א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

העיתונאים של 'הארץ' הפכו לקציני העיר

יצחק נחשוני חושף את תוכניתו המדינית של ראש הממשלה להחזרת 50% משטחי יו"ש • ולמה מחביאה העיתונות החרדית את הגזירות הבלתי נתפסות של גדעון סער?

יוזם תוכנית סודית. מבנימין נתניהו. צילום: פלאש 90
יוזם תוכנית סודית. מבנימין נתניהו. צילום: פלאש 90



יצהר תמורת ושינגטון

בעוד כולנו סבורים שההתרחשויות המשמעותיות של התקופה מתרחשות להן במרחק מילין רבים מכאן, בלוב, בבחריין או במצרים, ואנו מתבוננים לעברם במשקפת מגדילה ומקרבים אותם, לפעמים באילוץ, אלינו ולתודעתנו, מסתבר שרק עצם האף שלנו, שתקועה עמוק בתושבת של אותה משקפת, מפרידה בינינו לבין ההתהוות האמיתית.

תוכנית מדינית חדשה מתגלגלת באלה הימים בין כמה לשכות, ועוד לפני שהיא מוכנה לפרטיה, ברור שהיא טומנת בחובה את התשובות המשותפות לכל התמיהות והשאלות שצצו אצל כל אחד מאתנו בימים האחרונים. האחרונה שבהן היתה: איך נתנו ראש הממשלה נתניהו והשר לבטחון פנים אהרונוביץ ממפלגתו של ליברמן שבחוות גלעד יקרה מה שקרה בגוש קטיף, בעמונה, במגרון, ואף חמור מכך?

גם הופעתו המלאה של אריה דרעי במרכז הבמה הפוליטית, ואפילו ההשתוללות של סער כשהוא חובש כבר את כובעו החדש כ'בוס' של מוזס ולא של פרוש, שזורים בתוך אותו הדבר.

בתוך שבועיים שלושה, לא יותר, בין פורים לפסח, עומד ראש הממשלה נתניהו לבצע מבצע חילוץ הירואי שבמהלכו ינסה לשחרר עצמו מלפיתת כל הצבתים התופסים בו, מבית ומחוץ. הוא יכריז על תוכנית מדינית חדשה ויקריב למענה מחצית משטחי יהודה ושומרון.

"יצהר תמורת וושינגטון", "איתמר תמורת ברלין או פריז" ולמי שיתקשה להשלים עם הנוסחה הזו יציגו את התוכנית כ"שטחים תמורת הכור באיראן".

ומי יוכל להתנגד כאשר גם ליברמן נמצא עמוק בתמונה?

עיתון ה'ארץ' מטפטף יום יום אל ורידי המודעות שלנו כי מדובר על הסדר ביניים שבו מתכוון נתניהו להקדים מכה למכה. מאחר והרשות הפלשתינית עומדת להכריז על הקמת מדינה באופן חד צדדי בחודש ספטמבר הקרוב, יודיע נתניהו לפני כן כי ישראל מוכנה להקים מדינה כזו לצדה בגבולות זמניים. רק אחר כך יתחילו השיחות על הסדר הקבע.

כשזהו הכיוון, אין שום מקום וסיבה לערעיר על אמינותם של כל כתבי 'הארץ' שנרתמו להביא את ה'בשורה' הקשה לעם היושב בציון, כאילו היו נציגי 'קצין העיר'.

מה שמפתיע לא פחות התוכנית עצמה הוא שהציר של ההצעה הזו עובר בין לשכת נתניהו, לליברמן ולשאול מופז. ליברמן הוא זה שהציע כבר מזמן הסדר ביניים ארוך טווח עם הפלשתינים שבמסגרתו תקום מדינה פלשתינית זמנית, על שטח של עד 50% מיהודה ושומרון. הוא יודע היטב, על בשרו, מחקירות המשטרה המתמשכות בעניינו כבר 14 שנה, שאין יותר קבוע מזמני.

גם שאול מופז, שנתניהו כיוון למנויו כיו"ר ועדת החוץ והבטחון, ועכשיו גם מובן למה, הציע תוכנית דומה להקמת מדינה זמנית, אלא שהוא היה נדיב הרבה יותר והציע שטח גדול יותר, של כ-,60% משטחי יהודה ושומרון לפלשתינים.

עכשיו לוקח נתניהו את שתי ההצעות למטבח שלו, ויחד עם השניים מערבב ומתבל אותן כך שגם הוא יוכל לקבל קרדיט על התבשיל הסופי, ובעיקר להרויח ממנה דיוידנטים ולגזור קופונים בצורת 'כנפי ההסטוריה'.

את צעדי ההכנה לקראת ההכרזה הגדולה, עשה נתניהו, בלא שידענו שלזה היתה כוונתו, בימים האחרונים. הוא התעמת עם המתנחלים והכריז "אנחנו במציאות בינלאומית מאד קשה, לא אכנס עם הראש בקיר".

במקום להזיז את ה'ראש' משם הוא הסיר את הקיר, את כל הקירות, מחוות גלעד.

גם בכנסת רמז נתניהו על הסדר ביניים שישראל חותרת אליו, תוך שמירת...בקעת הירדן בידינו. שמענו וחשבנו שיגאל אלון הועלה באוב והופיע בכנסת כדי להציג שוב את תוכניתו -'תוכנית אלון'.

אבל גם כשנוכחנו שזהו נתניהו, כולם יישרו קו. מה הפלא? האיחוד הלאומי נשלח ל...יפו, ליברמן יודע שאם יהיה שותף לתוכנית מדינית, איש לא יגע בו יותר, מופז לוטש עיניים ונתניהו כבר רואה בעיני רוחו כיצד הוא נישא על כפיים, בקהילה הבינלאומית, ולקדנציה נוספת.

רק החרדים, שמלבד דרעי, אינם שותפים למרקם הגדול, ימשיכו לאבד כתוצאה מהמהלך הזה, אחוז גדול מאד מכוחם הסגולי, גדול בהרבה מאחוזי השטחים שעליהם עומדת לקום המדינה הפלשתינית הזמנית.

'חלון ההזדמנויות' של גדעון סער

מי שמזהה היטב את 'חלון ההזדמנויות' שנפרץ, ולא רק עבור אויבינו הפלשתינים, הוא שר החינוך גדעון סער.

הוא אמנם גייס לאחרונה אנשי יחסי ציבור חרדיים שמנסים להרדים אותנו וטוענים כי הוא נסוג מלהיטותו לפגוע בחרדים, אבל העובדות בשטח הן שונות בתכלית.

רק אתמול היה מי שמיהר להציג חלק מהתשובה שהגיש משרד החינוך לעתירת הרפורמים לבג"צ בנושא לימודי הליב"ה, כשינוי במדיניות, אך למעשה הוא אוחז בחבל החנק משתי קצותיו ומנצל את ה'מומנטום' של החלשת החרדים על רקע הנושא המדיני שהוא עכשיו, כביכול העיקר, כדי לשפר עמדות לקראת ההתמודדות העתידית שלו. אם נתניהו סומך על הפלשתינים, הוא – ממשיך לבנות על כיפוף הידיים של החרדים.

'בחדרי חרדים' מדווח היום כי בהודעה שצירף האגף למוסדות תורניים במשרד החינוך, לתשלומי הבטחת הכנסה לאברכים, הוא הדגיש, באופן תמוה ביותר, כי מאחר שהוגשה עתירה לבג"צ נגד תשלום המלגה, נדרשים ראשי הכוללים להודיע למי שמקבל אותה, כי במידה שהעתירה תתקבל הם יידרשו להחזיר אותה...

אין שום תקדים לדרישה משונה שכזו להחזיר רטרואקטיבית, מלגה שהממשלה קיבלה החלטה, במהלך הדיונים על התקציב, להמשיך ולשלם. על אחת כמה וכמה שהיועץ המשפטי לממשלה נתן אז ערובות לנציגות החרדית שדי בהחלטה ממשלה להמשיך ולשלם את מלגת הבטחת ההכנסה ואין צורך בחקיקת חוק שתבטיח את התשלום לחמש שנים נוספות.

ברור שמשרד החינוך רצה להבהיר בדרך זו מי בעל הבית בענייני מלגות ממשרד החינוך, ולרמוז לבג"צ שמבחינתו ניתן לשלול את המלגה ולהפנות את הכסף לסטודנטים או ל...ישום התכנית המדינית החדשה עם הפלשתינים. ברור גם שהבג"צ יבין את הרמז וירים את הכפפה.

גם בענין תשובת משרד החינוך לבג"צ בענין לימודי הליב"ה כל מה שפורסם, אינו אלא חלק קטן מהתשובה שהוצא מהקשרו. התשובה במלואה, המתפרסמת היום כרוחה הנכונה רק ב'המבשר', מצביעה על כך שגם בענין זה לא מתכוון שר החינוך להתפשר. "מערך הפיקוח יופעל במערכת החינוך החרדי על כל מגמותיו, החינוך הקדם יסודי והיסודי, וכן במוסדות העל יסודיים ובמערכת החינוך המיוחד. הפיקוח יופעל על נושא תכני הלימוד, קיום תוכניות היסוד – הליב"ה...קיום תוכניות היסוד בהיקף האמור הוא תנאי לקבלת תקצוב ממשלתי, כאשא מוסד שלא יקיים את ההנחיות באופן הנדרש, אזי יופעל שיעור התקצוב בהתאם"...

איפה ראש הממשלה נתניהו שיעצור את סערו של סער? הוא מאד עסוק בתוכנית המדינית החדשה. אבל איפה הנציגים החרדים שיפעלו כפי שהנחו אותם גדולי ישראל באסיפה שהתקיימה בזמנו בבית הגראי"ל שטיינמן, ולא יטייחו ויאמרו ששר החינוך סער מתמתן?
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד