י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

למה מבצע 'חרדקים יזומים' לא יפתור הבעיה

המשטרה החליטה להתחיל לפעול נגד תופעת הפגיעה בחיילים חרדים, בדרך הקלה. אבל זו לא הדרך. עכשיו רק המפכ"ל יוכל להרגיע את הרוחות

למה מבצע 'חרדקים יזומים' לא יפתור הבעיה



זה לא סוד שכאן ב'בחדרי חרדים' אנו מנהלים קמפיין מזה שנים, עוד טרם ההידרדרות האחרונה - נגד תוקפי, מעליבי ומביישי חיילים חרדים.

כל זמן שאין בנמצא פוסק הלכה שמתיר באופן חד וברור לשפוך דם של יהודי אחר ברחובה של עיר, על 'חטאו' בלבישת מדי צה"ל והליכתו בהם ברחובות החרדים, ברור לכל כי מדובר ברעה חולה ואסורה על פי ההלכה.

מנגד, איננו יוצרים ובטח לא מוכנים לשמש במה ואקלים נוח לגיוס חרדים לצבא. פסלנו לא אחת פרסומים אשר פנו לבחורים חרדים לבוא ולהתגייס, אם אין בהם את האמירה כי הפנייה מיועדת לאלו שאינם לומדי תורה.

לכן, אין לנו בעיה לומר היום למשטרה - בעקבות מה שהתחולל הצהריים במאה שערים, והתמונות והסרטונים המחרידים שזורמים משם מלמדים דבר ושניים על ההתנהלות המשטרתית - אתם טועים, טעיתם בדרך הפעלת מבצע 'חרדקים יזומים', והמחיר שכולנו נשלם על הרצון הטוב שלכם לפעול בניסיון לעצור את התופעה, רק יגבר. כשבמקביל התופעה לא תיעצר.

העומדים מאחורי קמפיין החרד"קים מסתתרים. אפילו ב'פלג הירושלמי' בורחים מנטילת אחריות ומתחמקים בכל פעם שמנסים לקשור אותם לקריאות לפגוע בחיילים חרדים. גם בחוגי סאטמר ו'העדה' אין מי שמתייצב בגאון ואומר כן זה אני.

גם אם עקרונית הם מסכימים לרעיון, הם מבינים את הבושה, את ההתנגשות של פעולות כאלה מול עיקרי היהדות והבסיס של החינוך היהודי לעבודה על תיקון המידות. אתמול, כשהפשקוויל הקיצוני-פרובקטיבי האחרון חצה את הקו האדום גם בעיניהם וקרא לרצח חיילות והתאבדות מתגייס, הם התנערו מכך ללא כחל, לראשונה.

אך הקמפיין ממשיך, בכל פעם עם טריגר אחר, כשהוא בעיקר מופנה לצעירי הצאן. לילדים. קומיקס, כרטיסים להחלפה, ואפילו סיפורי דמיון על פרסים לילדים. אם כן, מדובר בבעיה חינוכית יסודית ושורשית - שאותה, בעולם תקין, צריכים לפתור מחנכים, רבנים ומורי דרך לקהילות חרדיות, קיצוניות ככל שיהיו.

אך הנפח התקשורתי של עוד ועוד תקריות עם חיילים חרדים, חלקם באירועים ישירים של 'הפלג' כמו בהפגנה בבני-ברק עם החייל הפרובוקטור שהתיז גז, או כמו בעצרת בירושלים, שם, שוב, ילדים הם אלו שבעטו בחייל שעבר - הביא לכך שהלחץ הציבורי- תקשורתי -פוליטי, הופנה אל המשטרה. היא זו שצריכה לפתור את הבעיה הקשה הזו, היא זו שצריכה לקחת על עצמה את תפקיד המחנך.

כאן מתחילה הבעיה: אני בהחלט מבין את חוסר האונים, את הידיעה שכלל הציבור בישראל מצפה שתופעת השפלת חיילים תיפסק. אבל איך עושים את זה? כאן צריך להפעיל שכל, אסטרטגיה, חוכמה ומחשבה. היום ניתן לומר חד וברור, בטח לא באמצעות פרובוקציה יזומה.

זה היה נחמד בפעם הראשונה, אולי גם השניה. אבל כעת, כשאנו עומדים אחר 6 אולי 7 תקריות של מבצע 'חרדקים יזומים', כולן במאה שערים או ברמב"ש ב - מעוזי הקנאים, וברובן המעצרים מתחילים בהשתלטות על ילד, הגיע הזמן לחשיבה מחודשת על הדרך. צריך לומר למשטרה - אתם טועים. כך זה לא ייפתר. זאת מבלי להכנס לנקודה של שורש העניין, האם 'הפלג' מבית-וגן אשדוד או קרית ספר, אחראי למצב הנוכחי של הסתה נגד חיילים חרדים המובילה לתקיפה, או אנשי מאה שערים ובית שמש של סאטמר והעדה.

שני הסברים לרעיון העומד מאחורי המבצע. הראשון, הרתעה: רצון להעביר את המסר כי המשטרה נחושה לטפל ביד קשה בתוקפי חיילים, ובכל לייצר חשש ופחד בקרב החושבים לעשות זאת. השני: הרצון להוריד מהמשטרה את הביקורת על המשך התרחשות התופעה ואי ההצלחה במניעתה.

כשבתקשורת מוצגת תמונת מצב, לפיה המשטרה לא רק שעוצרת תוקפים אלא אפילו מייצרת פעילות יזומה שכזו, ואז, גם היא מותקפת וחוטפת אבנים מ"החרדים האלה", היא זו שנמצאת בצד של הטובים. היא בסדר. גם אם הפעולה הזו לא תביא לפתרון אמיתי.

מעצר הילד לא יעבור בשתיקה

כבר היום, ערב שבת אחר הצהריים, אני שומע קולות מ'תולדות אהרן' שלא שמעתי עשר שנים. מאז פרשת 'האם המרעיבה'. מה שהתחולל במאה שערים היום היה חריג בכל קנה מידה. בלש מתאכזר לילד, חונק, מכה ומתמקד בו דווקא בין ההמון. צלם שתעד אלימות משטרתית חווה בעצמו אלימות קשה ובלתי מידתית.


הילד המדמם

ובשיא, פריצה למעוז תולדות אהרן ומעצר חפים מפשע, אנשים מוכרים ומכובדים שבמקסימום אולי צעקו על השוטרים על מעצר הילד. אף אחד ממכובדי הקהילה לא עבר ברחוב ראה חייל וקרא לעברו קריאות גנאי ובשל כך נעצר, אני מוכן לחתום על כך, בהיכרותי עם הנפשות. ילדים וצעירים כן, ראשי הקהילה לא.

למי שלא יודע, וכנראה שבמשטרה לא באמת יודעים, חסידות 'תולדות אהרן' אמנם נושאת בגאון את דגל הקנאות והקיצוניות, הם גאים בזה. אך כשיורדים לפרטים מגלים, כי הם מתנגדים בכל תוקף להפגנות אלימות. עצרות מחאה כן, מכות ואלימות, לא.

הפעם האחרונה בה החסידים יצאו למאבק אמיתי, נחוש, שכלל התפרעות אלימה וחסימות כבישים היתה כשטענו כנגד אשה מבנות הקהילה טענה שהם כמכיריה קבעו שהיא הזויה, ובעקבות מעצרה והרצון להרחיק ממנה את ילדיה, הם ראו בכך מאבק קדוש על שלמות הבית היהודי. "האם המרעיבה" קראו בישראל לדברי הימים ההם.

את תוצאות ההפגנות של אותם ימים, אני מאמין שזוכרים היטב במסדרונות משטרת ירושלים. אין ירושלמי או עיתונאי שסיקר אותן ולא נחרטו בזכרונו כאחת מנקודות השיא במאבק בין חרדים לשוטרים בירושלים.

את הקולות האלה אני שומע היום, שוב, מכיוון תולדות אהרן. "בפעם הבאה שזה יקרה, מי שיצטרך להרגיע את הרוחות יהיה המפכ"ל בעצמו בשיחה עם הרבי", אומרים פרחי החסידות, ומבטאים בכך את הזעם העצום שלהם.

זאת צריך לומר, תולדות אינם סיקריקים, קמפיין החרדקים לא מגיע משם, ואין שום תמיכה קהילתית או ציבורית ברדיפת חיילים. יתכן וישנם יחידים מבני החסידות שבעקבות עמדותיהם הקנאיות, לא יתנגדו לקמפיין החרדקים. אבל לא הם יוצרי הבעיה.

הם לא אומרים את הדברים כאיום, אלא כתיסכול והצמדתם אל הקיר, בכפייה. כשהמשטרה מייצרת 'פעילות יזומה' צמוד למרכז החסידות דווקא, ולא בשוק מאה-שערים, מקום משכן הקיצוניים האמיתיים, היא בעצם עושה לעצמה חיים קלים. באקלים שנוצר, כפי שציינתי לעיל, אחר קמפיינים שבעיקר פנו לילדים, אין מצב שלובש מדים לא ייתקל בהערות או קריאות מפי ילדים במאה שערים.

אין מצב שמעצר ילד חרדי במאה שערים על ידי שוטרים, יעבור בשקט ובשלווה. אני באופו אישי חושב שכל מעצר של ילד מייצר תגובה מצד הסובבים, בכל מקום, גם בתל אביב, אבל זו לא הנקודה כעת. סדר הפעולות: כניסת חייל מחופש לשכונה, קריאת גנאי מצד ילד (שהוסת בקמפיינים) - היא תוצאה שגם ארבעים וחמישים מעצרים יזומים לא יעצרו. המשטרה תצליח בכל כניסה שלה עם 'חרדק יזום' לשכונה לגרום לילדים לצעוק לעברו.

מעצר ילד, וחמור מכך פציעתו, זהו מצב שלא יעבור אף פעם בשתיקה מצד מבוגרים חרדים בני קהילתו. האינסטינקט לגונן עליו טבוע בכל אב לילדים.

כך שמתכונת זו למבצע, דינה לחזור על עצמה שוב ושוב, ובלי פתרון אמיתי לבעיה: עצירת הקמפיינים המבזים ומסיתי הילדים. אם יש למשטרה ולפרקליטות דרך לעשות את זה, ניתן יהיה לחתור לפתרון.

מה שקורה כעת אינו אלא ביזיון, שרק יחמיר ויחריף את המצב.
חרדקים יזומים קמפיין החרדקים מאה שערים תולדות אהרן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד