י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

התפתחות לקראת עצרת סאטמר נגד הגיוס: מכתבים של גדולי ישראל מבני ברק לאדמו"רים בניו יורק ובלגיה

"שקרא לא קאי": קרב הבלימה הבינלאומי שנחשף ב'בחדרי חרדים' - מתוך מטרה לעצור את הביזיון לפיו גדולי ישראל בעולם יצאו נגד החלטת הגדולים מארץ ישראל - מטלטל את היהדות החרדית • שורת חשיפות וגילויים חדשים ממכתבי גדולי ישראל בימים האחרונים

הגר"ד לנדו והאדמו"ר מפשעוורסק
הגר"ד לנדו והאדמו"ר מפשעוורסק



התפתחות נוספת בקרב הבלימה המתנהל בימים אלו ברחבי העולם החרדי - כפי שנחשף ב"בחדרי חרדים". מדובר במאמצים משמעותיים אחר שהתברר בכמה קהילות חסידיות כמו ויז'ניץ, על המצב הקיים בארה"ב - בו הצליחו באמצעות עיוות המציאות ושקרים, כך על פי הנטען, לשכנע ראשי ישיבות ואדמו"רים שמגייסים בישראל בחורי ישיבות לצבא. בין היתר הוצגו לאדמו"רים טענות על גיוס של בחורי ישיבות עריקים, בעוד מדובר היה בצעירים נושרים עם פרופילי פייסבוק רשמיים.

תחילה סברו כמה ראשי הישיבות שלא להגיב למכתב החריג והמפתיע שהגיע בשבוע שעבר למעונם עוד לפני חג השבועות, חתום על ידי חמש ראשי הישיבות מארה"ב, שביקרו את המצב בארץ וטענו כי גזירת הגיוס קיימת. ל'בחדרי חרדים' נודע על שני מכתבים שיצאו לדרך. האחד בהוראת הגראי"ל שטיינמן והשני של הגר"ד לנדו כמכתב אישי.

הקרב מתנהל מצד אחד מכיוון סאטמר, 'הפלג הירושלמי' ואנשי הגר"מ קוטלר ראש ישיבת ליקווד - הפועלים לגייס ראשי ישיבות ואדמו"רים לעצרת נגד הגיוס, ולתמיכה ב'הפלס'. ומן העבר השני נציגים מבתי ראשי ישיבות וגדולי האדמו"רים בישראל, שמבהירים כי בעיניהם העצרת היא למעשה התרסה נגד עמדתם, כך שהשתתפות או קריאה להשתתפות בה, תעביר מסר של חוסר אמון מצד רבני ארה"ב בגדולי ישראל בארץ, המכירים את הנתונים וסוברים שאין סכנת גיוס על בחורי הישיבות כעת.

ראש ישיבת סלבודקה הגאון רבי דב לנדו שיגר מכתב נדיר לאדמו"ר רבי לייבוש מפשווערסק מבלגיה, המחשיב עצמו לתלמידו - בו הוא הסביר את עמדתו, ובכך גם עונה בעקיפין למכתב החריג ששיגרו ראשי הישיבות מארה"ב. כניסתו של הגר"ד לנדו לעניין היא חריגה ומפתיעה שכן עד עתה לא נכנס לענייני ציבור, מלבד ל'ועד הישיבות'.

בפתח הדברים מתחיל ראש הישיבה בהתנצלות על כך שהוא נכנס עמו בדברים הללו, אבל בכל זאת הוא בחר להציג בפניו את עמדתו והוא מבהיר שלוש נקודות בנושא.

הראשונה, על עצם העניין. האם יש סכנה כעת לבחורי ישיבות שיגוייסו לצבא או לא, על כך קובע הגר"ד לנדו וכותב לאדמו"ר מפשווערסק כי המצב הנוכחי בניגוד לפרסומים בארה"ב, לא יותר גרוע מפעם, ואדרבה רק השתפר.

בנקודה השנייה כותב הגר"ד לנדו על העניין העקרוני - איך יהודים חרדים צריכים להתנהל מול המדינה מהן דרכי המלחמה במדינת 'הרשע והכפירה', כאן כותב כי אלו כבר נקבעו ע"י החזון איש והגרי"ז וכך נמסרו לתלמידיהם; בלי התגרות ובשקט. ראש הישיבה מציין כי הדרך שאחרים רוצים לעשות (הפלג הירושלמי) מסכנת את עולם התורה.

נושא שלישי העולה במכתב הוא על ועד הישיבות - הגוף האמון על הסדרת אי גיוס בחורי ישיבה שעובר מתקפות קשות בשל כך שפועל על פי הוראות מועצת גדולי התורה. הגר"ד לנדו מצייין שהמנהל והעובדים של ה'ועד' עושים את המירב ופותרים הרבה בעיות. וגם מה שלא מצליחים לפתור אין זה קשור לחוק האחרון, קשיים בהתנהלות או בירוקרטיה מול הצבא היו תמיד.

בשורה התחתונה מנחית ראש ישיבת סלבודקה את עמדתו בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים: כל מה ששומעים אחרת, זה מאנשים שהמניע שלהם לא טהור, וגם המקורות לא ישרים.

בשלב זה לא ידוע כיצד יפעל הרבי מפשווערסק, האם ישתתף בעצרת או לא. שכן מצד השני, הוא מקורב מאוד לסאטמרשל המהרז"ל וצפוי לשהות בארה"ב בשבוע הבא לחתונת נכד.

במקביל, כחלק מקרב הבלימה לעצירת העמדה כאילו גדולי ישראל בארץ, אינם מעודכנים ומודעים למצב, הורה הגראי"ל שטיינמן כי ראש ישיבת פוניבז' הגר"ג אדלשטיין ישיב לעומד בראש מועצת גדולי התורה של 'אגודת ישראל' בארה"ב, האדמו"ר מנובומינסק, (שחתימתו על המכתב הפתיעה מאוד את אנשי 'דגל', אך לפי דבריו ועמדתו הוא אינו פועל מטעם 'הפלג הירושלמי', אלא שואל בעקבות מידע שהגיע אליו).

הגר"ג אדלשטיין ביקש כי גם ראש ישיבת סלבודקה הגר"ד לנדו יצטרף למכתבו ובעקבות כך המכתב עבר כמה וכמה פעמים בין בתי הרבנים. במכתב שוללים ראש הישיבות את הטענות ומתייחסים אליהן בביטוי תלמודי ארמי חריף "שקרא לא קאי" (שקר אינו עומד) ובנוסף כותבים שהם ושאר הרבנים מעודכנים היטב בנעשה, והכל נעשה בהדרכתם ובידיעתם.

עוד נודע ל'בחדרי חרדים' כי האדמור מסטריקוב הנחשב אף הוא כמי שהחזיק בעמדה קיצונית בעניין הגיוס, ואף לפני מספר שבועות ביקר בבית אדמו"רים בישראל יחד עם הרב אהרן וואזנר כדי לשכנע שיש סכנה לבחורי ישיבות ומגייסים בחורים, התבטא בימים האחרונים ואמר "הטעו אותי עם סיפורים שלא היו ולא נבראו".

בנוסף, מאמר המערכת ב'המבשר' עסק הבוקר בנושא זה, תוך שהוא מבהיר כי אנו מכבדים את עמדת סאטמר העקרונית ואיננו מנסים להשפיע עליהם לשנות את דעתם.
עצרת נגד הגיוס הגרד לנדו פשווערסק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד