י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

האוצר: שליש מהזכאים למענקי עבודה לא מממשים אותם

מימוש מלא של הזכאות למענק יוכל להוביל לירידה של 1% במספר משקי הבית החיים מתחת לקו העוני, ושל 0.3% במדד ג'יני לאי שוויון

צילום אילוסטרציה: pixabay
צילום אילוסטרציה: pixabay



מבין משקי הבית הזכאים למענקי עבודה – 30% אינם מממשים את זכותם. כך עולה מסקירה שהפיץ היום אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר. מענק עבודה הוא הטבה לבעלי שכר נמוך, העשויה להוסיף מאות שקלים בחודש להכנסתו של משק הבית. כך, משק בית שלפחות אחד מהמשתייכים אליו קיבל את המענק, הוסיף בממוצע כ-4,333 שקל בשנה להכנסתו נטו וכ-1,362 שקל להכנסתו הממוצעת לנפש. באוצר לא מסבירים מדוע אלו הזכאים לכך אינם מממשים את זכותם, אך ניתן לשער כי הדבר נובע מחוסר מודעות של משקי הבית לזכויותיהם – המונעת מהם למלא את הטפסים הנדרשים לצורך קבלת המענק.

ממצא נוסף של האוצר המעיד על חוסר ההבנה בנוגע למענקים - הוא שבדיווח של משקי הבית על גובה המענק שהם מקבלים – המתבטא בנתונים המוצגים בסקרי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) – קיימת הטיה משמעותית כלפי מעלה. לפי סקירת הלמ"ס, מספר משקי הבית שדיווחו על קבלת מענק נמוך משמעותית ממספר המקבלים בפועל. מן הצד השני, אלה שקיבלו את המענק וגם דיווחו על כך, ציינו שקיבלו סכום גבוה בהרבה מזה שהתקבל בפועל. הטיה זו מביאה לכך שבסך הכול תשלומי המענק לפי סקר הלמ"ס נמוכים ביותר מ-60% מסך התשלומים שאכן הועברו לזכאים. נתון זה מעיד, כאמור, על חוסר המודעות של הזכאים למענק, כמו גם על הצורך בשינוי הדרך שבה מתבצע הסקר הרלוונטי.

לפי הסקירה, כ-80% מתשלומי המענק המגיעים למשקי הבית משתייכים לארבעת העשירונים הנמוכים. הסיבה לכך שקיימים משקי בית מעשירונים גבוהים יותר המקבלים את המענק, היא העובדה שחלק ממקבלי המענק מרוויחים משכורת נמוכה למרות שהם משתייכים למשק בית שבו ההכנסה הממוצעת לנפש ממקמת אותם בעשירון גבוה יותר – בגלל השכר של מפרנסים אחרים באותו משק בית.

מהסקירה עולה שמענקי העבודה תורמים לירידה של 0.8% בתחולת העוני, כלומר - במספר הישראלים הנמצאים מתחת לקו העוני. במספרים - המשמעות היא שב-2015 כ-460,800 משפחות חיו מתחת לקו העוני, ובהן כ-1,712,900 נפשות, ומענק העבודה עזר להעלות כ-3,700 משקי בית או כ-14,150 נפשות מעל לקו העוני.

לפי המחקר המוצג בסקירה, מענק העבודה גם תורם לצמצום עומק העוני, כלומר - למרחק של המשפחות המקבלות אותו מקו העוני. השיפור במדדי העוני כתוצאה מהמענק בולט במיוחד בקרב משקי בית שבהם שני מפרנסים ומעלה.

בקרב משקי הבית שמימשו את המענק, פחתה תחולת העוני ב-4.9%, ועומק העוני ירד ב-9.6%. לפי המחקר, מימוש מלא של הזכאות למענק (כיום שיעור המימוש עומד על כ-70%) יוכל להוביל לירידה נוספת בגובה של 1% בתחולת העוני ובעומקו, ושל 0.3% במדד ג'יני לאי שוויון בהכנסה הפנויה.

המחקר מתייחס גם לרפורמה המתוכננת במענקי העבודה במסגרת תוכנית נטו למשפחה. הרפורמה, שאמורה לצאת לדרך בסוף 2017, צפויה להפחית את תחולת העוני ב-1%, את עומק העוני ב-1.6% ואת מדד ג'יני לאי שוויון בהכנסה הפנויה ב-0.4%.
מענקי עבודה משרד האוצר הכלכלן הראשי משק בית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד