ציינה כי המקרה אירע ברחוב בר אילן, על אף שהצילומים מלמדים בבירור כי מדובר באירוע בשכונת מאה שערים

וכך דיווחה: "נמשכת הפעילות היזומה והמתוכננת אשר נועדה לפעול כנגד אותם מסיתים ותוקפי לובשי מדים. במסגרת הפעילות עצרו כוחות משטרה ומג"ב לפני זמן קצר 7 חשודים (בהם 2 קטינים), אשר חשודים כי עת שהלכו לובשי מדים בבר אילן קראו לעברם קריאות, התגודדו סביבם, השליכו חפצים ובקבוקים ותקפו אותם.

"כוח משטרה שהיה בקרבת מקום, זיהה את התקיפה ועצר בשעת מעשה את החשודים. הם הובאו לחקירה ביחידה המרכזית של המשטרה. במשטרה ציינו כי משטרת ישראל לא תאפשר לאף אדם לפגוע או לגרום לפגיעה בלובש מדים באשר הוא.

"כחלק מההתמודדות עם התופעה פועלת המשטרה בירושלים ובאזור, בין היתר, בפעילות יזומה ומתוכננת שהובילה למעצרם של חשודים בתקיפה ולמניעת תקיפות נוספות. במשטרה מדגישים כי הפעילות המתוכננת הזו ונוספות ימשכו ככל שידרש".

כיצד תשפיע אמירת השופט על התנהלות המשטרה מעתה לא ברור. אך הפעולות הללו של המשטרה שתחילה התקבלו בברכה, הפכו למוש לביקורת קשה - בעיקר אחר פירסום צילומי מצלמת אבטחה שתיעדה כיצד הבלשים לוכדים ילד כבן 10, ויחד עמו עוצרים שניים נוספים - שבסך הכל פנו לשאול מדוע הם נוהגים כך בילד - בתואנה של הכשלת שוטר.
חרדקים יזומים השופט נזף משטרה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד