י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

שרול אהרן קלצקין מליקווד על קרב הבלימה

ישראל אהרן קלצקין היה אחת הדמויות הצבעוניות של ירושלים בזמני מחאות שונות. השבוע, הסערה הגיעה לפתח ביתו הנוכחי, ובגליון שבועי 'מעדני הפרשה' עם דברי תורה שהוא מוציא לאור בליקווד, הוא לא יכל להישאר אדיש לעימות וקרב הבלימה בעניין עצרת הגיוס - שהקיף את היהדות החרדית בישראל ובארצות הברית

ישראל אהרן קלצקין. צילום: בחדרי חרדים
ישראל אהרן קלצקין. צילום: בחדרי חרדים



ראשית, עלי להתנצל על שלא שיגרתי בשבוע שעבר את הגליון, כי לא הספקתי להכין אותו עקב ב' ימי החג, הגליון אורך לפחות יום שלם, וגם בלי החג אני ממש דוחס את זה בלוח הזמנים הצפוף, עמכם הסליחה, לפחות הבנתי כמה אנשים מעריכים את זה כי קיבלתי עשרות אימיילים שהתעניינו אם הכל כשורה.

מה שכן צודק, אלו שעשו מחאה למה לא שלחתי לפחות רק את חלק המילתא דבדיחותא... יש דברים בגו.

ארה"ב סערה השבוע כפי שלא סערה שנים רבות, והכל סביב דבר המערכה הגדולה. רבים פנו אלי כמומחה וכבעל ניסיון בענייני ארץ ישראל בכלל ובענייני מערכות בפרט, לשמוע מנסיוני האם מדובר כאן ב'גזירת גיוס בנים' או 'גזירת גיוס מזומנים'.

אינני אוהב להתערב בעניינים כאלו, אך כשראיתי את המודעות בחוצות ויליאמסבורג שזועקים שעושים 'מיליאן דאלאר קאמפיין', סיפרתי לשואלים שלפני כחמש עשר שנה עשו קמפיין דומה בענין 'גזירת הנחל החרדי' ופירסמו חוב קדוש לכפר על נפשותינו במינימום תרומה של 360 דולר לגולגולת, וע"פ עדות של המארגנים, 'תיפלה עשתה מחצה' וגייסו אז כחצי מליון דולר, אך עד עצם היום הזה לא ידוע מה עשו אז עם הכסף.

בבית הדפוס שלי הדפיסו אז את כל המודעות, ועד היום הזה לא שולם החוב על הדפסת והדבקת המודעות וגם על הרמקולים ושאר הוצאות המערכה עדיין עומד חוב של כמאה אלף ש"ח, המקום ימלא חסרוני.

רק זאת ידוע, כי אותו האיש שאסף את המזומנים בארה"ב אכן רכש אז כמה גגות בשכונת אחוה וזכרון משה וזכותו תגן עליו.

אזכרה ימים מקדם, היום מלאו לי מ"ו שנים, ולפני קרוב ל-30 שנה הגיע הצו של הצבא כי עלי להתייצב ב'לשכת הגיוס', ואז היה רק 2 אופציות, הראשונה: להביא אישור מהישיבה כי 'תורתו אומנתו' ורק לומדים תורה, השניה: לעשות את מה שדוד המלך עשה כאשר נקלע לפלשתינה, לקיים מצות עשה של 'והיית משוגע'.

הלכתי לשאול ולהתייעץ עם אחי הבכור, שאמר לי דברים של טעם, וכה אמר בהגיון: מהאמת לא מפסידים, לך על האופציה השניה.

וכמוני עשו רוב הבחורים הירושלמים, וזה הזכיר לי את האימרה הידועה, ששמעתי מר' טודרוס תפילינסקי זצ"ל, וכה אמר: 'בורא נפשות רבות' ה' ברא הרבה נפשות, אבל 'וחסרונן' למה הוא גם ברא את אלו שחסר להם (בורג), 'להחיות בהם נפש כל חי', אויף לעבן דעם עולם (לעשות לעבעדיג), הוספתי לו מה ששמעתי מידידי הרה"צ ר' יוסל גוטפרב שליט"א, שאמר, שבבריאת העולם, הלך המלאך הממונה על הנשמות והכניס את כל נשמות המשוגעים למלחיה ענקית ועף מעל העולם לפזר אותם באופן שוה והוגן, אך מה לעשות, כשעבר מעל מאה שערים צעקו לו שייגעץ ומרוב פחד הפקק נפל וכל המשוגעים נפלו לשם.

סיפר לי זקן אחד ששמע ממייסדי מאה שערים: שש שערים יש להכנס לשוק מא"ש, (גרשון העניך, מול ברסלב, מול תוא"י, מול סלונים, יוליש קרויס ובהר"ן), בכל אחד מהם מותקן חיישן שאמור לצפצף כאשר בן אדם נורמלי נכנס דרך השער לשוק, עד היום הזה מעולם לא ציפצף...

אבל כיום, אכשר דרא, והרבה תלמידי ישיבות הפכו להיות נורמלים בעלי שכל, ולכן האופציה השניה לא רלוונטית, אבל האופציה הראשונה גם לא כ"כ רלוונטית, כי מי יוכל להעיד על עצמו ולהגזים שתורתו אומנותו והוא רק לומד (בפרט שפה ושם גם חייבים להתרענן ולהחליף כח ועושים גיחה לערי השפילה תרתי משמע), ולכן נאלצו להביא לעולם אופציה שלישית: 'לא להתייצב', ואז הכל על מקומו בא בשלום, לא חייבים ללמוד כל הזמן, לא צריך להפוך למשוגע ו... שלום על ישראל? אויך מיר שלום.

נ.ב. הכל כאן הומוריסטי, אינני נוקט צד בענין, גם בענין הסמארטפון שכתבתי לפני שבועיים, לא התכוונתי ח"ו לקחת צד בענין, כל אחד יעשה את מה שרבותיו מורים לו, ונהרא נהרא ופשטיה.
קרב הבלימה עצרת הגיוס ישראל אהרן קלצקין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 29 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד