כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

החרפה בפילוג הליטאי: "רפורמיסטים ופשרנים, גזלנים לאור היום"

החרפה במתקפות של בכירי 'הפלג הירושלמי' נגד יריביהם. בכנס שנערך אתמול, הושמעו ביטויים קשים וחסרי תקדים

כינוס הפלג הירושלמי אמש. צילום: שמואל דריי
כינוס הפלג הירושלמי אמש. צילום: שמואל דריי



האם הכנס 'עת לדבר' של 'הפלג הירושלמי' שנערך בעקבות מעצרי ראשי 'הפלס' והתקיים אמש (חמישי) בירושלים עלול להצית מחדש את העימות בציבור הליטאי, בגלל אמירות חריפות שנשמעו במהלך הכינוס ונכללו בהחלטות שפורסמו.

בין היתר נכתב בהחלטות: "הכינוס מביע את החרדה העמוקה של יראי ד' על רוחות רעות ועל דעות זרות שנכנסו למחנה החרדים לדבר ד', ונתגברו ביותר בחמש השנים האחרונות, וקם דור חדש אשר פועלים בתחבולות לעשות רפורמה ושינויים מכל מה שנמסר לנו מרבותינו".

"הכינוס מוחה נגד הרוח החדשה שנכנסה ונשתלטה בשנים הללו שמתוך כך יצאו לתמוך בשינויים ופשרות למיניהן ולעשות תיקונים בדת, וטענתם בפיהם בדברי הבל כי 'נשתנו העתים' וכביכול חובה היא לעשות 'ירידת הדורות', ועושים רוח של קרירות שיש להתפשר בכל הענינים מפני 'חולשת הדור' ועל כן יש להסתפק 'ברע במיעוטו' וכו'".

"הכינוס מכריז שכל מי ששותף למגמות אלו בתמיכה כלשהי במחוללי הרפורמות והתיקונים בדת, נוטל חלק עמהם לדראון עולם, וגם הנוקטים בפלך השתיקה הרי הם מסייעים לחורבן היהדות ח"ו בשב ואל תעשה".

גם הגר"ש אויערבאך והנואמים בארוע התבטאו ברוח הדברים והטיחו האשמות קשות כלפי יריביהם בציבור הליטאי אנשי 'דגל התורה', שלטענתם מסייעים לגזירות של השלטון ומנסים להשתיק את קולם של חוגים חרדיים המתנגדים להם.



הרב אויערבך נואם אמש בכינוס.צילום: הרב אויערבך נואם אמש בכינוס.
הרב אויערבך נואם אמש בכינוס.


כבר בפרסומים הקודמים לכינוס הודיע הפלס כי הכותרת שנבחרה לארוע 'עת לדבר', נועדה לבטא את המסר כי הוחלט שם "לשים הכל על השולחן", ולהתבטא ללא מיגבלות.

אין ספק כי ההתנסחויות של הדוברים בכינוס ושל ההחלטות שפורסמו מהוות עליית מדרגה משמעותית בעימות הפנימי בציבור הליטאי. בין היתר נעשה שימוש במינוחים בלתי שיגרתיים ובטרימינולוגיה הלקוחה מארועים הסטוריים מוכרים שהתרחשו במאות השנים האחרונות.

ביטויים כמו "רפורמיסטים", "מתחדשים", "תיקונים בדת", לא הושמעו עד כה גם בטקסטים היותר קשים של נאומי ומאמרי אנשי הפלס. הפעם הם פזורים לאורך כל שורת החלטות הכינוס המתפרסמות הבוקר בהפלס תוך ציון העובדה שהנוסח קיבל את אישורו של הגר"ש אויערבאך.

ההחלטות עורכות את ההיקש לארועים ההסטוריים הללו ומציגות את המתכנסים בכינוס בתור ממשיכי הדרך של "שומרי גחלת היהדות לדורותיהם שהתכנסו בכל פעם שנעשו שינויים ותיקונים בדת ובהשקפת התורה, ברעיונות של רפורמה והשכלה ולאומיות וכדו', בסיוע של פורצי גדר מבפנים ומתחדשים למיניהם המטעים את הרבים בזלזולים ובקרירות".

המנחה בארוע הזכיר כי השבוע ימלאו חמש שנים בדיוק לארוע שאותו כינה בתור "גזילה לאור השמש" ו"מהלך מחוצף של הדחת תלמידי הרב שך". גם כמה מהרבנים התייחסו במרומז או במפורש לעובדה שהמהפך ביתד הצית את המחלוקת המתמשכת, ונועד לטענתם כדי להוביל שינוי ערכי בציבור הליטאי.

בהחלטות נמתחה ביקורת גלויה שלא נשמעה עד כה על דוברי הזרם המרכזי בציבור הליטאי שמובילים בחמש השנים האחרונות "רוח של השחתת המידות, מחלוקת נוראה, אש זרה וטירוף של שנאה נגד תלמידי חכמים ובני תורה ורבותיהם. עושים שקר בנפשם, להכריז כי 'גדול השלום' עם החילונים ופורצי הגדר, ואין לעשות מחאות נגד פירצות הדת אלא לפעול רק 'בדרכי נועם', ובנשימה אחת רודפים באכזריות את בני התורה, לגזול לאור היום מוסדות ציבור ולהרוס ישיבות ח"ו, וב"ה דבר אלוקינו יקום לעולם, וכאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ".

ההחלטות מתייחסות במרומז למעצרים של בכירי הפלס וטוען כי הדבר נעשה ביוזמת "הנוהגים לאכול קורצא בפני השלטון החילוני ומדרבנים אותו לחזק כוחם של המתפשרים ומפלגותיהם ע"י שירדוף בני התורה הנחשבים 'קיצוניים' בעיני המתחדשים למיניהם משום שמונעים בעדם לשנות עולם התורה ולחלן את הציבור החרדי. ומתוך כך נוטלים חלק במעשי מלשינות ומסירה גלויה כדי להתנכל ולהתעלל בשלוחי דרבנן העומדים על המשמר".

בכינוס נאמר כי למאבקים שמנהלים הגר"ש אויערבאך ותלמידיו בנושא הגיוס והחינוך שותפים גם שורה ארוכה של ראשי ישיבות שאינם מזוהים בגלוי ושומרים את עמדותיהם בליבם. החלטות הכינוס קוראות להם להיחשף: "דברים שבלב אינם דברים ולא עת לחשות. על כל תופשי התורה לקיים בעצמם 'לא תגורו מפני איש' ולהגיד בגלוי את אשר על ליבם, לדחות בגאון איומיהם של מטילי פחד ואימה ולא לחוש מפני פורצי גדר ומתחדשים המאיימים עליהם כי יבולע להם ולמוסדותיהם".
עת לדבר הפלג הירושלמי הרב אויערבך רפורמיסטים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 30 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד