כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

ביטול הסכם פריז: "שיפסיקו לצחוק עלינו"

ביטול הסכם פריז, גרר שורה של גינויים, מאירופה, הודו, סין והאו"ם - אבל טראמפ מתעקש: "העולם צחק עלינו"

טראמפ. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
טראמפ. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90 צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



החלטתו של טראמפ לפרוש מועידת האקלים עוררה זעם ברחבי העולם, מנהיגים זרים הוציאו גינוי מהיר וחריף, כמו גם אנשי איכות הסביבה ומדיניות תאגידית, שכעסו על החלטת טראמפ ליציאה האמריקאית מהסכם פריז.

הם רואים את ההחלטה כוויתור חסר אחריות של הנהגה אמריקאית, על רקע ראיות מדעיות בלתי ניתנות לערעור לנזק לאקלים.

הסכם פריז נחתם ב-12 בדצמבר 2015 במהלך ועידת האקלים בפריז, ובו הוחלט על הגבלת ההתחממות הגלובלית, הפחתת פליטות גזי החממה באופן שלא יפגע בייצור המזון, הזרמת כספים בתחום הפחתת פליטות גזי חממה ועמידות לשינויי אקלים, הייתה זו הפעם הראשונה בה הושגה הסכמה אוניברסלית מצד 195 מדינות ביניהם ישראל שאישרו את הסכם פריז בתום הוועידה, הקובע יעד לעצירת התחממות כדור הארץ.

טראמפ על בסיס הבטחת הקמפיין "לבטל" את הסכם פריז ותקנות עידן אובמה, הגיש את החלטתו כ"הערכה מחדש של ריבונותה של ארצות הברית" וטען כי הסכם האקלים, כפי שנחתם תחת הנשיא ברק אובמה, היה בלתי הוגן כלפי העובדים האמריקאים, כזכור טראמפ התחייב להגן עליהם באמצעות הפלטפורמה שהצהיר לפני הבחירות "אמריקה פירסט".

"נבחרתי לייצג את אזרחי פיטסבורג, לא את פאריס", הכריז טראמפ בנאום תקיף וארוך מגן הוורדים של הבית הלבן. הוא הוסיף כי "נכון להיום, ארצות הברית תפסיק כל יישום של הסכם פריז לא מחייב ואת העומסים הפיננסיים והכלכליים הדרקוניים שההסכם מטיל על ארצנו".

ארצות הברית מצטרפת רק לשתי מדינות - ניקרגואה וסוריה - בהתנגדות להסכם האקלים שהושג על-ידי כל המדינות האחרות ב-2015, הישג דיפלומטי גדול לאובמה, שאותו עכשיו טראמפ דורש לבטל.

הנסיגה האמריקנית מהסכם פריז אפשרית רק לאחר תום כהונתו של טראמפ בגלל המבנה המשפטי של ההסכם. עם זאת, מדינות רבות בארה"ב וחברות פרטיות הודיעו ביום חמישי האחרון כי למרות החלטת טראמפ, הם ימשיכו במדיניות הקיימת שלהם, כגון הגבלת פליטות גזי החממה.

התקשורת בארה"ב ציטטה אנשי איכות הסביבה שטענו כי טראמפ יפגע בתעשייה המקומית ובתעשיות אחרות ויעמיד את ארצות הברית ב"חיסרון קבוע" עם סין, הודו ועם כוחות עולים נוספים.

טראמפ טוען שלהישאר בהסכם יעלה לארה"ב כ -2.7 מיליון מקומות עבודה עד שנת 2025 וכ -3 טריליון דולר בתוצר המקומי הגולמי שיאבד.

"אנחנו עומדים לקבל את האוויר הכי נקי" אמר טראמפ. "אנחנו עומדים לקבל את המים הכי נקיים. אנחנו נהיה ידידותיים לסביבה. אבל אנחנו לא הולכים לשים את העסק שלנו מחוץ לעבודה. אנחנו לא הולכים לאבד את מקומות העבודה שלנו".

טראמפ הוסיף כי "הוא פתוח למשא ומתן על הסכם אקלים חדש, שלדעתו יהיה הוגן יותר לאינטרסים של ארה"ב".

מנהיגי צרפת, גרמניה ואיטליה פרסמו הודעה משותפת על הצעד של טראמפ, והבטיחו להכפיל את מאמציהם כדי ליישם את הסכם פאריס וטוענים כי לא ניתן לדון בו מחדש.

"אנו רואים את המומנטום שנוצר בפריז בדצמבר 2015 בלתי הפיך ואנו מאמינים בתוקף כי הסכם פריז לא ניתן מחדש, שכן הוא מכשיר חיוני עבור הפלנטה שלנו, חברות וכלכלות", נכתב בהצהרה של נשיא צרפת, עמנואל מקרון, קנצלר גרמניה אנג'לה מרקל וראש ממשלת איטליה פאולו גנטילוני.

טראמפ שוחח בטלפון עם מרקל ומקרון, ועם ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו ועם ראש ממשלת בריטניה תרזה מאי, שהובילו את את שאר מנהיגי העולם לדרוש מטראמפ לשמור את ארצות הברית בתוך הסכם פריז.

"הוא עושה טעות לעתיד ארצו ואנשיו וטעות לעתיד הפלנטה", אמר מקרון נשיא צרפת.

אריק סולהיים, מנכ"ל תוכנית האו"ם לאיכות הסביבה, אמר בראיון כי "המפסידים הגדולים ביותר יהיו העם האמריקני".

"זה בהחלט מצער", הוא אמר. "העולם צריך מנהיגות אמריקאית. עם זאת, ההשפעה היא פחות ממה שרוב האנשים יאמינו, כי סין, הודו ואירופה יספקו מנהיגות".

הטענה המרכזית של טראמפ היתה התחושה שארה"ב נוצלה. טראמפ טען שהסכם פאריס היה כל כך לא טוב לאינטרסים של ארצות הברית שמדינות אחרות לעגו לאמריקה.

"שאר העולם מחא כפיים וצחק עלינו כאשר חתמנו ​​על הסכם פריז", אמר טראמפ. "הם השתוללו משמחה והם היו כל כך מאושרים, מהסיבה הפשוטה שהיא שמה את ארצנו, ארצות הברית של אמריקה, שכולנו אוהבים, בחסרון כלכלי גדול מאוד".

הנשיא הוסיף: "אנחנו לא רוצים שמנהיגים אחרים ומדינות אחרות יצחקו עלינו יותר - והם לא יצחקו יותר".

הנשיא הקודם אובמה הגן בחריפות על הסכם פאריס ואמר כי ההסכם נועד "להגן על העולם שאנו משאירים לילדינו". בהצהרה שפירסם ביום חמישי האחרון אמר "כי ההסכם הוא תוצר של מנהיגות אמריקאית יציבה ועקרונית על הבמה העולמית", וציין כי היתה לו תמיכה רחבה מהמגזר הפרטי.
הסכם האקלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד