י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

ההנאה היא מעצם התהליך // הרב אשר זורייבין

לא פעם, המציאות מוכיחה, כי אדם יכול להיות האדם העשיר בעולם, ובה בעת גם אומלל גדול, לעומת זאת יש אנשים שהם חסרי כל אך מאושרים

הרב אשר זורייבין
הרב אשר זורייבין



"דבר אל אהרן בהעלותך את הנרות, אל מול פני המנורה, יאירו שבעת הנרות".

מדוע 'בהעלותך' ולא 'בהדליקך'? רש"י מסביר "על שם שהלהב עולה. כתוב בהדלקתן לשון עליה, שצריך להדליק עד שתהא שלהבת עולה מאליה".

הרש"ר הירש לומד מכך על תפקידו של המחנך. כשם שאהרן מבצע רק את הפעולה הראשונית של העלאת אור הנר, ואז עולה השלהבת מאליה, כך המחנך תפקידו רק להכשיר את הקרקע ע"י כך שהוא נוטע בתלמיד אמונה וביטחון שהוא מסוגל וגם יצליח ולמעשה מעניק לו את הכלים שיובילו אותו להצלחה.

בהסבר זה, הוא מתייחס למושג המכונה כיום 'העצמה'.

ההעצמה באה לידי ביטוי בתחומים רבים בחיינו. הורים שמעצימים את ילדיהם, ומעודדים אותם להתקדם ולהצליח, מנהלים שיודעים להניע את העובדים, לאתגר אותם, וע"י כך גם להעצים אותם, וכמובן מחנכים שיודעים כי הדרך להצלחה חינוכית הוא במתן כלים לתלמידים.

כאשר אדם ניצב בפני אתגרים וצולח, התחושה היא סיפוק וקורת רוח. שמחה אמתית מגיעה מתוך ההנאה שבצמיחה ובמימוש עצמי.

****

מובא במסכת אבות: "איזהו העשיר? השמח בחלקו, שנאמר: 'יגיע כפיך כי תאכל לחם'". המשנה מבקשת להוכיח מהפסוק את מעלתו של 'השמח בחלקו'.

הקשר בין השמח בחלקו ליגיע כפיים הוא מהותי כאשר הדגש הוא על 'בחלקו' - האדם שמח במה שהשיג ע"י עמל, ולא נפל לידיו באקראי. כאשר אדם יגע ומתאמץ להשיג דבר מה, הוא עובר תהליך של פיתוח אישיותו, והתוצר הופך להיות קניינו של האדם דהיינו חלק ממנו. ההנאה היא לאו דווקא מעצם התוצאה, אלא מהתהליך שהוא עבר עד להשגתה.

מכאן, שגורמים חיצוניים אינם המפתח לאושר. לא פעם, המציאות מוכיחה, כי אדם יכול להיות האדם העשיר בעולם, ובה בעת גם אומלל גדול, לעומת זאת יש אנשים שהם חסרי כל אך מאושרים.

***

ביקור במש"י - מרכז שיקום ילדים - הינו חוויה מעצימה ומטלטלת. רבים מן המבקרים, מציינים בפניי את העובדה המפתיעה לכאורה, כי מש"י הוא מקום שמח. הילדים בד"כ שמחים, על אף שיש להם את כל הסיבות שבעולם שלא לשמוח. ההצלחות הקטנות שהם חווים, הן שנותנות להם את הכוח לשמוח. התפקיד שלנו הוא לספק להם את כל הכלים הדרושים להצלחה. עלינו להוכיח, כי אנו מאמינים בהם וביכולות שלהם, ולעודד אותם להאמין בעצמם ובסיעתא דשמיא כך אנו עושים.

הכותב משמש כמנכ"ל מש"י (מרכז שיקום ילדים) המטפל ומסייע לילדים עם נכויות פיזיות ומעניק להם את מכלול הכלים הנדרשים להם לצורך קידומם ושילובם בקהילה.

הרב אשר זורייבין מש''י פרשת שבוע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד