י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

8,500 בחורי ישיבות ואברכים נמחקו מהרשימות

התוצאה של בדיקת נוכחות בכוללים ובישיבות: למעלה מ-8,000 בני תורה נגרעו מהרשימות, ועולם התורה הפסיד למעלה מ-70 מיליון ש"ח • ראש ישיבה: "זו מכת מוות"

הביקורת בישיבת מיר, אתמול. צילום: יואל קוריץ
הביקורת בישיבת מיר, אתמול. צילום: יואל קוריץ



בחודשים האחרונים הגביר משרד החינוך את הפיקוח על תלמידי הישיבות וה'כוללים', והקשיח באופן משמעותי את הקריטריונים לקבלת קצבאות מהמשרד.

כזכור, לאחר שנחשפה 'פרשיית המתמידים', החליט מי שעומד בראש אגף התמיכות במשרד החינוך, עמוס צייאדה, להקשיח את הנהלים ולהקשות על מנהלי המוסדות את קבלת התקציבים. מספר מסמכים שנשלחו בשבועות האחרונים למנהלי הישיבות הבהירו כי מהיום קבלת תקציבים מהמדינה כרוכה בקשיים רבים, אולי בלתי אפשריים.

עוד בנושא:
בנערינו ובזקננו נלך - לביקורת • גלריה מיוחדת
החשב הכללי לפקחים: עזבו את ישיבת מיר • תמונות
עוד צרה בישיבות: החזירו את המלגות
נפגעי הנהלים החדשים: הישיבות לנושרים • חשיפה
אפקט 'המתמידים': נפסלו ארבעה כוללים בבית שמש
ראשי ישיבות יפרסמו 'גילוי דעת': לא נשתף פעולה

על-פי ההנחיות החדשות, בעת ביקורת של פקחי המשרד במוסד, יימנו רק תלמידים שנכחו בו בשעת הגעתם - ולא תתאפשר כניסת תלמידים נוספים במהלכה.

ההזדהות בפני המבקרים תתבצע באמצעות תעודה זהות או רשיון נהיגה מקוריים בלבד, ולא באמצעות צילומים שלהם. במסמך נכתב כי נציג מטעם הישיבה יהיה חייב לזהות כל תלמיד, זאת בכדי שיהיה את מי להאשים במקרה של זיוף.

בנוסף הבהיר משרד החינוך כי הבדיקה תיעשה אך ורק במוסד שכתובתו נרשמה במשרד החינוך. כוללים רבים הממוקמים בבתי כנסיות סמוכים למוסד המרכזי נפסלו באופן מיידי.

וכך, עשרות פקחים פשטו על היכלי הישיבות, נעלו את הדלתות, והחלו בספירה דקדקנית של התלמידים. מי שיצא לשירותים באותם רגעים – לא נכלל ברשימה. גם החולים הרבים שלקו במחלת השפעת, התוקפת רבבות בני אדם, לא זכו להקלות, ונפלטו מהרשימות.

לאחר חודשיים של פעילות קדחתנית, מתברר כי הפעילות נשאה פרי. למעלה מ-8,000 בחורי ישיבות ואברכים, נמחקו מהרשימות, והפסיקו לקבל את תקצוב המדינה. העיתונאי קובי נחשוני מדווח באתר ynet כי בסוף השנה הקודמת היו רשומים במשרד החינוך כ-130,000 תלמידים, ואילו היום, חודשיים לאחר מכן, עומד המספר על כ-121,000 תלמידים בלבד.

עיקר הירידה נובע ממחיקה מאסיבית של תלמידים שאינם נוכחים באופן קבוע על ידי הנהלת המוסד, זאת בשל החשש להיפסל בביקורת. המשמעות התקציבית של 'מחיקת' 8,500 לומדים עומד על כ-70 מיליון ₪ שירדו מהתקציבים המדולדלים של עולם התורה.

ראש ישיבה ידוע אומר ל'בחדרי חרדים': "גזרו על עולם התורה גזירת מוות. בעקבות 'ההצלחה' הם ידרשו עכשיו להקשיח יותר ויותר את הנהלים, מה שיגרום בסופו של דבר לסגירת מוסדות תורה רבים. מידנת ישראל מאבדת היום את זכות הקיום שלה".

לבטל את מדיניות האפליה

ב'איגוד הישיבות' מגיבים בכעס על הידיעה."אנו דוחים בתוקף את הטענות נגדנו", הם אומרים ל'בחדרי חרדים'.

לדבריהם, "מרגע שהמשרד מבצע בדיקות בלתי סבירות באופן אשר נועד להכשיל את המוסדות ברור הדבר כי המוסדות מעזיבים תלמידים גם כאשר התלמיד לומד ונסע הביתה עקב מחלה או כדומה כי מדיניות המשטרה של הביקורות היא פשוט בושה".

"משרד החינוך", לטענתם, "נוקט איפה ואיפה בצורת הבדיקות בין הגופים המקבלים תמיכה. זו בושה ולשלוח אותנו למבקר המדינה במקום שמנכל משרד החינוך והחשב הכללי יפעלו ללא הוראת מבקר המדינה זו שערריה שהרי כאן יש לנו פקיד שבמקום לבטל את מדיניות האפליה הוא שולח אותך למבקר".

"לומר שהמוסדות לא מעוניינים לעבור בירוקרטיה: האם מישהו היה אומר שרישיון בית ספר יהיה מחודש ינואר ולא מספטמבר הכל ילד יודע תחילת שנת לימודים היא בספטמבר וכן עוד דוגמאות רבות, אבל לצערנו אצלנו יש כללים שאינם קשורים למציאות היומית ומשרד החינוך במקום לבנות נוהל תקין ומסודר יוצר נהלים עקומים שבהם רק יכולים להיכשל".

"אנו מגנים את תגובת הגורמים במשרד שמדברים על הנאות מכל העולמות אשמח אם תשוו את 5 מקבלי השכר בישיבות מול מוסדות התרבות ואז ידבר הגורם הבכיר על הנאה מכל העולמות".

"אנו מאמינים ששר החינוך גדעון סער הינו שר הגון ועל כן יקרא לסדר את הגורמים אשר לא מבינים את תפקידם שהוא לקיים את החלטות הממשלה ולא את הדעות האישיות שלהם. כי הרי כאן במדינה יש דמוקרטיה אפילו שאנחנו חרדים".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 49 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד