י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

מעקב 'בחדרי חרדים': שלישיית העסקנים נוחלת אכזבות, הקרב מישראל נותן את אותותיו

העסקנים שטרן, וואזנר ושכטר יצאו לדרך, כשבאמתחתם רשימה מכובדת. לאור קרב הבלימה המתנהל בעוצמה רבה מישראל, הרשימה הולכת ומצטמצמת. גם ראש ישיבה המזוהה עם 'הפלג' סירב לקבלם. בשורה התחתונה, אין בה קהילה משמעותית, מלבד סאטמר

העסקנים: שטרן, וואזנר ושכטר
העסקנים: שטרן, וואזנר ושכטר



התפתחויות בקרב הבלימה הבינלאומי שנחשף ב"בחדרי חרדים" - האם גדולי ישראל מארה"ב יחלקו בפומבי על מועצות גדולי ישראל בישראל: שלושת העסקנים הפועלים לגיוס קהלים לעצרת נגד הגיוס של סאטמר, ממשיכים במסע, שהתחיל בהצלחות גדולות וכעת מגיעות אכזבות.

בפלג סאטמר של המהר"א, שכפי שנחשף לראשונה ב"בחדרי חרדים" הערימו מהרגע הראשון קשיים, במענה לפניות אליהם להשתתף במעמד - לא צפויים להשתתף.

שם, לא אוהבים כמובן את החיבור של פלג מהרז"ל מסאטמר ל'פלג הירושלמי' וטוענים כי ה'קנאות' מהזן החדש אינה מקורית. בימים האחרונים, כדי לחמוק סופית מהעניין ביקשו דחייה נוספת במעמד העצרת.

בקרב מארגני העצרת מאנשי המהרז"ל הבינו כי מדובר בניסיון למוסס את העצרת, ולכן דחו את הבקשה וממשיכים בהתארגנות לקראת יום ראשון הקרוב, המועד המתוכנן לקיום העצרת. השאלה הגדולה היא מי כן יצטרף.

השלישייה, הרב יצחק שטערן, הרב אהרן וואזנר והרב יוסף שכטר שבתחילת הדרך רשמו הצלחות גדולות במסע בין בתי האדמו"רים, סופגים אכזבות בזה אחר זה, בעקבות קרב הבלימה שהחל בישראל, עם המסר כי מדובר בכינוס נגד גדולי ישראל דה-פקטו.

מדובר בשלושה עסקנים, האחד מארה"ב והאחרים מישראל:
הבולט שבהם הרב יצחק שטרן, אחיו של הרב אפרים שטרן הידוע מחלוקת ה'קמחא דפסחא' בירושלים, עסקן ידוע בקהילת המרז"ל סאטמר, ניהל בעבר קמפיינים ומאבקים אחרים של הקהילה ונחשב מנהל 'קרן הגיוס' ונודע כמגייס הכספים הגדול למאבק בישראל בעניין. יש הטוענים, כי גם כספים למימון 'הפלס' וקמפיין החרדק"ים - מגיעים למעשה מפעילותו, אך לכך אין הוכחות.
בן דודו הרב אהרן וואזנר, בן הגאון רבי חיים וואזנר, ראש ישיבת חכמי לובלין בבני ברק, שהתגייסותו לפעול בעניין החלה בישראל בבתי אדמו"רים.
והנציג הירושלמי הרב יוסף דוד שכטר, נכדו של הגאון הצדיק רבי יעקב מאיר שכטר ממשפיעי ומנהיגי ברסלב בירושלים.

תשובות שליליות התקבלו עד עתה מלבד סאטמר המהר"א, גם מקהילות מרכזיות אחרות, כדוגמת ויז'ניץ ממונסי, סקולען, באבוב ואפילו פאפא. כל אלו מסרבים נכון לעכשיו להשתתף. בבית האדמו"ר מסקווירא מחכים להכרעתו. אחד מהשלישייה התקבל בקודש פנימה, אולם על פי תשובת האדמו"ר נראה שהוא אינו צפוי להשתתף. השאלה אם ומה תהיה הקריאה לחסידים.

במקביל, בציבור הליטאי, השלישייה לא התקבלה באופן מפתיע בביתו של הגאון רבי אלי' בער וויכטפויגעל, על אף שבארה"ב ידוע כי דעתו קרובה לעמדת 'הפלג הירושלמי' ויש הסוברים כי הוא העומד מאחורי מכתב ראשי הישיבות מארה"ב לתשעה ראשי הישיבות בארץ. וגם הגר"מ קוטלר עדיין לא הודיע רשמית ופומבית על תמיכתו.



השלישייה. צילום: בחדרי חרדיםצילום: השלישייה. צילום: בחדרי חרדים
השלישייה. צילום: בחדרי חרדים


נראה שהעמדה הברורה הנשמעת בימים האחרונים מישראל, ולאחר חשיפת 'בחדרי חרדים' - על כך שבישראל יוצאים לקרב בלימה ועצירת המצב שנוצר לפיו גדולי ארה"ב יחלקו בפומבי על גדולי ישראל. וכן, מכתב הגר"ד לנדו לאדמו"ר מפשווערסק ולקיחת אחריות כי הכל נעשה כשורה ואין גזירת גיוס אלא להיפך, כך גם ב"שיקרא לא קאי" המסר החריג שנחשף ב'בחדרי' ממכתב הגר"ד לנדו עם הגר"ג אדלשטיין לאדמו"ר מנובומינסק - ראשי הישיבות בארה"ב מחשבים את העניין מחדש.

כאמור, כך גם הגר"מ קוטלר שידוע כי אף דעתו בעניין הגיוס כעמדת 'הפלג הירושלמי' והוא אף תמך בעצרת וההשתפות בה, מיהרו אתמול להכחיש את הקול קורא המזויף, כפי שדווח אמש ב'בחדרי.

בשלב זה, מלבד כמה קהילות המסונפות בדרך כלל לסאטמר מהרז"ל כדוגמת וויען, אין קבוצה משמעותית המצהירה על השתתפות וודאית בעצרת. יחד עם זאת, סאטמר לבדה וקהילותיה יכולה למלאות אצטדיון בעצרת ענק ובהשתתפות מכובדת, אך המשימה לגייס את 'כלל ישראל' בארה"ב נגד 'כלל ישראל' בישראל, נראית בשלב זה רחוקה.
כלל ישראל קרב בלימה עצרת בארצות הברית סאטמר גזירת הגיוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 36 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד