כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

הקרב על סירקין: מאמצים להציבה כפתרון למצוקת הדיור החרדית

זו הבעיה שמציקה כמעט לכל משפחה חרדית - מחסור בדירות לחרדים ובאזורים רלוונטים. האם שכונת הענק במתחם כפר סירקין תיועד למגזר החרדי ותהווה פתרון למצוקת הדיור החריפה? "בחדרי חרדים" עם הפרטים וההתפתחויות בקרב שיצא לדרך • פרסום ראשון

צילום: יעקב לדרמן ודוד כהן, פלאש 90
צילום: יעקב לדרמן ודוד כהן, פלאש 90 צילום: יעקב לדרמן ודוד כהן, פלאש 90



הקרב על הדיור החרדי: הפרסום ב"בחדרי חרדים" על העברת תוכנית מתחמי סירקין לותמ"ל - הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור, לצורך בנייה מהירה של כ-4,000 יחידות דיור והדרישה החרדית שהן תיועדנה עבור המגזר החרדי – גררה סערה רבה וחשפה מאבק שהתנהל עד עתה מאחורי הקלעים וכעת מאיים לפרוץ ולהבעיר את השטח. "בחדרי חרדים" עם כל הפרטים בפרסום ראשון.

כזכור, כפי שפורסם ב"בחדרי חרדים", קבינט הדיור נתן אור ירוק להאצת הבנייה במתחם כפר סירקין, שחלקו סמוך מאוד לשכונה החרדית הדר גנים בפתח תקווה, והעביר את התוכנית לידי הותמ"ל על מנת שיזרז את הבנייה במקום. "בחדרי חרדים" דיווח בהרחבה על מאמציו של ח"כ יעקב אשר מול בכירי מערך הדיור בישראל, במטרה - שיחידות הדיור במתחם יהיו מיועדות למגזר החרדי המתגורר בסמוך והנאבק במצוקת הדיור, זאת מכיוון שהוא מודר מרוב תוכניות הדיור בישראל.

אלא, שמתברר כי על פי הערכות, דווקא העברת הפרויקט לותמ"ל – תצמצם את הסיכויים שהמתחם יאוכלס בחרדים ואדרבה, היא רק תזיק למאמציו של ח"כ אשר ושל הח"כים החרדים.

במכתב ששיגר ירון קדושים, יו"ר ועד פעולה שכונת 'גני הדר' החרדית, לשר הפנים אריה דרעי, הוא מבקש את התערבותו של דרעי, על מנת "להציל את שכונת גני הדר החרדית" ולהבטיח ש"יחידות הדיור החדשות באמת יהיו מיועדות למגזר החרדי".

"אנו, תושבי שכונת גני הדר החרדית", כתב קדושים בתחילת דבריו לדרעי, "פונים אליך מתוך דאגה עמוקה וחשש גדול, לפעול להצלת השכונה החרדית היחידה בפתח תקווה, ולביטול העברת תוכנית דרום כפר סירקין יחד עם תוכנית מחנה סירקין אל הותמ"ל במחטף מסוכן והרה אסון".

לדבריו, "מהלך דורסני ומפתיע מאוד כמו זה, נועד לעקוף את דרישת מטה המאבק סירקין שאני חבר בו כנציג השכונה החרדית והציבור החרדי, המוצגות בשם כלל תושבי פתח תקווה והאזור. דרישות מטה המאבק והציבור כולו צודקות, ברורות, הגיוניות וחד משמעיות. רק שיקול פוליטי צר של שר האוצר כחלון, או חוות דעת מוטעית שקיבל, עומד נגד ההיגיון, המקצועיות, והשכל הישר".

עוד טוען קדושים, במכתב לדרעי שמתפרסם כאן ב"בחדרי חרדים" לראשונה: "המחטף הברוטאלי של ההעברה לותמ"ל בוצע בשל פעילות מטה המאבק יחד עם שותפות מלאה וחזקה של עירית פתח תקווה והעומד בראשה עו"ד איציק ברוורמן, ועל מנת לעקוף ולהתעלם מהאמת הנוקבת. במקום להתייחס לגופן של טענות ומציאת פתרונות, תוך כדי מהלכי הדברות עמנו, בחרו לטמון חול באדמה ולפגוע פגיעה אנושה במרקם החיים באזור המרכז. שוב, רק על מנת להשיג יעדי דיור לצרכים פוליטיים של שר האוצר כחלון תוך פגיעה חמורה באיכות החיים של תושבי פתח תקווה והאזור כולו".

בנוסף, הוא מתייחס למאמצים לייעד את יחידות הדיור למגזר החרדי וטוען כי "כבר לפני חצי שנה שוחחתי על כך עם סגן השר מאיר פרוש, ועם ראש המטה שלך, ידידי משה ארבל. תושב העיר פתח תקווה. בוודאי שיש לתת את הדעת על כך והייתי הראשון להציג זאת. אך בסגנון ה"בליץ" של כחלון אין כאן כל חזון לפתרון. ואדרבה. תיווצר בעיה קשה יותר לדורות רבים. להלן הסיבות העיקריות".

בשלב זה קדושים מפרט: "מאחר ואין היום שיווק מגזרי, איננו מאמינים כי השכונה שתקום תהיה חרדית והסיכוי לכך קלוש. בוודאי ובוודאי כשמדובר במסלול ותמ"ל. אם ברצונכם לפעול לכך, התכנון חייב לחזור למסלול הרגיל והטבעי במחוזית".

עוד הוא מוסיף במכתבו לדרעי: "המתחם של דרום סירקין, שהוא המשך ישיר לשכונה החרדית גני הדר, נמצא באזור סופר ביקוש ויוקרתי. המחירים יהיו בהתאם, ומשיכת ציבור חרדי קלאסי לשם מוטלת בספק רב מאוד".

המכתב






לדבריו, "אי קיום תוכנית שלביות בתוכנית הבניה, תביא ל"מכת" איכלוס חזקה של 12000 יחידות בשלב ראשון כפי שהוגש לותמ"ל, שתמנע שליטה על איכלוס חרדי אפילו בחלק מהמתחם. חובה לקיים תוכנית שלבית בתכנון ובניה כפי שהמטה הציג בוועדה המחוזית".

עוד הוא טוען כי "מאסיבית אדירה (21000 יחידות לפני הקלות!!!) ללא תשתיות מתאימות, ללא פיתוח כבישים, תחבורה ציבורית ורכבת קלה לפני הבניה, תביא להרס מוחלט של התשתיות שכבר היום קורסות. ביניהם ציר 471 מכבית, דרך הגישה היחידה בין בני ברק לעיר החרדית אלעד, וראש העין אלעד (433)".

"אני פונה אליך בשם תושבי השכונה החרדית היחידה בפתח תקווה, לפעול בכל היכולת העומדת לרשותך למען עתיד השכונה והאיזור", כותב קדושים לסיום, "גני הדר הינה שכונה שנבנתה בשולי העיר כדי למנוע חיכוך בינם לבין אוכלוסיות אחרות ואשר נמצאת כעת בסערה גדולה, וכל זה עומד להשתנות. איבוד צביון מוחלט של השכונה שתהפוך קפנדריא ודרך מעבר ראשית אל 4000 דירות שאף אחד בעולם לא יכול לדעת מי ירכוש שם דירות".

האזור








"שוב, גם תשתית הגישה היחידה של אלעד-בני ברק דרך פתח תקווה (471 מכבית) בסכנת קריסה טוטאלית. קיומה של השכונה החרדית כולה בסכנה. רק במסגרת דיונים בוועדות מחוזיות, ובמסגרת תוכנית שלביות נורמאלית של בניה ואיכלוס, ניתן לשלוט יותר על תכנון הולם והוגן בכל הפרמטרים", הוא מסכם, "מטה המאבק לא ירפה ויילחם בכל הכלים העומדים לרשותו נגד הקיבעון של שר האוצר כחלון ויו"ר קבינט הדיור אביגדור יצחקי. למען עתיד שכונת גני הדר, שיתוף הפעולה שלכם באופן המהיר והמיידי חיוני ודחוף", נכתב.
כפר סירקין אריה דרעי יעקב אשר מצוקת הדיור חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד