י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

מחיר ההזנחה: שיא במספר המעשנים - אחד מכל חמישה ישראלים

ישראל ממוקמת במקום ה-28 מבין 35 מדינות במדד יישום מדיניות למאבק בעישון • 8,000 ישראלים מתים בשנה מעישון, עשירית מהם מעישון פאסיבי

צילום: נתי שוחט, פלאש 90
צילום: נתי שוחט, פלאש 90



שיעור המעשנים בישראל עלה ב- 2016 ב-13.6% והגיע לשיא חדש של 22.5% מהאוכלוסיה - 1.2 מיליון מעשנים. כך עולה מהדו"ח השנתי על מצב העישון בישראל לשנת 2016 שמתפרסם היום (ה').

ישראל מפגרת בהרבה אחרי מדינות האיחוד האירופי בכל הקשור למלחמה בעישון. בחודש פברואר השנה פורסם דירוג של מדינות האיחוד האירופי, המבוסס על ציון שנקבע בהתאם למידת יישום המדיניות המומלצת למאבק בעישון. מיקומה של ישראל בדירוג הזה מדאיג, עם ציון של 43.5 מתוך 100, המדרג את ישראל במקום ה-28 מתוך 35 מדינות.

מוצרי הטבק מכילים בין 4,000 ל-7,000 חומרים שונים שניתנים לזיהוי בעת השימוש המוצר, מהם כ- 350 חומרים המוכרים ומוגדרים כמסוכנים לבני אדם, וכן כ-70 חומרים המוכרים ומוגדרים כחומרים מסרטנים בבני אדם. ההערכות לגבי ישראל הן שהעישון אחראי לכ-8,000 מקרי מוות בשנה, כ-800 מהם בקרב לא מעשנים שנחשפו לעישון של אחרים (מעשנים פאסיביים).

על פי נתוני הדו"ח, 31.1% מכלל הגברים בישראל מעשנים ו-15.8% מכלל הנשים בישראל מעשנות. שיעור העישון בקרב גברים בישראל גבוה מהממוצע הכולל במדינות האיחוד האירופי (25.6%), ושיעור העישון בקרב נשים בישראל נמוך במעט ביחס לממוצע הכולל במדינות האיחוד האירופי (16.9%).

בקרב החברה הערבית, שיעור העישון הכולל רק מעט גבוה מהממוצע בחברה היהודית (23.4% לעומת 22.3%) ואולם הגברים הערבים הם המעשנים הכבדים ביותר בישראל: 43.9% מהם מעשנים, לעומת 27.8% בקרב גברים יהודים. בקרב הנשים, 17.7% מהנשים היהודיות מעשנות, ו-9.8% מהנשים הערביות.

בשנת 2016 לא היו ננקטו צעדים חדשים משמעותיים כנגד העישון, למעט צו של שר הבריאות שנכנס לתוקף בפברואר 2016 האוסר על עישון בשטחי מוסדות חינוכיים ולווה בחוזר מנכ"לית משרד החינוך בנושא.

לעומת זאת, חברות הטבק המשיכו להשקיע בעידוד וקידום העישון דרך פרסומות, חסויות, דיוור ישיר וקידום מכירות, עם שיא השקעה של 63 מיליון שקל בעידוד וקידום העישון בישראל.

בדו"ח מצוין שוב עיוות המס הקיים לגבי סיגריות לגלגול: המס על טבק לגלגול נמוך משמעותית מהמס על סיגריות רגילות, מה שגורם לעלייה משמעותית בצריכה של סיגריות לגלגול מחד, ולפגיעה בהכנסות המדינה ממסים מאידך. "הפער הקיים גורם לפגיעה קשה ביעילותה של מדיניות המיסוי ככלי יעיל ומוכח לצמצום העישון ונזקיו, ולמניעת התחלת עישון בצעירים, וכן לאובדן הכנסות מצטבר של למעלה ממיליארד שקל בשבע השנים האחרונות", נכתב בדו"ח. "בכוונת שר הבריאות לפנות בימים הקרובים אל שר האוצר בדרישה להעלות את המס על טבק לגלגול". יצוין כי עיוות המס הזה ידוע היטב לממשלה, אך שר האוצר הצהיר באחרונה כי "אינו מתכוון להעלות מסים".

נכון להיום, הכנסות המדינה ממיסי קנייה על סיגריות וטבק לגלגול עצמי מגיעים לכ-6.34 מיליארד שקל, לא כולל מע"מ והכנסות ממיסוי מוצרי טבק אחרים.

ויש גם חדשות מעט מעודדות: ירידה בשיעור החיילים המעשנים בעת הגיוס לצה"ל - בשנת 2016 עמד שיעורם על 24.8% בקרב המתגייסים ועל 14.9% בקרב המתגייסות - ירידה משמעותית לעומת הנתונים הקודמים של שנת 2012 (30.6% בקרב מתגייסים ו-23.3% בקרב המתגייסות).

בשנת 2016 חלה עלייה של 4% במספר המשתתפים בסדנאות גמילה מעישון בקופות החולים, ונרשם שיא של כמעט 27,000 מעשנים שפנו לגמילה, אך אלה מהווים רק כ-2.2% מתוך כלל המעשנים. מאז כניסת נושא הגמילה מעישון לסל הבריאות בשנת 2010, פנו 163,180 לגמילה בעזרת קופות החולים.

בהקדמה שלו לדו"ח כותב שר הבריאות יעקב ליצמן כי "העלייה בשיעור המעשנים בישראל חזרה אל מעל רף ה-20% מחייב את מערכת הבריאות לבחון היטב את מדיניות ההתמודדות עם עישון מוצרי טבק ואת האפשרות להקצות יותר משאבים בהתמודדות עם הנושא, וזאת אל מול הכספים הנגבים באמצעות המיסוי וההשקעה של תעשיית הטבק בעידוד וקידום העישון. בימים אילו מגובשת במשרד הבריאות מדיניות כוללת ועדכנית בנוגע לצמצום העישון ונזקיו".

"הנתונים מדאיגים מאד. זהו תמרור אזהרה לממשלת ישראל, וודאי כשמדובר בדיני נפשות", אומרת מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן. קיימות דרכים מוכחות ויעילות למיגור נגע העישון הממכר והממית, ובראשן העלאת מסים והגבלת פרסום ושיווק. זוהי מדיניות שכבר הייתה צריכה להיות מיושמת בישראל, בוודאי לאחר שעברה החלטת ממשלה לצמצום נזקי העישון ב-2011 ולאחר שישראל חתמה על האמנה הבינלאומית ב-2003.

"מדינת ישראל הובילה בעבר בחקיקה בנושא העישון, ועכשיו אנחנו הרחק מאחור. לאחר עשורים של ירידה בשיעורי העישון, כשהמטרה היא לרדת לשיעורים חד ספרתיים ולחיים ללא עישון, חזרנו ללמעלה מ-20%. עוד לא מאוחר. זה הזמן להעביר חוקים ותקנות וליישם אסטרטגיות שהוכחו כיעילות, בניו-יורק, בקליפורניה ומדינות מתקדמות רבות נוספות".

בהמשך לדו"ח החמור על מצב העישון ל-2016 הודיעה יו"ר הוועדה למאבק בנגע הסמים והאלכוהול, ח"כ תמר זנדברג, על כינוס דיון דחוף בממצאים. לדברי זנדברג, "ישראל נשארה הרחק מאחור במאבק בעישון וזה עולה בחיי אדם. על המדינה להעדיף את חיי אזרחיה מאשר את הרווחים של חברות הטבק".
מספר המעשנים משרד הבריאות עישון סיגריות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד