כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

תרזה מיי ניצחה אבל תצטרך עזרה: "ירינו לעצמנו בראש"

הבחירות בבריטניה הסתיימו בנצחון המכהנת, אך פיגועי הטרור השפיעו ומפלגתה איבדה את היכולת להקים ממשלה לבד אחר ירידה במספר המושבים, רק 318

הבירה הבריטית, לונדון. צילום: גילי יערי פלאש 90
הבירה הבריטית, לונדון. צילום: גילי יערי פלאש 90



8 נציגים חסרים - בבוקר שאחרי הבחירות בבריטניה התמונה מתחילה להתבהר. ראשת הממשלה המכהנת תרזה מיי אמנם ניצחה, אך תאלץ להקים קואליציה - מאחר ואין לה רוב בפרלמנט.

לפני הבחירות מיי הייתה עם ביטחון מלא שהיא תצליח לחזק את כוחה בפרלמנט ולהגדיל את מספר המושבים שעמד אז על 330, היא לא לקחה בחשבון את נסיקת הפופולאריות של מועמד השמאל ג'רמי קורבין.

בבריטניה, כדי לא להיות תלוים במפלגות או בפוליטיקאים אחרים, צריכה המפלגה המנצחת להשיג לפחות 326 מושבים - לא מדובר במשהו מופרך, זה היה המצב עד הבחירות - השמרנים הסתדרו לבד, עכשיו הם יצטרכו עזרה מאחרים בשביל להקים קואליציה.

פרשנים מעריכים כי ככל הנראה השמרנים יקראו למפלגת DUP הצפון-אירית, שזכתה בעשרה מושבים כדי להקים את הקואליציה, מנהיג הלייבר ג'רמי קורבין הודיע שלא יצטרף לקואליציה של מיי, וקרא לתרזה מיי להתפטר. הסקיי ניוז מדווח שמפלגת DUP מצפון אירלנד, שקיבלה 12 מושבים, הודיעה כי תצטרף לתרזה מיי, אם אכן כך - הרי שהבעיה נפתרה.

על פי הפרסומים בשעות האחרונות, השמרנים זכו ב-318 מושבים, לעומת 330 בפרלמנט היוצא, ואילו מפלגת הלייבור זכתה ב-261 מושבים לעומת 229 מושבים בפרלמנט היוצא.

המפלגה הסקוטית הלאומית שזכתה ב-35 מושבים ככל הנראה תצטרף לקואליציה, מאחר והיא תומכת בפרישה מהאיחוד האירופי בדומה לתרזה מיי.

את המצב סיכם נייג'ל אוונס חבר הפרלמנט מהמפלגה של תרזה מיי, "לא ירינו לעצמנו ברגליים, ירינו לעצמנו בראש".

לפני פיגועי הטרור האחרונים בממלכה הבריטית, הפופולריות של תרזה מאי נסקה, ועל פי הסקרים לפני כחודש וחצי היא הובילה בפער גדול מאד מול קורבין, הפיגועים האחרונים חשפו את חולשתה של מאי להתמודד עם הטרור, מה שגרם לירידה בסקרים, שהובילו לתוצאות המאכזבות מבחינת המפלגה השמרנית.

מבחינת מדינת ישראל התוצאה מעולה, מאחר ומיי נחשבת לפרו ישראלית, והצהירה כמה פעמים שהיא עומדת לטובת ישראל, בניגוד למועמד השמאל קורבין שהצהיר שהוא עומד לטובת הפלסטינים, והתבטא בגנות ישראל כמה פעמים.

כזכור מועמד השמאל קורבין אמר בשנת 2009 "הזמנתי חברים מארגון חיזבאללה להגיע לאירוע בפרלמנט, בנוסף הזמנתי גם את חברינו מחמאס להגיע, אך לצערי הישראלים לא אפשרו להם לטוס לכאן, ולכן יהיו רק חברינו מחיזבאללה, הרעיון שלפיו ארגון שמוקדש לרווחת העם הפלסטיני, לקידום שלום ארוך טווח וצדק חברתי ופוליטי באזור, יוגדר ארגון טרור על ידי ממשלת בריטניה הוא טעות גדולה"

היום אמורה תרזה מיי להתייחס לתוצאות הבחירות, ולאחר מכן לבקש מהמלכה מנדט להרכבת הממשלה החדשה.
תרזה מיי קואליציה בבריטניה בחירות קורבין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד