כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

מלחמת מוניות בנתב"ג: "תהיה קטסטרופה. אנשים ילכו מכות"

תורים ארוכים של מוניות השתרכו ערב החג ביציאה מנתב"ג, בשל תום המונופול של תחנת הדר־לוד על ההסעות משדה התעופה • הלחצים של הנהגים מנעו לעת עתה את הורדת המחירים, והם עברו לעבוד במזומן בלבד

מוניות בנתב"ג. צילום: פלאש 90
מוניות בנתב"ג. צילום: פלאש 90



שלשום נפתח לראשונה שירות ההסעה מנתב"ג לכל נהגי המוניות הרשומים בישראל — לאחר עשרות שנים של בלעדיות לתחנת המוניות הדר־לוד. ואולם ייתכן כי הנוחתים בנמל התעופה כלל לא הרגישו בשינוי, מפני שההתחרות החדשה עדיין לא מתבטאת בהורדת מחירי הנסיעות המובטחת, וממילא רוב הנהגים שהגיעו לעבוד על קו איסוף הנוסעים היו מהדר־לוד.

ההבדל העיקרי עבור הנוסעים הוא למעשה חיסרון — צמצום האפשרות לשלם בכרטיס אשראי על נסיעות ממערך המוניות בשדה. רבים מנהגי הדר־לוד, שבתקופת זיכיונם כיבדו כרטיסי אשראי, החליטו לקבל מזומן בלבד. נוסעים שמבקשים לשלם באשראי יכולים עתה להזמין מונית באפליקציות המוניות השונות.

מי שבעיקר חש בשינוי בשטח היו נהגי המוניות ואנשי רשות שדות התעופה (רש"ת), שבהיעדר זכיין להפעלת מערך המוניות, לקחו לידיהם את שירותי הסדרנות והפיקוח. פתיחת שערי נתב"ג לכלל המוניות גרמה לעניין רב בקרב הנהגים, ומאות מהם הגיעו לעבוד בשדה ערב חג השבועות, נוסף למאות הנהגים של הדר־לוד. לפיכך, למעט בשעות העומס באולם הנחיתות, רשימות ההמתנה של הנהגים לתורם התארכו מאוד.

בינתיים אין מחסור במוניות עובדות מהשדה, אבל המצב החדש הביא לתלונות מצד נהגי הדר־לוד, שחלקם אמרו כי הם שוקלים את עתידם. "אני עומד בתור ארבע שעות לנסיעה הראשונה שלי היום. איך אפשר לעבוד ככה? קודם הייתי מחכה שעה וחצי עד שעתיים. כולם מדברים על זה במגרש ההמתנה של המוניות", סיפר נהג של הדר־לוד.

נהג אחר, שאינו עובד בהדר־לוד, אמר: "אם המצב הזה יימשך — לא אבוא לכאן יותר. חיכיתי שלוש שעות בתור. ואחרי כל ההמתנה, בסוף עוד יכולה ליפול עלי נסיעה קרובה ב–100 שקל. זה לא שווה את הזמן. אני יכול להרוויח יותר מנסיעות מזדמנות בתל אביב. בינתיים רש"ת מרוויחה הון על כל המוניות שנכנסות ומשלמות להם אגרה, אז מה אכפת להם".

נהג של הדר־לוד טען כי הנוסעים ישלמו מחיר על אובדן הזיכיון של תחנתו: "תהיה כאן קטסטרופה. המנגנון החדש יביא לכך שאנשים ילכו מכות. לנהגים המזדמנים שלא עובדים כאן קבוע אין דין ואין דיין. אם אני לוקח 130 שקל על נסיעה לתל אביב, בשעות הלחץ הוא ייקח 250 שקל. ברגע שהנהג התחיל לנסוע, אין עליו פיקוח. הוא ידאג שהפרטים שלו לא יופיעו על הקבלה, ייקח כמה כסף שהוא רוצה מהתייר ויסבן אותו".

עד כה חלו מספר חיכוכים בין הנהגים, בעיקר מהדר־לוד, לעובדי רש"ת, שהופקדו על מערך המוניות. אחד מעובדי הרשות הודה כי האתגר הוא במפגש בין נהגים רבים מתחנות שונות, בעוד קודם לכן היו כל הנהגים תחת קורת גג של תחנה אחת. לדבריו, "עכשיו נהגי הדר הם באותו מעמד כמו כולם. הם רגילים לעבוד כאן אז הם באים. העסק עובד חלק בסך הכל. 90% מהנהגים הם טובים, ואין אתם בעיות".

400 אלף שקל למניה

בשבוע שעבר הודיעו ראשי תחנת הדר־לוד כי נסוגו מהסכם הזיכיון להפעלת שירותי ההסעה מנתב"ג עם גט (גט טקסי לשעבר). עקב כך הודיעה רש"ת על ביטול המכרז שבו זכו השתיים. הנסיגה מההסכם של הדר־לוד באה בעקבות מכבש הלחצים שהפעילו נהגי המוניות נגד הורדת תעריפי הנסיעה, שהיתה אמורה להעניק לנוסעים הנחה של 31% על המחירון הקיים. לחצים אלה נחקרים בימים אלה בידי רשות ההגבלים העסקיים.

לטענת מקורות בענף המוניות, בניסיון למנוע את התפרקות השותפות עם הדר־לוד בחנה בשבועות האחרונים חברת הטכנולוגיות היתכנות לרכוש חלק ממניות התחנה הוותיקה ולפצות את בעלי המניות, במהלך שלא הגיע לבשלות. ואולם המהלך עורר זעם בקרב נהגי התחנה, והוציא אותם לשביתה בשבוע שעבר.

הדר־לוד, שבה חברים כיום כ–600 נהגים, נשלטת על ידי כ–70 בעלי מניות. רוב בעלי המניות מחזיקים במניה אחת, שהוערכה עד כה בכ–400 אלף שקל. כעת הם חוששים מירידה בשווי, לאחר עשרות שנים שבהן נהנו ממונופול על שירות ההסעות מנמל התעופה.

לפני היציאה למכרז, העבירו מנהלי תחנת הדר־לוד סקר בקרב 600 נהגיהם, שבו שאלו באיזה שיעור הנחה יוכלו לעמוד. לפי תוצאות הסקר לעובדים, כ–80% מהנהגים אמרו כי הוזלה של 30% תהיה מקובלת עליהם. ואולם בקרב הנהגים נשמעו טענות כי תוצאות הסקר סולפו.
מלחמת מוניות נמל תעופה בן גוריון נתבג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד