י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

עצרת הקנאים נגד הגיוס • סיקור ותיעוד ענק

אלפים השתתפו אמש בעצרת הקנאים נגד גזירת הגיוס. האדמו"ר מסאטמר בנאומו: "אתם לא לבד, אנשים אחים אנחנו". רוב האדמו"רים וראשי הישיבות המוכרים בארה"ב, שהיו אמורים להשתתף במעמד, נעדרו • 'בחדרי חרדים' עם סיקור ותיעוד ענק

עצרת הקנאים נגד הגיוס • סיקור ותיעוד ענק



ששה עשר אלף איש גדשו אמש (ראשון) את אצטדיון 'ברקליס' שבניו יורק-ארה"ב, שם התקיימה העצרת נגד גזירת הגיוס לצבא הישראלי.

כפי שסוקר בהרחבה ב'בחדרי חרדים' בימים האחרונים, התנהל קרב בלימה חובק עולם כנגד העצרת שנתפסה כהתרסה כנגד גדולי ישראל בארץ ישראל. במסגרת המאמצים שצלחו, השיבו גדולי ישראל במכתבים נדירים בהם הם כותבים כי כל נושא חוק הגיוס מתנהל על דעתם וכי אין להאמין לשקרים שמפיצים בנושא, "שיקרא לא קאי, קושטא קאי" (השקר אינו מתקיים, האמת מתקיימת") סיימו גדולי ישראל את מכתבם. ואכן, קרב הבלימה של גדולי ישראל צלח, ורוב האדמו"רים וראשי הישיבות המוכרים בארה"ב, שהיו אמורים להשתתף במעמד, נעדרו, על אף התוכנית המקורית לקיים עצרת 'כלל ישראל', שתכלול את כל הקהלים, העצרת כללה בעיקר את הקהילות הקנאיות, המשתייכות והקרובות לסאטמר.

בעצרת השתתפו עשרות אדמו"רים, רבני קהילות וראשי ישיבות, בהם: האדמו"ר מפשעוורסק, האדמו"ר ממונקאטש, האדמו"ר מצאנז גריבוב, האדמו"ר מוויען, האדמו"ר מספינקא, זקן ראש הישיבות רבי אהרן שכטר ראש ישיבת רבינו חיים ברלין, הגאון רבי אשר קלמנוביץ ראש ישיבת מיר בארה"ב, הגה"צ רבי שמואל זאב ליכטר אב"ד כוונת הלב, הגאון רבי יחזקאל ראטה גאב"ד קארלסבורג, בנוסף לאדמו"ר מהרי"י מסאטמאר ורבני החסידות שהשתתפו בה.

במהלך העצרת הוקרא, מכתב ברכה ששיגר הגאון רבי אהרן פלדמן, ראש ישיבת נר ישראל בולטימור וחבר מועצת גדולי התורה בארה"ב.

זקן ראשי הישיבות ראש ישיבת רבינו חיים ברלין הגאון רבי אהרון שכטר אמר בנאומו בעצרת והתייחס למאבק שקורה בארץ: "שהזעקה לא תפסק. ושידעו כולם שבאמריקה זועקים, ושבארץ ישראל יפסיקו כבר לפחד לזעוק".



האדמו"ר מסאטמר נשא את משא הסיום ופתח: "קול דמי אחינו צועקים אלינו, אחב״י בארץ הק׳ צועקים אלינו גדלנו בנים ברוב יגיעה ועכשיו חוטפים אותם מחיק אבותם ומכניסים אותם לתוך צבא השמד".

״התכלית של האסיפה היום אנחנו מכריזים לכל היהודים בארצינו הקדושה: אתם לא לבד, אנשים אחים אנחנו, שתדעו שיש אלפים ורבבות מישראל שעומדים לצידכם ורוצים לקחת חלק במסירות נפש שלכם והקידוש השם שאתם עושים" אמר האדמו"ר.

הרבי מסאטמר המשיך: "שתדעו כל כלי יוצר עליך לא יוצלח, לא יעזרו מעצרים, רדיפות כלום לא יצליח לשבור את כח הקדושה וכח של המסירות נפש שלכם".

״מורי ורבותי, היום לפני 39 שנים - א׳ שלח תשל״ח - קיבץ מרן רביה״ק ה'ויואל משה' זי״ע את הציבור להקים את ״קרן הצלה״ להציל את המוסדות בארה״ק ״אין אדם עומד על דעת רבו עד ארבעים שעה״ והכל כבר כולם רואים את החורבן הנורא שמקבלים תקציבים מהרשעים".

הרבי המשיך במשאו: ״לפני כחמש שנים כששוב התחילה הגזירה של גיוס בני הישיבות, אז הרעישו כל הציבור החרדי שזו גזירת שמד ולחמו נגד זה, אבל עכשיו כשנעשו חלק מהממשלה והם מקבלים ממנה תקציבי עתק, הם לא יכולים לראות את האמת, כי השוחד יעוור עיני חכמים, לא מעוררים נגד הגזירה, יש ממש איסור לכתוב אודות הגזירה שיש סכנה אדירה שבחורי ישראל יפלו לצבא. וזה ברור שאם לא היו מקבלים את התקציבים היו כולם צועקים נגד הגזירה וכל הגזירות נגד עקירת הדת.״

העצרת הסתיימה בשירה ספונטנית של קהל האלפים, את הימנון הקנאים "ד' הוא מלכינו".

מארגני העצרת אמרו ל'בחדרי חרדים' כי "קרב הבלימה של המפלגות החרדיות בארץ לא צלח כלל, הן מבחינת כמות הרבה של המשתתפים והן מבחינת מגוון האדמו"רים והרבנים שפיארו את הבימה. לדבריהם "היתה הצלחה למעלה מן המשוער, לא היה כסא ריק באולם".

יחד עם זאת, כאמור לעיל, רוב האדמו"רים וראשי הישיבות המוכרים בארה"ב, שהיו אמורים להשתתף במעמד, נעדרו. על אף התוכנית המקורית לקיים עצרת 'כלל ישראל', שתכלול את כל הקהלים, העצרת כללה בעיקר את הקהילות הקנאיות, המשתייכות והקרובות לסאטמר.

מי שנבחר לתואר יו"ר העצרת, הוא העסקן הנודע ממונסי הרב שלמה אליעזר מייזעלס ונאמו בה הגאון רבי אנשיל אשכנזי אב"ד חוות דעת סיגעט ומראשי ישיבת סאטמר לצעירים בוויליאמסבורג, הגה"צ רבי הלל וויינברגר אב"ד סערדהעלי, המשמש גם כיו"ר התאחדות הרבנים, הגאון רבי שמואל אריה לוין רבה של ארגנטינה, הגה"צ רבי יחזקאל ראטה אב"ד קארלסבורג, הגאון רבי אהרן שכטר ראש ישיבות רבינו חיים ברלין, האדמו"ר מהרי"י מסאטמאר, הגאון הרב יעקב שפירא נאם באנגלית לעיתונות, בעצרת נאם גם ר' יהודה ראבי, מנהל בית ספר לבנות הפלג הירושלמי בירושלים, וכן העסקן ר' יוסף דוד שכטר מעסקני הגיוס מירושלים.

כמו כן נשמעו נאומים בשידור חי דרך הטלפון, מפי הגרי"ט ווייס גאב"ד 'העדה החרדית', הגאון רבי ישראל יצחק קלמנוביץ בעל אהלי ישועה מבני ברק, הגה"צ רבי יעקב מאיר שכטר מירושלים, בשם ביד"צ 'העדה החרדית' נאם דרך הטלפון, הגאון רבי אברהם יצחק אולמן חבר הבד"צ, באמירת תהילים כובד הרה"צ ר' אהרן גד כ"ץ אב"ד קאפיש, בקבלת עול מלכות שמים כובד הגאון רבי ישראל חיים מנשה פרידמן ראב"ד סאטמאר בארה"ב. בעצרת נאם גם הרב ר' יהודה ראבי, מנהל בית ספר לבנות הפלג הירושלמי בירושלים.

כפי שפורסם בהרחבה ב'בחדרי', האדמו"ר מסקולען סירב להשתתף בעצרת ואף סירב לחתום על הקול קורא, אולם בניו ודייני החסידות השתתפו בעצרת, האדמו"ר מפאפא שלח את בנו בכורו הרה"צ רבי אהרן גרינוולד דיין הקהילה, והגאון רבי משה מנחם ווייס דיין החסידות בבורו פארק להשתתף בכינוס.

'בחדרי חרדים' עם תיעוד ענק, צילומים: האחים לעטשוועסקי, אברומי בלום ואיצי קאהן










































































































































































































































































































































































































































































עצרת הגיוס סאטמר שיקרא לא קאי קרב הבלימה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 37 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד