א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

הערבים זועמים: "נתניהו וארדן אחראים להרג"

מאבטח המוצב בתחנת משטרה בכפר קאסם, חש הלילה (שני) בסכנת חיים לאחר שמאות פורעים ערבים יידו אבנים וניסו לשרוף את נקודת המשטרה. אחד הצעירים נורה ומת. בעקבות כך, פרצו מהומות. המפכ"ל והח"כים הערביים הגיעו לכפר. ועדת המעקב מאשימה את נתניהו וארדן ברצח, קוראת לשביתה כללית מחר, והפגנות בצמתים

הערבים זועמים: "נתניהו וארדן אחראים להרג"



מאות מפגינים הציתו ניידות משטרה ויידו אבנים, שוטר נפצע קל.

המהומות פרצו במהלך הלילה (יום ב') כשמוחמד טאהא (27) נורה ומת מפצעיו, במשטרה טענו כי המאבטח ירה בו לאחר שחש סכנה.

האירועים האלימים החלו סמוך לחצות כאשר כוח משטרה עיכב תושב כפר קאסם לבדיקת רישיונות שגרתית. בבדיקה התברר כי הוא דרוש לחקירה על מעשים פליליים והשוטרים רצו לעצור אותו, במשטרה טענו שהאיש התנגד למעצר והחל לתקוף את השוטרים.

במהלך המהומות שהחלו הצליחו עשרות אנשים לחלץ אותו לכמה רגעים, הכוח המשטרתי הצליח בסופו של דבר להשתלט על החשוד, ואז החל לספוג מטחי אבנים לעברו ולעבר ניידת המשטרה, השוטרים עצרו מתפרע נוסף ועזבו את המקום עם שני החשודים.

מיד לאחר מכן נאספו מאות מתפרעים בכניסה לעיר וסביב נקודת המשטרה שנמצאת בבניין העירייה, והחלו ליידות אבנים לעבר נקודת המשטרה שבה שהו באותה עת שוטר ומאבטחים אזרחיים, במהלך ההתפרעות הוצתו שלוש ניידות, המאבטח האזרחי בנקודת המשטרה שחש בסכנת חיים ירה לעבר המתפרעים, אחד מהם פונה לבית החולים בלינסון כשהוא פצוע באורח אנוש ומאוחר יותר מת מפצעיו.

דקות ארוכות התפרעו מאות צעירים כשחלקם רעולי פנים, וניסו לפגוע בנקודת המשטרה, כוח משטרה נכנס לעיר ופיזר את המפגינים.⁠⁠⁠⁠

בעקבות המהומות, התכנסה הלילה ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל והפנתה אצבע מאשימה כנגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, השר לביטחון פנים גלעד ארדן ומפכ"ל המשטרה רוני אלשיך, בהריגתו של מוחמד טאהא.

בתום ישיבת החירום של הוועדה בכפר קאסם נטען כי "נתניהו, ארדן ואלשיך נושאים באחריות הן להרג האזרח בכפר קאסם, והן לאוזלת היד בטיפול בפשע המאורגן בחברה הערבי".

בנוסף, הוחלט על שביתה כללית מחר (רביעי) בכל החברה הערבית והפגנות בצמתים רבים בשעה 17:00. כמו"כ, בשבת הקרובה, תתקיים הפגנת ענק בכפר קאסם.

המשטרה פתחה בחקירה על מותו של טאהא ומסרה את גרסתה הראשונית: "מממצאים ראשוניים עולה כי המאבטח האזרחי בנקודת המשטרה שחש בסכנת חיים פתח באש לעבר המתפרעים".

הבוקר התייחס השר ישראל כץ להרג האזרח, ואמר בגלי צה"ל כי "מי שהגיב כאן פעל מול תחושת סכנה, אבל מאות אנשים שמתנפלים על שוטרים ורשויות אכיפת חוק זה דבר שהוא בלתי קביל בעליל. אני מצפה גם מחברי הכנסת הערבים לנקוט ולגבות את הקו הזה. הרי הם עומדים בכנסת ואומרים שהם רוצים אכיפת חוק מול הפשע והפשיעה אבל אי אפשר להחזיק את המקל משני קצותיו".

חברי הכנסת מהרשימה המשותפת הגיעו הלילה לזירת העימותים והאשימו את המשטרה ברצח האזרח, ח"כ יוסף ג'בארין אמר כי "אנחנו אבלים את מותו של מוחמד טהה, אשר נרצח בדם קר על ידי כוחות הביטחון. הזהרנו בעבר כי ידם של השוטרים קלה מאוד על ההדק, ואנו ממשיכים לשלם מחיר יקר על היחס העוין, המתנשא והמזלזל של השוטרים".

לדבריו, "למשבר הלאומי עם המשטרה התווסף היום משבר חברתי: המשטרה מפקירה את היישובים
הערבים לארגוני הפשיעה ולא נוקפת אצבע כדי לטפל בפשיעה הפנימית. מה שקרה בכפר קאסם יכול היה לקרות בכל יישוב ערבי אחר בגלל הכעס הרב כלפי המשטרה ואוזלת היד שלה בטיפול בפשיעה".

ח"כ דב חנין אמר הבוקר כי "אני דורש הקמת ועדת חקירה אובייקטיבית ובלתי תלויה שתחקור את האירועים הקשים של הלילה בכפר קאסם. צריך לחקור איך קרה שאזרח צעיר, תושב העיר, נורה למוות מירי חי בידי מאבטח משטרתי. צריך לחקור גם את אוזלת ידה של המשטרה מול ארגוני הפשע בעיר, שבה נרצחו במהלך החודשים האחרונים 8 אזרחים, מבלי שאף אחד הובא לדין והוענש על כך".

לדבריו של חנין, "אתמול דיברתי בכנסת על הפקרות הנשק בישובים הערביים ועל מחדל המשטרה בהימנעות מאיסוף הנשק, למרות דרישות חוזרות ונשנות של מנהיגי הציבור הערבי. רק שינוי חד בהתנהלותה של המשטרה וביחסה לאזרחים הערבים יוכל להביא לשיקום האמון ולמניעת חזרה של התמונות הקשות והעצובות שראינו הלילה בכפר קאסם".

הבוקר פרסמה המשטרה את גירסתה, בצורה מסודרת יותר: "לאורך כל האירוע שמר פיקוד המשטרה על רצף הידברות עם המנהיגות המקומית להרגעת הרוחות".

"במהלך הלילה קיים מפכ"ל המשטרה רב ניצב רוני אלשיך הערכת מצב עם פיקוד מחוז מרכז, לאחר מכן קיים פגישה עם חברי כנסת ערביים וראש עיריית כפר קאסם, במסגרת מאמצי ההידברות עם הנהגת הציבור הערבי".

"בניגוד לפרסומים שונים, נקודת המשטרה לא הוצתה ונוכחות המשטרה בנקודה נמשכה באופן רצוף מתחילת האירוע ועד עתה. משטרת ישראל רואה בחומרה את ההתפרעות שלוחת הרסן של פורעי חוק, ומודיעה כי ימוצה הדין עמם". נמסר.
כפר קאסם בנימין נתניהו גלעד ארדן מהומות הפגנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד