ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

"הכל שקרים": האם עסקות ה-110 מיליארד דולר של טראמפ עם סעודיה הן המצאה?

ברוקינגס, ממכוני המחקר המובילים בארה"ב, טוען כי ממשל טראמפ לא חתם על אף עסקת נשק עם בית המלוכה הסעודי, בניגוד להכרזת הנשיא האמריקאי, וכי כל העסקות עליהן הכריז טראמפ גובשו כבר בזמן ממשל אובמה

"הכל שקרים": האם עסקות ה-110 מיליארד דולר של טראמפ עם סעודיה הן המצאה?



בחודש שעבר, בעת ביקורו הראשון כנשיא בסעודיה, הכריז נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על עסקות נשק ואמצעי הגנה בסכום עתק של 110 מיליארד דולר עם בית המלוכה הסעודי. העסקות זכו לכותרות ראשיות ברחבי העולם, אולם כעת טוען אחד ממכוני המחקר הבולטים בארה"ב כי מדובר בשקר אחד גדול.

מכון ברוקינגס, ממכוני המחקר הותיקים והמוערכים בארה״ב המגדיר עצמו בלתי מזוהה מפלגתית, פירסם אתמול (שני) כי ממשל טראמפ ובית המלוכה הסעודי לא חתמו על שום עסקה, אלא החליפו ביניהם "כמה מכתבים ובהם עניין או כוונה עסקית, אבל לא חוזים", כפי שכותב ברוס רידל, חוקר בכיר במכון, שחשף את הסיפור. "עד כה לא הועבר אף מסמך לסנאט לאישור", מציין רידל.

רידל כותב עוד כי אף אחת מהעסקות שמוזכרות במסמכים אינה חדשה, משום שכולן כבר גובשו תחת ממשל אובמה.

דוגמא אחת לעסקה שלא היתה היא מכירה של ארבע ספינות קרב מתקדמות לחיל הים המלכותי של סעודיה, שדווחה לראשונה על ידי משרד החוץ של ארה"ב כבר ב-2015, לפי מכון ברוקינגס. גם מכירה של מערכת THAAD המתקדמת להגנה מפני טילים שפיתחה לוקהיד מרטין סוכמה עקרונית עם הנשיא אובמה בפסגה ב-2015, וכמוה גם העניין של סעודיה ברכישת 150 מסוקי בלאק הוק מלוקהיד מרטין, לפי הפרסום. עסקה זאת, שכוללת התחייבות של לוקהיד להרכיב את המטוסים בסעודיה, מוערכת בסכום של 6 מיליארד דולר.

"מה שהסעודים והממשל האמריקאי עשו זה לגבש רשימה של הרצונות הסעודים לעסקות אפשריות, והציגו את זה כעסקה", כתב רידל. "אבל אפילו המספרים לא מסתדרים. זה פייק ניוז".

ההכרזות של ממשל טראמפ ובית המלוכה הסעודי כללו לא רק עסקות נשק בסכום מוערך של 110 מיליארד דולר, אלא גם הסכמים בין כמה מהחברות הגדולות בארה"ב לממשלת סעודיה, בשווי כולל של 350 מיליארד דולר.

אלה כללו, לפי פרסומים במהלך ביקור טראמפ, הסכמים בין ארמקו, חברת הנפט הלאומית של סעודיה, ובין ג'נרל אלקטריק, סלמברג'ה והליברטון, בשווי של 50 מיליארד דולר. בלקסטון, קרן ההשקעות הפרטיות הגדולה בעולם, חתמה על הסכם עם קרן ההשקעות הסעודית בשווי 40 מיליארד דולר, וענקית הנפט אקסון חתמה על הסכם עם חברת הכימיקלים הסעודית SABIC להקמת מיזם הנדסי משותף.

עסקה סעודיה ארצות הברית דונלד טראמפ פייק ניוז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד