י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

המבשר עושה סדר: מאמר נוקב על היחסים עם סאטמר

בהמשך למתקפה ולמחאה שעוררו אתמול היומונים 'יתד נאמן' ו'המבשר' על נושא הגיוס שיצר בלבול גדול בארה"ב והביא לכך שדיברו סרה בגדולי ישראל, יוצא הבוקר עיתון 'המבשר' במאמר מערכת המסביר מדוע אין להם להתערב במה שגדולי ישראל החליטו פה כמו שאנחנו לא מתערבים להם האם להצביע בבחירות

הפגנת העדה החרדית. צילום: שמואל דריי
הפגנת העדה החרדית. צילום: שמואל דריי



בהמשך למתקפה ולמחאה שעוררו אתמול היומונים 'יתד נאמן' ו'המבשר' על נושא הגיוס שיצר בלבול גדול בארה"ב והביא לכך שדיברו סרה בגדולי ישראל, יוצא הבוקר עיתון 'המבשר' במאמר מערכת המסביר מדוע אין להם להתערב במה שגדולי ישראל החליטו פה כמו שאנחנו לא מתערבים להם האם להצביע בבחירות.

"עם הקמת המדינה, ועוד לפניה, התבררו חילוקי דעות ביחס היהדות הנאמנה לייסוד מדינה חילונית, שהתורה והמצוה אינם נר לרגליה. לא כולם ביהדות החרדית ראו את הדברים עין בעין. חילוקי הדעות גברו ובאו לידי ביטוי ממשי וקוטבי בשעה שהמדינה הוקמה בפועל. היו שהתכחשו לעצם קיומה של המדינה, והיו מי שהסכימו לה בדיעבד, וניסו ככל האפשר להציל ולהטיב עם יבנה וחכמיה".

כותב המאמר מסביר כי "רוב מנין ובנין של היהדות החרדית, צעד לבטח בדרכם של כקש"ת גדולי וצדיקי אותו דור, זכר צדיקים לברכה, אשר ראו לנכון לנצל את השינוי לטובת היהדות הנאמנה, היכלי התורה, חצרות הקודש וענייני החינוך והחסד. למעלה מ־70 שנה שהדרכים נפרדו, כשעדיין המכנה המשותף רב על המפריד, וכולנו בני איש אחד נחנו, ומחלוקת שהיא לשם שמים היתה זו אשר סופה להתקיים. מעולם לא עלה על דעת המחנה הגדול והמרכזי לעלוב חלילה במלאכי אלקים ולדבר סרה בם או בדרכם. איש על מחנהו ואיש על דגלו באותות נפרדים, וכולם מתכוונים לילך בדרך התורה ולקדש שם שמים".

"יעידו קוראי 'המבשר' כי גם בתקופות של בחירות, כאשר הרצון להצליח גובר כמעט על כל שיקול, ובמיוחד אצל האנשים הפוליטיים, עדיין רואה 'המבשר' לנכון לציין פעם ופעמיים, ואף יותר מכך, כי איננו פונים בתעמולת הבחירות למי שנמנים על חברי העדה החרדית, וכל מי אשר נשמע להוראות חברי הבד"צ. עד כמה שהתנהגות זו אינה מקובלת בשום ארגון פוליטי החפץ להצליח, בכל זאת איננו מעלים על דעתנו שמותר או ראוי לשכנע אי־מי לפעול, חלילה, נגד דעת רבותיו. 'המבשר' מצהיר זאת בפירוש ולא בשפה רפה. גם כאן איננו מדמים בנפשנו לבוא חלילה ולהסית איש להמרות דעת רבו, מורה דרכו. נהרא נהרא ופשטיה אינה רק מליצה, כי אם דרך חיים".

"'המבשר', המשמש כבטאון לאגודת ישראל, אינו יכול לנהל ויכוח על דרך ועל שיטה, אבל באותה מדה אינו יכול להבליג כבלע את הקודש בהשמצות זולות. אי אפשר לצפות לשתיקה מארגון אגודאי שיש לו שלחן גבוה המנווט דרכיו, כפי שהתנהלה תנועת הקודש 'אגודת ישראל' במשך כל השנים. מלבד העוול של דיבור סרה במועצת גדולי התורה, הרי מעבר לכך איננו מתכוונים להתווכח על עובדות ידועות כי אף לומד תורה, מכל סוג שהוא ומכל עדה שהיא, קיבל ומקבל דיחוי כתמיד. ומאידך, שלטונות הצבא מעולם לא נתנו 'דיחוי' למי שלא התייצב. והתייצבות זו נהוגה כבר מאז הקמת המדינה וצבאה.

כאן מתייחסים לנעשה בתקופה האחרונה כנגד גדולי ישראל בעניין עצרת הגיוס בארה"ב "ההתפתחות האחרונה, בה קמו וגם נצבו מלעיבים ומלעיזים בלשון מדברת נבזות נגד כקש"ת מרנן ורבנן זצוקללה"ה ושיבלחט"א, אין לה כל הצדקה ואין לה על מה לסמוך. הרי לא יתכן הדבר שמצד אחד פוערים פה לדבר על כל הקדוש והיקר למחנה היראים, ומצד שני לבוא אל תוך המחנה ולנסות לסחוף מתוכו הנהוני הסכמה, בהצטדקות מיתממת תוך הסתרת מסכת הלהג והלעג נגד קדושי עליון העומדים ביסוד המחנה הגדול והקדוש הזה. אם רצונם לערוך עצרת מחאה והפגנה, יעשו כמיטב יכלתם לגייס את אנשיהם הנמנים על מחנם, לדבר על לבם כי אכן מדובר במפגן למען הצלת הדורות הבאים".

לסיום נכתב כי "יש לתחום את הגבולות ולהבהיר את העמדות ההיסטוריות. כשם שהיהדות הנאמנה לא פעלה ולא תפעל מעולם בקרב המחנה האחר, לשכנעם חלילה נגד דעת רבותיהם, כן אין מי שיבוא מחוץ למחנה הגדול לפעול בתוכו נגדו, נגד דעת־קודש המייסדים ונגד הוראותיהם וצו קדשם של המכוונים דרכו. יש, איפוא, לגנות ולהוקיע התנהגות פסולה זו, ויש לקוות כי מי שעשו זאת ימשכו ידיהם מכך לאלתר, כי כל המשנה – ידו על התחתונה. ה' הטוב יערה רוח שלום ממרום, שנראה כל אחד מעלת השני ולא חסרונו, להביט בעין טובה על ברכת ה' השורה בהיכלי הקודש הנטועים לתפארה ולתהלה".
המבשר גיוס מאמר מערכת העדה החרדית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד