כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

ומסר לן אורייתא: סיכום חג השבועות תשע"ז בחצרות הקודש ועולם הישיבות

גלריה חדשה לשרי האלף בגור, דיינים חדשים בבעלזא, הרבי מכניס ספר תורה בויז'ניץ, הרבי מצאנז יצא לכל התפילות, חדר אוכל חדש בחברון וכמה הגיעו למעז'יבוז מכל העולם • 'בחדרי חרדים' עם סיכום החג בחצרות הקודש ובעולם הישיבות

בית מדרש מקושט לחג. צילום: שוקי לרר
בית מדרש מקושט לחג. צילום: שוקי לרר



• בחצר חסידות גור התקינו גלריה חדשה ומכובדת ל - 150 חסידים המכונים שרי האלף התורמים מידי חודש 1000 שקל להקמת בית המדרש החדש הנבנה בשנה האחרונה. תפילת שחרית שהחלה בשעה 7:20, עם הפסקה של ארבעים דקות הסתיימה בשעה 10:30.

• בחצר חסידות בעלזא חג השבועות הוא יום חגם של מורי ההוראה. ביום זה, מכריזים על שולחנו של האדמו"ר מבעלזא את שמותיהם של הרבנים הגאונים שנבחרו לכהן פאר כדיינים ומורי צדק בקהילה - קהל מחזיקי הדת. דיינים אלו נבחרים מדי שנה בקפידא, לאחר שהעבירו שנים רבות של יגיעה בלימוד תורה הקדושה, והשתלמו במקצועות התורה הנדרשים להורות הוראה בישראל, בחודש אלול שנת תשע"ה הורה האדמו"ר להקים מכון מיוחד להכשרת רבנים ומורי הוראה לדור החדש, ולבחור מבין הכוללים בכל אתר תלמידי חכמים ויראי ה' הראויים לאותה אצטלא דרבנן ולהורות הוראה בישראל.

הוועד פועל לאור הנחיות מפורטות שנתקבלו מהאדמו"ר, הכוללות רשימה של מקצועות שעל המועמד להיבחן עליהם, ועוסקות גם ברמה של המבחנים וקובעות את הציון הנדרש, הן במבחן מעמיק והן במבחנים הלכה למעשה. בערב החג נערך מעמד הכתרה בבית האדמו"ר לשלוש דיינים חדשים הרה"ג רבי יהושע בראון, הרה"ג רבי אנשיל קרניאול והרה"ג רבי שלמה פייבוש, ובשבת האחרונה הנקראת שבת קבלת התורה הוכתרו הדיינים בעת עריכת הטיש בליל שבת. בשבת בבוקר כובדו הדיינים החדשים בעליות לתורה, והוזמנו לקידוש מיוחד אצל הרבי.

הכתרת הדיינים בבעלזא צילום: הכתרת הדיינים בבעלזא
הכתרת הדיינים בבעלזא




• בחצר חסידות ויז'ניץ התכוננו גם בחג השבועות למעמד ההיסטורי הכנסת ספר תורה של האדמו"ר מויז'ניץ אותו הוא יכניס בשבוע הבא לבית המדרש הזמני של החסידות. בסעודת ראש חודש אייר האחרון פנה הרבי לחברי המקהלה בחצר הקודש וגילה בפניהם על התרגשותו העצומה לקראת שמחת הכנסת ספר תורה שהוא יכניס.

הרבי אמר "עומד אני להכניס ספר תורה ע"ש ר' יודה'לי זצ"ל (רבי יהודה הורוויץ מדז'יקוב זיע"א הטמון בלונדון), בי"א סיון הבעל"ט. זה מזמן עלה רעיון זה במוחי, וגמרתי בדעתי להוציא את הרעיון לפועל בס"ד. ב"ה זוכה אני והדבר יבוא לידי גמר, ודעו נא כי שמחה זו היא שמחת כלל אנשי שלומנו. הלא מילתי אמורה שחסידי ויז'ניץ חייבים הכרת הטוב מרובה לרבי יודה'לי זצ"ל, על כל פעולותיו למעננו". בחסידות נערכים בהפקה גדולה לקראת המעמד ורחובות הקריה ייסגרו ביום שני הקרוב בהשתתפות כל החסידים מכל רחבי הארץ.

הסמל של הכנסת ספר התורה בויזניץצילום: הסמל של הכנסת ספר התורה בויזניץ
הסמל של הכנסת ספר התורה בויזניץ




• בחצר חסידות צאנז חגגו את חג השבועות במחיצת האדמו"ר השרוי עדיין בחולשה עקב הנפילה והניתוח שעבר ברגלו, הרבי יצא לכל התפילות והטישים, כולל אמירת אקדמות.

בחסידות ערכו זה השנה השנייה את מעמד הגשת הספר "תמכין דאורייתא" וההוקרה המיוחדת ל'מחזיקים' - פרנסי ושותפי "יששכר וזבולון". המעמד נערך בשעת רעוא דרעוין של חג השבועות, בטיש נעילת החג, שם זכו כל התומכים הקבועים של רשת כוללי האברכים "מרכז התורה" דחסידי צאנז, להיכנס לכוללות קוויטל בספר "תמכין דאורייתא", אותו הגיש מנהל מרכז התורה, הרב יודל שפירא לאדמו"ר, בנוסף לכך, ה'מחזיקים' - פרנסי ושותפי יששכר וזבולון, שחתמו על עסקת שותפות יחד עם אברך חשוב מרשת כוללי האברכים "מרכז התורה" דחסידי צאנז - זכו להוקרה.

הרבי מצאנז בתפילת ערבית במוצאי החג. צילום: משה גולדשטיין צילום: הרבי מצאנז בתפילת ערבית במוצאי החג. צילום: משה גולדשטיין
הרבי מצאנז בתפילת ערבית במוצאי החג. צילום: משה גולדשטיין




• בחצר חסידות סערט ויז'ניץ ניצלו את הסגולה שפשטה בשנים האחרונות מהגאון רבי חיים פלאג'י זצ"ל להפריש סכום (בנינו) ב' פעמיים ב"ן – בסך 104 ₪ בערב חג השבועות כדי לזכות לבנים חיים וקיימים ומאירים את העולם בתורה ובמעשים טובים.

בין התורמים ל'מבצר התורה' של החסידות נערכה הגרלה מיוחדת על חמישה חומשי תורה שהשתמש בהם האדמו"ר הקודם מסערט ויזנ'יץ בעל 'חכמת אליעזר' זיע"א במשך עשרות שנים. מדובר בחומשים עתיקים שהרבי השתמש בהם עשרות בשנים ולמד בהם.

הרבי מסאדיגורה בנעילת החג. צילום: שוקי לררצילום: הרבי מסאדיגורה בנעילת החג. צילום: שוקי לרר
הרבי מסאדיגורה בנעילת החג. צילום: שוקי לרר




• בחצר חסידות סאדיגורה בבני ברק נשא הרבי דברים במעמד 'נעילת החג' ושיבח את החסידים על ההכנה לחג מתן תורה - איך שנערכו ונבחנו בחבורת קנין תורה של החסידות.

הרבי אמר ש"ברוך ה' החסידים התנזרו מהמכשירים הלא כשרים, אך יש אותם יחידים שמחזיקים, ואני יודע על כל אחד למה הוא מחזיק ולמה הוא צריך. יש עיניים אצלכם בבתים, אלו הילדים שרואים הכל. אני יודע על כל אחד מי יש לו ומי אין לו.

כמו כן התריע שיתנזרו מאופניים חשמליות הגורמת לתאונות ומסוכנות וכן הבטיח סכום הגון למי שיוביל שידוכים לידי גמר טוב.

הרבי מנדבורנה בנעילת החג. צילום: שוקי לררצילום: הרבי מנדבורנה בנעילת החג. צילום: שוקי לרר
הרבי מנדבורנה בנעילת החג. צילום: שוקי לרר




• בחצר חסידות נדבורנה‏, בחג השבועות בבוקר ערך הרבי בעלייה לתורה 'מי שברך' מיוחד לאישה מרת הדסה בת מרים (הופמן) מהעיר ביתר שנפצעה באורח קשה בתאונה בסמוך לבית שמש, הרבי גם נדב תרומה הגונה בעד רפואתה השלמה.

האדמו"ר אף ביקש שהחסידים ימשיכו לעורר רחמי שמים על האישה מניין של אמירת כל ספר תהלים של כל ילדי החסידות נערך במשך כל הלילה. האדמו"ר נשא דברים בטיש נעילת החג ועורר את החסידים.

"עכשיו שאנחנו עומדים לאחר קבלת התורה אני מצווה על כל אחד שיש לו את המכשירים הפסולים שידאג לבער את זה כמה שיותר מהר, אנחנו נמצאים 16 שבועות לפני יום הדין, כל צריך לפחד מיום הדין ולהיות מוכן למשפט, אי אפשר לבוא בחודש האחרון (אלול) ולהתחיל להתחנן ולבקש על שנה טובה, צריך כבר להתחיל מחודש סיון לאחר מתן תורה".

החסידים מגיעים למעזיבוז בערב החגצילום: החסידים מגיעים למעזיבוז בערב החג
החסידים מגיעים למעזיבוז בערב החג




• אלפים מכל קצוות תבל עשו את חג מתן תורה ביום הילולת הבעל שם טוב זי"ע במעז'יבוז שבאוקראינה בראשות גאב"ד מאקאווא והמשפיע הרה"צ רבי יצחק משה ארלנגר. למעלה מ-1500 חסידים הגיעו לשהות בערש החסידות מעז'יבוז, מקום מנוחתו של אור שבעת הימים הבעל שם טוב הקדוש.

באגודת 'אהלי צדיקים' בראשות הרב ישראל מאיר גבאי המפעילה את המקום כל השנה, נערכו מבעוד מועד לקליטת ההמונים שהגיעו ב-17 טיסות מרחבי העולם. 6 טון מוצרי מזון בכשרות מהודרת שונעו בשבועות האחרונים, טבחים וחומרי גלם הובאו למקום על מנת לקבל את ההמונים בצורה מיטבית לקראת יום ההילולא. למעלה מ-6,500 מנות הוכנו עבור 4 סעודות החג בנוסף על מלון 'הולינס' וחדרי האירוח הרבים - הקימה האגודה 10 מתחמי לינה מיוחדים עם למעלה מ-1500 מיטות, היות וצר המקום מלהכיל את ההמונים המבקשים לשהות בצל הקודש. כמו"כ הוקמו מבנים של שירותים מיוחדים במקום לרווחת העולים.

מעמד חנוכת החדר אוכל החדש בחברוןצילום: מעמד חנוכת החדר אוכל החדש בחברון
מעמד חנוכת החדר אוכל החדש בחברון




• בישיבת חברון-גבעת מרדכי בירושלים חגגו בערב חג השבועות את חנוכת חדר אוכל החדש בישיבה ששופץ באחרונה ובגודלו יתאים ל – 1700 מקומות ישיבה. מדובר בחדר אוכל ענק ומפואר שיענה על המענה של בני הישיבה.

במעמד השתתפו כל ראשי ורבני הישיבה הגאון רבי דוד כהן, הגאון רבי שלמה כץ, הגאון רבי משה מרדכי פרבשטיין, הגאון רבי יוסף חברוני והמשגיח הגאון רבי חיים יצחק קפלן.

• בישיבת פוניבז' בבני ברק לאחר תפילת מנחה התקיימה השיחה המסורתית בהיכל הישיבה, כאשר עם השקיעה התאורה בהיכל הישיבה נכבית, כפי הנהוג בישיבה מאז הרב מפוניבז', והשיחה ממשיכה בחושך מוחלט. במהלך הדברים התייחס ראש הישיבה הגאון רבי שמואל מרקוביץ' לחג ואמר: "אצלינו שבועות זה כל השנה כולה, לקבל את התורה? זה בכל סדר. בכל יום. בכל שיעור, כל פעם שלומדים את התורה. כל השנה זה רצופה בקבלת התורה בכל רגע".
חג השבועות דיינים בבעלזא ספר תורה ויזניץ צאנז ישיבת חברון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד