ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

כך חוסל הקרע שניסו ליצור בין גדולי ישראל בארה"ב לישראל

בעקבות קרב הבלימה שנחשף ב'בחדרי' החלו דיבורים מחודשים על אפשרות שהעצרת תבוטל • 'בחדרי' מציג לראשונה את השתלשלות העניינים, הגורמים המעורבים מאחורי הקלעים ונקודת המפנה שהחלה בויז'ניץ במונסי • כל הפרטים מאחורי הקלעים

כך חוסל הקרע שניסו ליצור בין גדולי ישראל בארה"ב לישראל



החלו דיבורים מחודשים על אפשרות ביטול העצרת נגד הגיוס באיצטדיון ברקלי, אך נכון לשעה זו אין לכך אישור וההכנות נמשכות. המפנה בסחף הגיע לאור הכרעת האדמו"ר מויז'ניץ ממונסי, מזקני אדמו"רי ארצות הברית והנחשב בה לאחד מחשובי האדמו"רים זה עשרות שנים, שקבע שלשום (יום א') כי לא ישתתף בעצרת, לא בעצמו, לא שליחים מטעמו ואף לא קהל החסידים.

עמדה זו, מפי אדמו"ר שנחשב לגדול הקנאים לאידישקייט ושמרנות חסידית בארצות הברית השבעה והמפונקת, הפכה למכה קשה. וזאת לאחר שלשלישיית העסקנים שנחשפה ב'בחדרי' - שלוש העסקנים הרבנים שטערן וואזנר ושכטר שביקשו להיכנס למעונו של האדמו"ר ולשטוח את דבריהם, הובהר כי בהתאם למה שכבר אמר הרבי לפני כשנה כי "בכל ענייני ארץ ישראל יש רבי בישראל שקובע", אמר הרבי, כשכוונתו לאחיינו הגדול האדמו"ר מויז'ניץ מבני-ברק, אין להם לבזבז את זמנם שכן הרבי אינו מתערב בנושא. כזכור בתחילת כהונת הממשלה הנוכחית סבר בתחילה כדעת 'הפלג הירושלמי' והורה שלא להתייצב, ואחר שבדק לעומק את הנתונים ביקש לתקן אי אלו דברים ומאז מורה להתייצב.

אל מול שלישיית העסקנים, שפעלו מטעם סאטמר מהרז"ל ובסיוע שליחים ועסקנים מהפלג הירושלמי כמו הרב מתתיהו פלדמן מרמת שלמה בירושלים שפעל בעניין מכתב אביו הגאון רבי אהרן ועוד ארבעה ראשי ישיבות. וכן גם הרב יהודה אריה כהן ראש כולל המזוהה עם הפלג במודיעין עילית שהשתתף באסיפת עסקנים בליקווד בעניין העצרת, התעורר כוח ציבורי נרחב שכלל ראשי ישיבות: בארצות הברית פעלו שליחים מטעם הגאון הרב אברהם יהושע סולוביצ'יק ראש ישיבת בריסק, בישראל הגאון הרב חזקיהו מישקובסקי, וכן שליחים מטעם ראש ישיבת סלונים הגאון רבי משה ברזובסקי, ונציגים פוליטיים כדוגמת שר הבריאות יעקב ליצמן שנפגש בין היתר עם האדמו"ר מויז'ניץ בנושא, לפני חג השבועות. זאת אחר שהרב אהרן וואזנר ומשלחת העסקנים, במסגרת ביקוריהם גם בבתי אדמו"רים בישראל, כפי שנחשף אתמול ב'בחדרי', הגיע גם לבית ברחוב טל חיים בבני ברק.

ליצמן, כך מספרים מקורביו, עבד מאחורי הקלעים והיה מתואם עם כולם. כשהמשלחת עם הרב אהרן וואזנר הגיע אל שר הבריאות, "הוא זרק אותם מכל המדרגות". ובמקביל, כאמור, הגיע אל בית הרבי מויז'ניץ בבני-ברק ונתן את התשובות לכל הטענות שהעלו בפני הרבי, אותם עסקנים, "זה מה שגרם לכך שבהמשך האדמו"ר מויזניץ מונסי ביטל את השתתפותו בכנס" אומרים מקורביו.

זאת אחר שבישראל נפל האסימון כי קמפיין לאורך שנים ברחבי היהדות התורנית והחסידית בריכוזים החרדיים חילחל, ואכן הציבור, בעיקר בגלל צילומי מדיה שונים, של מעצר מספר עריקים, השתכנע שאכן יש סכנה בישראל ללומדי תורה ובחורי ישיבות. ההסבר הפשוט שמי שמתייצב וחותם על היותו בן ישיבה, ובכך פותר כל בעיה - לא הובא לידיעת הציבור.

"זה שסאטמר ישתתפו בהפגנות האלה אין בכך חידוש. העניין הוא ש'הפלג הירושלמי' עבדו פה בתחכום רב, הם רצו לפרוץ את המסגרת של סאטמר ולהביא לכך שכל הציבור החרדי יתייצב לעצרת" מספר ל'בחדרי' גורם שמעורה במערכה בשבועות האחרונים, "ב'פלג' הבינו היטב שאם הם עצמם יעמדו בפרונט ויפעלו בעניין הם לא היו זוכים לשיתוף פעולה, בטח לא בקהילות החסידיות, לכן שלחו את שלישיית העסקנים", הוא מספר.

"עסקנים שפעלו בעבודה קשה של שבועיים בשיחות טלפון ופגישות עם גבאי אדמו"רים וראשי ישיבות, אחר שהובררה הנקודה הבעייתית, והיא הפקרת השטח לתעמולה של 'הפלג', ואחר שאותם עסקנים ראו שכשהם מסבירים את הנתונים האמיתיים עמדת השומעים משתנה, עלתה היוזמה להבהרה םפומבית וברורה ביומונים בארץ, שאף אמורה היתה להתפרסם גם בהמודיע". המסרים בפרסומים ביומונים היו סביב שתי נקודות: הראשונה, המידע כאילו מגייסים בחורי ישיבות מדובר בשקרים. השנייה, משמעות עצרת כזו היא פגיעה ישירה במנהיגים הרוחנים של 'דגל' 'אגודה' וש"ס.

"המכה שחטפו במונסי היתה אנושה. הגר"מ קוטלר הציב כיעד חשוב מתחילת ארגון העצרת את השתתפות האדמו"רים מסקולען וויז'ניץ ממונסי כצעד שיביא לכך שזו תהיה עצרת 'כלל ישראל' ולא רק סאטמר. בעקבות הודעת האדמו"ר מויז'ניץ ממונסי, אדמו"רים שונים, כמו האדמו"ר מבאבוב 45, האדמו"ר מקאלוב, האדמו"ר מרחמיסטריווקא, האדמו"ר מוויען, האדמו"ר מפאפא ועוד הודיעו כי אם זקן האדמו"רים לא משתתף, הם לא יפעלו בניגוד לעמדתו"

"בשלב זה עדיין לא הודיעו בסאטמר מהרז"ל על ביטול, אך המכה השנייה שנחתה הלילה מכיוון סאטמר מהר"א שהסבירו כי הם עקרונית בעד מחאה נגד הגיוס אבל בגלל כל מה שנוצר, ביקשו לשקול מחדש, לקיים עוד ישיבות ולעת עתה לדחות את התאריך, הפכה גם היא את העצרת לכזו שאינה מלכדת את כלל הציבור החרדי".
שיקרא לא קאי ויז'ניץ מונסי קרב בלימה גדולי ישראל ארצות הברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד