ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

הלהיט, הצמד והשיר המרכזי: 'צעקה' של מב"ד - בטור ביקורת

אחרי שבוע של האזנות חוזרות ונשנות, הגיע שם טוב מעטוף לתובנות אודות אלבומו החדש של מרדכי בן דוד - 'צעקה' שפורסם לראשונה ב'בחדרי' • מה יהיה הלהיט, מי הצמד ששיחק אותה, והמלצה אחת חשובה: תאזינו לזה כמה וכמה פעמים, ואחר כך תאמרו את דעתכם • דעה

מרדכי בן דוד. צילום אילוסטרציה: שמוליק ויינרייך P360
מרדכי בן דוד. צילום אילוסטרציה: שמוליק ויינרייך P360



כבר בתחילת שבוע שעבר הופיע בחנויות האלבום 'צעקה' של מרדכי בן-דוד. במשך הימים האחרונים האזנתי לו מספר רב של פעמים, כדי לקבל את הרושם הנכון על השירים. האזנה קצרה ושטחית בטח לא תספיק. זו גם ההמלצה שלי אליכם: אל תסתפקו בהאזנה אחת, האזינו כמה פעמים, כי ככל שהשיר איכותי, כך החיבור אליו ייקח יותר זמן. שיר שהוא בלחן צפוי מראש, או נוגע בשירים קיימים, מטבע הדברים נקלט מהר יותר. אבל זה גם המינוס שלו, בעצם.

***

הזמר מרדכי בן-דוד, כבר שנים רבות עומד בראש המלינים על העתקות וצריבות, ו"אי אפשר להמשיך ככה להוציא אלבומים". אבל מסתבר שהרצון ליצור - חזק יותר. ואלבום חדש, בכל זאת קיבלנו.

הצמד המוזיקלי שבא לעבוד
אלי קליין ואיצי ברי, הם צמד חרוץ מאוד, כך נראה לי. הנוכחות שלהם לאורך כל התקליט בולטת מאוד. אלי קליין, בלחנים מצויינים כמו: 'כבשה אחת', לחן מקורי עם עיבוד מדוייק שלו ושל איצי ברי. 'צעקה', שנושא גם את שם האלבום.

פינת יוסי גרין
שני שירים באלבום מיוסי גרין: 'ואנפהא נהירין', בעיבוד מעולה של יואלי דיקמן. ו'הנני רופא לך'. שני שירים מצויינים מבית מדרשו של יוסי גרין.

לימים הנוראים
עוד כחודשיים, תגיע תקופת ה'ימים הנוראים'. ההיסטוריה המוסיקאלית של מרדכי בן דוד מלאה בשירים לימים אלו. ובאלבום הנוכחי נוספו עוד שניים כאלו:'יעלה' בלחנו של אלי קליין. ו'פתח לנו שער', גם הוא בלחנו של אלי קליין יחד עם איצי ברי.

מה עם להיט?
בשנים האחרונות, כל אלבום חדש במוסיקה החסידית, מנסה להתכבד בשיר שאמור לתפוס את משבצת 'הלהיט'. זה שיישמע בכל תוכנית רדיו, וירקיד בכל מעגל. באלבום הזה, קצת קשה להצביע על שיר כזה. שירי חתונה - בהחלט יש: 'בואי כלה', רק המילים מספיקות. 'כתר מלוכה', שמתאים מאוד למעגל-הריקודים. אם כי הלחן לא כזה מקורי, וכבר התנגנו בעבר שירים דומים לו. אבל אני מניח שתזמורות של החתונות ייסלחו על כך.

השיר המרכזי
לא יודע מה איתכם, אבל השיר שאני מתכוון להאזין לו שוב ושוב, הוא 'מזמור לדוד אבי', בלחנו המצויין של יצחק פוקס. המילים באידיש, אותן כתב ליפא שמעלצר, ובעיבודו המושלם של מונה רוזנבלום. אפשר לומר שהשיר הזה נותן הצצה לתקופה של פעם, של לפני כעשרים שנה. האזינו לשיר הזה, ותוכלו לשמוע את מרדכי שר שונה לגמרי מכל השירים באלבום הזה.

***

אני מניח שיצא לכם פעם להיות באירוע או במסעדה, לקבל שירות טוב, ולהשאיר טיפ. כי כשאתה נהנה, אתה מרגיש צורך לתת על זה משהו. בהפקת האלבום הזה השקיע MBD קצת יותר מאותו מלצר. אז רוצו לחנויות, ושימו כמה שקלים על המוצר הזה, שההנאה ממנו מובטחת. מילה שלי. ומרדכי, אתה יודע את מספר חשבון הבנק שלי.,
מרדכי בן דוד צעקה ביקורת שם טוב מעטוף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד