כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

הילד מתקשה בדיבור? העצה של הגר"ח

בימים האחרונים הגיע אברך עם בנו הקטן כבן ארבע למעונו של הגר"ח קנייבסקי, והתלונן שבנו מתקשה לדבר. מה הציע הגר"ח?

הגר"ח קנייבסקי. צילום: שוקי לרר
הגר"ח קנייבסקי. צילום: שוקי לרר



בימים האחרונים הגיע אברך עם בנו הקטן כבן ארבע למעונו של הגר"ח קנייבסקי, והתלונן שבנו מתקשה לדבר, וביקש עבורו עצה כיצד לנהוג עמו.

בעלון היוצא לאור מתורת הגר"ח 'דברי שי"ח' מסופר כי הגר"ח בחושיו הבחין כי ההורים לחוצים מאוד, וזה עצמו גורם לילד להתקשות בדיבור ולמעט בו, ואמר לו בחיוך: "ער האלט שטארק אין שמירת הדיבור". (כלומר, הוא אוחז כבר בשלב של שמירת הדיבור) ונתן לו ברכה חמה שהכל יסתדר.

והוסיף הגר"ח כי: "מובא בספר חסידים סימן קס"ב, שבשעת בריאת האדם נגזר עליו כמה דיבורים ידבר, ומלאכים הולכין עמו וכותבין כל דיבור שידבר ואח"כ צריך ליתן דין וחשבון על כל דיבור ודיבור. וכשגומר לדבר מה שנקצב לו, נפטר מן העולם. ויש בזה לעורר מאוד את כל אחד שיזהר לדבר כמה שיותר בדברי תורה ולא דברים בטלים".

גם בספרו של הגר"ח אורחות יושר מובא כי מי שנזהר תמיד רק לדבר אמת, נזהר על ידי זה מכל העבירות וכל מה שיוצא מפיו יתקיים שנאמר ותגזר אמר ויקם לך, כי כמו שהוא נזהר לדבר רק אמת כך מן השמים שומרים שכל מה שיאמר יהיה אמת ויתקיים".

עורך העלון הרב יצחק גולדשטוף מציין, כי גם בנוגע לשידוכים הוראת הרב קנייבסקי היא, כי בחור או בחורה שמתקשים בדיבור, אין בזה שום חסרון והשדכן אינו צריך לגלות את זה, כי אם יפריע למשודך הוא כבר יבחין בזה לבדו, ועוד שלהרבה אנשים אין זה חסרון שמפריע והכל תלוי לפני הנשיאות חן שיש, כפי שנקבע משמים.

והוסיף כי גם משה רבינו היה מתקשה בדיבור כמו שהעידה עליו התורה. ובכל זאת הוא זכה להיות מוסר התורה מפי הגבורה וכל ישראל הלכו לאורו.
קושי בדיבור עצה הרב חיים קנייבסקי שמירת הדיבור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד