ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

אמוניה, מיליארדרים ותוכניות חשאיות - יומן הפגישות של מנכ"ל האוצר נחשף

אינסוף רפורמות שנמצאות על השולחון ומחכות לצאת אל הפועל – אבל גם אינספור אנשי עסקים שיש להם אינטרסים בדרך שבה הרפורמות האלו יתבצעו ♦ היומן של שי באב"ד מספק הצצה לאחד מסדרי היום המשמעותיים עבור המדינה

מנכ"ל משרד האוצר שי באבד, צילום: הדס פרוש, פלאש 90
מנכ"ל משרד האוצר שי באבד, צילום: הדס פרוש, פלאש 90



עמותת הצלחה פירסמה אתמול (א') את יומנו של מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד. היומנים נמסרו רק שמונה חודשים אחרי שעורך הדין אלעד מן ביקש אותם בשם העמותה, וחמישה חודשים אחרי שמן התלונן בפני היחידה לחופש המידע על כך שהם לא מועברים אליו.

כרגיל במקרים כאלו, חלק גדול מהלו"ז המפורט ביומנים זוכה רק לציון יבש דוגמת "פגישה אישית" או "זמן עבודה". כך, הארוע שהנו אולי הגדול ביותר בתקופת כהונתו של באבד – והמהלך הגדול ביותר שלו ושל כחלון – אינו קיים ביומן. צמד המילים "נטו משפחה" פשוט אינו מופיע בו. עובדה שמעידה עד כמה חשאי היה מהלך הכנת התוכנית באוצר, וכמה נחושים היו באב"ד וכחלון להשאיר את התוכנית כמהלך הרשום על שמם בלבד – שיפתיע את כל יתר הגורמים בממשלה.

בנוסף יומנו של באב"ד מבהיר את הכמות העצומה של התוכניות, הרפורמות והוועדות הנמצאות על שולחנו בימים אלו. הרפורמה במכללות הטכנולוגיות; התוכנית לפיתוח הצפון; התוכנית לצמצום הפערים בין הציבור הערבי לציבור היהודי; הרפורמה בשוק כרטיסי האשראי; התוכנית לפיתוח העיר אילת; ועדת הפריון – בחינה של חצי השנה האחרונה בלבד ביומנו של באב"ד – משקפת מספר רב של פגישות בכל אחד מהנושאים הללו.

היומן גם מזכיר עד כמה חלק מהמהלכים והרפורמות הללו מטרידות את מנוחתם של חלק מהגופים העסקיים במשק. כך למשל משובצות בו שתי פגישות עם דורון ספיר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי דיינרס קלאב (כאל) ופעם נוספת עם נשיא דיינרס העולמית - במהלך חצי השנה האחרונה. פגישות שנגעו להמלצות ועדת שטרום בנוגע לשאלה האם תאופשר סליקה צולבת של כרטיסי אשראי שתפגע בכוח חברות דוגמת דיינרס.

כך ניתן למצוא ביומן של באב"ד פגישה ביוני האחרון עם בכירים מקבוצת לינדה הגרמנית המתמודדת על המכרז להעתקת מיכלי האמוניה מחיפה לנגב ומציעה להקים על חשבונה את המפעל החלופי לזה בחיפה. בנוסף, ניתן למצוא בו פגישה בינואר עם איל דשא, סמנכ"ל הכספים של טבע ודורון הרמן – סמנכ"ל המיסוי שלה – טבע היא החברה הישראלית שמובילה בהיקף הטבות המס שהיא מקבלת מהמדינה. עוד נמצא ביומן, במהלך חודש פברואר, פגישה עם עמי כחלון, בעליה של חברת נדל"ן שהגיע לפגישה עם באב"ד יחד עם נציגיה של חברה סינית, בהקשר של המהלך של משרד האוצר להבאת עובדים זרים מסין לצורך הוזלת עלויות הבנייה בענף, פגישה נוספת באותו חודש עם גיורא אלמוגי, מנכ"ל OPC רותם - המקימה תחנת כח פרטית בחדרה. כמו כן, באותו חודש התייצב אצל באב"ד גם אדר זהבי, מנכ"ל חברת שידורי הספורט צ'רלטון, המאויימת מהרפורמה בתחום שעשויה לפגוע בה. ופגישה עם בכירי חברת השילוח אוריין.

שיעור תורה מליצמן ונסיעה במכונית של מובילאיי

השר ליצמן, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90צילום: השר ליצמן, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
השר ליצמן, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


באב"ד, כך עולה מהיומן, לוקח את תפקידו כמתאם בין פעילות האוצר הישראלי למקבילו הפלשתיני ונוטל שיעורי ערבית. בנוסף לכך, הוא קיבל במהלך חודש מאי שיעור תורה משר הבריאות יעקב ליצמן. התראיין במרץ לעיתונאי קוריאני, זכה לנסיעת הדגמה במכונית האוטונומית של מובילאיי, והשתתף במפגש הנעת תהליך כתיבת תכנית אסטרטגית של השומר החדש.

במרץ נפגש באבד גם עם המיליארדר סר רונלד כהן בנוגע לרעיון של האחרון לקדם מהלך של הנפקת אג"ח חברתיות בישראל. הוא נפגש גם שלוש פעמים עם פרופסור ארתור ב.לאפר – כלכלן על שמו רשומה עקומת לאפר המגדירה הכנסות מקסימליות ממיסים, אבל משמש גם כנציג של חברת הסיגריות פיליפ מוריס בישראל.

ואם מגיעים ביומן עד לשבוע שעבר ניתן לראות שבאב"ד עוד ניהל בו שיחת ועידה בנוגע לסיוע של קרן המפעלים במצוקה הממומנת על ידי המדינה - בחברת יקבי חברון מקרית ארבע, נפגש עם יוסי קוצ'יק – מי שהיה מנכ"ל משרד ראש הממשלה בתקופת אהוד ברק והינו כיום בעליה של חברה ליעוץ בנושא שכר וגם עם חגי טופלונסקי, ראש אכ"א לשעבר, שנאלץ לפרוש בדצמבר האחרון לאחר שמחשבו האישי נגנב.

המשימה החשובה - אירוח הג'ירו

היומן של באב"ד גם מעלה אנקדוטה נחמדה. באפריל האחרון נפגש מנכ"ל משרד האוצר עם סילבן אדמס, מיליארדר יהודי קנדי שעלה ארצה בתחילת 2016. מטרת המפגש היתה הרצון לדון באפשרות לערוך את מירוץ הג'ירו – מרוץ אופנים בינלאומי, הנחשב לשני בחשיבותו בעולם אחרי הטור דה פראנס – ולערוך אותו בישראל לרגל חגיגות יום העצמאות ה-70 למדינה.

עבור חובבי האופנים הישראלים מדובר בחלום רטוב - בהתחשב בכך שמדובר בטורניר שצופים בו מאות מליוני בני אדם ומזמן אליו את הרוכבים הטובים בעולם. אדמס, שזכה בתואר אלוף העולם לרכיבה על אופנים לבני גילו הוא חובב רכיבה נלהב. הוא כבר הכריז בעבר כי הוא יממן נבחרת רכיבה על אופנים ישראלית - בניסיון להביאה לטורניר הטור דה פראנס.

אחת לשנתים טורניר הג'ירו מתארח במדינות אחרות – ובהתאם מנהלים אדמס ובאב"ד מגעים עם מארגני הטורניר בניסיון לערוך אותו בשנה הבאה בישראל. עם זאת, לאור העובדה שעד כה הטורניר לא יצא מעולם משטח יבשת אירופה – צפויה להם משימה קשה.
שי באבד משרד האוצר היחידה לחופש המידע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד