י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

ביקור כחלון ברמאללה: "הרשות מפסידה 200 מיליון שקל בשנה על אי סדרים במכס"

מטרת הפגישה הרשמית - השלמת יישומה של חבילת המחוות לפסטינים, עליה הוצהר בעת ביקורו באזור של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ • ראש הממשלה הפלסטיני חמדאללה ביקש לעדכן את פרוטוקול פריז, הקובע את רשימות המוצרים שהרשות רשאית לייבא

שר האוצר כחלון. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
שר האוצר כחלון. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



ביום רביעי האחרון, במוצאי חג השבועות, ביקר שר האוצר משה כחלון ברמאללה, שם נפגש עם ראש הממשלה הפלסטיני, ראמי חמדאללה, ועם השר לעניינים אזרחיים חסיין א-שייח. מטרת הפגישה הרשמית - השלמת יישומה של חבילת המחוות לפסטינים, עליה הוצהר בעת ביקור נשיא ארה"ב דונלד טראמפ באזור, לפני כשבועיים. לצד כחלון נכחו בפגישות מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף יואב (פולי) מרדכי, מנהל רשות המסים משה אשר, ראש אגף התקציבים במשרד האוצר אמיר לוי וראש המחלקה האזרחית במתפ״ש, אל"מ ח'טיב מנצור.

המחוות לפלסטינים, שאושרו בקבינט, כוללות בין היתר: הרחבה של שעות הפעילות במעבר אלנבי ל-24 שעות ביממה במהלך החודשים הקרובים; הרחבת שעות הפעילות ושדרוג המעברים באזור יהודה ושומרון; הקמת אזור תעשייה בסמוך למעבר תרקומייא; ועדכון מדיניות האכיפה הישראלית באזורים מוגדרים בשטח C.

הצדדים סיכמו גם על רפורמה בניהול "מחסני הערובה", בהם מאוחסנת הסחורה המיובאת לשטחי הרשות: אם עד היום סחורה המיובאת מישראל לרשות הועברה ממשאית ישראלית למשאית פלשתינית בטרם שוחררה מהמחסנים – מעתה יהיה ניתן להוציא אותה מבלי להעבירה ממשאית למשאית, בליווי נאמן ביטחון שיהיה אחראי לתכולתה. כמו כן, סוכם בין הצדדים על הקמת צוותי עבודה בנושאים כלכליים ופיננסיים, לחיזוק ולעידוד שיתוף הפעולה הכלכלי הישראלי-פלסטיני.

בין הדרישות שהעלו הפלסטינים היה עדכון פרוטוקול פריז משנת 1994, שנחתם בעקבות הסכמי אוסלו והגדיר את רשימות המוצרים שהרשות רשאית לייבא, ואת התקינה שלהם.

חמדאללה טען כי הרשות הפלסטינית סובלת מאובדן הכנסות של 200 מיליון שקל בשנה בגלל אי סדרים בגביית המכס – אם בדרך של אובדן חשבוניות, הוצאת חשבוניות פיקטיביות או בשל העובדה שמערכת ניהול החשבוניות אינה ממוחשבת. מנהל רשות המסים אשר, הציע בתגובה לעדכן את תהליכי המחשוב של מערכת המס ברשות.

נושא נוסף שהעלה חמדאללה בשיחתו עם כחלון היה המחסור בעובדים מקצועיים בתעשייה - בעיה דומה לזו שקיימת בתעשייה הישראלית. חמדאללה דיבר על כך שעל כל תשעה מהנדסים ברשות יש רק טכנאי אחד. בתגובה הציע לו ראש אגף התקציבים אמיר לוי להקים קרן משותפת שתתמרץ אנשי עסקים ישראלים להעסיק מהנדסים פלסטינים.

לדברי מקורות במשלחת הישראלית, חמדאללה אמנם הקפיד לומר שהוא מרוצה מההסכמים הכלכליים עם ישראל, אך טען כי יש צורך במהלך מדיני מקביל. שר האוצר כחלון הביע מחאה על ההסתה ברשות הפלסטינית נגד ישראל, ועל מנגנוני התגמול הכספי הנהוגים בה לאסירים הכלואים בגין פעולות איבה נגד ישראלים. כחלון גם מחה על פעולות חד צדדיות מצד הרשות מול ארגונים בינלאומיים, שלדבריו לא יכולות להתרחש במקביל לעבודה הישירה מול ישראל.
משה כחלון משרד האוצר רמאללה ראמי חמדאללה חסיין א-שייח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד