י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

ביצע טעות והוחזר לכלא אחרי 34 שנים

מחבל שנידון לעשרות שנות מאסר ושוחרר בעסקת ג'יבריל לפני 34 שנים, נכלא שוב בימים האחרונים להמשך ריצוי עונשו, פרקליטיו ניסו לטעון להתיישנות אך ועדת השחרורים לא השתכנעה

צילום: יוסי זמיר, פלאש 90
צילום: יוסי זמיר, פלאש 90



הטעות עלתה ביוקר: אסיר ששוחרר בעסקת ג'בריל שב לישראל, 34 שנים לאחר שחרורו והוחזר לרצות מאסר עולם.

יוסף אבו אל חיר, הורשע בסוף שנות ה-60 במספר רב של הנחת פצצות ומטעני חבלה, במסילות רכבת, בחופי רחצה ובעוד אתרים הומי אדם, אבו אל חיר, הטמין מטעני חבלה בבתי מגורים בשכונת בת גלים בחיפה בשנים 1967-1968, בהם גרם למותם של שני אנשים ולפציעתם של רבים, לאל חיר יוחסו עבירות נוספות, בגינם גזר עליו בית משפט צבאי, 15 עונשי מאסר עולם, ובנוסף 20 שנות מאסר ו-10 שנות מאסר.

בשנת 1983 שוחרר, אבו אל חיר, במסרת עסקת ג'יבריל הראשונה, שכללה החלפת שישה חיילי נח"ל שנישבו במהלך מלחמת לבנון הראשונה, ב- 4,765 מחבלים. התנאי העיקרי לעיסקה, היה כי על המשוחררים לעזוב את ישראל ולא לחזור אליה, המחבל יוסף אבו אל חיר, גורש ליוון, ולפני כעשרה ימים, חזר לישראל לאחר 34 שנים משחרורו.

בכך הפר אבו אל חיר, את תנאי שחרורו ונעצר בנתב"ג, עם נחיתתו ב-25 במאי. המחבל הובא בפני וועדה שהתבקשה לבטל את שחרורו ולהחזירו לאלתר לכלא להמשך ריצוי עונשו. המדינה טענה בפני הוועדה, כי הרמטכ"ל דאז משה לוי, התנה את שחרורו בעזיבתו את הארץ לצמיתות, ומששב ארצה הפר את התנאי ועליו לשוב אל הכלא.

פרקליטיו של המחבל, ניסו לטעון כי היות ועברו מעל שלושה עשורים, פג תוקפו של התנאי. אולם ועדת השחרורים קבעה בהחלטתה, כי "מפתחות בית הכלא היו נתונים בידיו של המשיב עצמו. המשיב קיבל מפתחות אלה עם שחרורו. על מנת לשמור על המפתחות היה עליו למלא אחר התנאי שהותנה לגביו. תנאי זה ניתן כאמור על רקע העבירות שעבר, חומרת מעשיו, תקופת עונשו הממושכת והצורך בשמירה על ביטחון המדינה".

נימוק נוסף שהביא להחלטת ועדת שהחרורים: "המשיב הסכים לתנאי זה מלכתחילה ועובדה כי עזב את הארץ לשנים מרובות, תוך ידיעה כי עזיבה זו הותנתה בכתב ההקלה לצמיתות. משבחר העותר לשוב ארצה, הרי הוא עצמו פגע בחירותו בידיעה ברורה ומרצון. על כן, אין לו להלין אלא על עצמו על כך שבחר להיכנס מחדש אל בין כותלי בית הכלא ולהשליך את המפתח שניתן לו".
מחבל עסקת גיבריל מאסר עולם שחרור אסירים ועדת השחרורים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד