י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

ליטאים יקרים: איך איבדתם את הילדים שלכם

כמי שמעסיק בני נוער חרדי, אני נדהם לראות איך בשוליים גדל דור של נרקומנים חרדים, העיקר שלא יצאו לעבוד. וכן הם כולם ליטאים, ואצל החסידים זה לא קורה

ליטאים יקרים:  איך איבדתם את הילדים שלכם



רבות נכתב פה על תופעת הנוער הנושר ועוד רבות יכתב, התופעה הזאת מדירה שינה מעיניהם של המחנכים התולים חלק מהבעייה ב"סמארטפון".

ואכן, בחור שנפלט מהישיבה, מהר מאד משיג טלפון חכם, ואז אין עליו שליטה. גם בחורים בגילאי 14-16, עשויים להדרדר.

אלא שיש מבין הורים והמחנכים שכאשר הם מזהים שהנער לא מתאים למסגרת הישיבתית שבו הוא נמצא, הם בוחרים להלחם בו כדי שחלילה השכנים ובני המשפחה לא ידעו שהילד שלהם לא 'בחור ישיבה קלאסי'.

ואז מתחילה ההדרדרות האיומה, הנער מהר מאד מאבד אחיזה, נופל לסמים ואז נמחק לגמרי.

במסגרת עבודתי, אני מעסיק והעסקתי מאות עובדים זמניים המתחלפים מדי שבוע. מרביתם הם נערים חרדים, חלקם מהמגזר החסידי וחלקם מהמגזר מהליטאי, אשר אינם מעונינים להישאר במסגרת הלימודים.

והדבר הכי כואב ששמתי לב אליו הוא, שנערים מבתים ליטאיים שנשרו הם הנערים הכי מנאצים כלפי שמיא, מסרבים להתפלל ולהניח תפילין, וגם מתנהגים בחוסר דרך ארץ. כשאני מבקש שיכבדו את מקום העבודה ויתנהגו בדרך ארץ, הם מתרצים את התנהגותם בפנים חמוצות, ומה שהכי מדאיג: רובם מכורים לסמים.

הנוער הנושר הליטאי הוא נוער מפורק נפשית, הוא מגיע מבתים שלא מוכנים לקבל את העובדה שהנער לא רוצה ולא מסוגל ללמוד בישיבה, ובמקום להוציא אותו משם ולסדר לו מקום עבודה, בוחרים להכריח אותו בשביל 'כבוד המשפחה' להרקב בישיבה.

לעיתים אני נדהם לשמוע כמה שנאה יש בליבם נגד החברה ממנה הגיעו. החברה הליטאית היא אליטה סגורה ומבוצרת, ולצערי הרבה הורים שם מתייחסים לילדים שלהם כמו שמתייחסים לעגבניה, שברגע שהיא מתחילה להרקיב זורקים אותה לפח.

אפשר לקחת את הנערים הליטאיים שרוצים לצאת לעבוד, ולעזור להם למצוא תעסוקה אחרת, ולא לרסק אותם בישיבה שלהם בכוח, אני מדבר פה על נערים בגילאי 15, לא על בחורים מעל גיל 18.

בניגוד לכך במגזר החסידי הרבה יותר מקובל לבחור שלא מסוגל ללמוד לצאת לעבוד, זה אינו טרף כמו אצל הליטאים. אלה נשארים עם הבגדים שאיתם הגיעו מהבית ועובדים ונהנים ולא פורקים עול תורה ומצוות, זה לא סוד שבחברה החסידית יש הרבה מאד נושרים, אבל רובם בסופו של דבר נשארים בתוך החברה ממנה הגיעו, הם לא מלאי טינה ושנאה, כי לא ריסקו אותם נפשית.

עובדים אצלי ועבדו אצלי מאות בחורים מחסידויות שונות בשנים האחרונות, במהלך חופשות או סתם ימים בהם הם רצו קצת להתאוורר מהלחץ הישיבתי, ההורים שלהם יודעים וגם הרבנים שלהם בישיבה יודעים, שהבחורים האלה לא ממש לומדים בישיבה, והם רוב הזמן נמצאים בעבודות מזדמנות, הם מעלימים עין, והבחורים האלה נשארים יראי שמים, מקפידים שהאוכל שהם מקבלים אצלינו בעבודה יהיה עם ההכשר המתאים להם, הם מקפידים בתפילה במנין, הם לא ממש לומדים כל היום אבל הם חלק מהקהילה ממנה הם באו, ולכן הם גם נשארים חלק מהחסידות לאחר שהם מתחתנים.

הגיע הזמן שנשים לב לתופעה בה נערים ליטאיים, נפלטים לרחוב והופכים לנרקומנים ואויבי החברה החרדית. יש לתקן זאת.
גזירת הגיוס עסקנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 66 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד