י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

בעקבות 'בחדרי' • לונדון סוערת: "לא לפתוח את שנת הלימודים"

בעקבות חשיפת 'בחדרי חרדים' על ההתנהלות המקוממת בבבתי הספר בלונדון, כשאחד מהמנהלים אף מתנהל בסחטנות ודורש סכום כסף עצום מההורים, נכנס אחד מחשובי הרבנים בלונדון לעובי הקורה וקורא שלא לפתוח את שנת הלימודים • סוער

לונדון על רקע המכתב של הרב הלפרין. צילום: נתי שוחט פלאש 90
לונדון על רקע המכתב של הרב הלפרין. צילום: נתי שוחט פלאש 90



לאחר חשיפת 'בחדרי חרדים' על מספר בנות חרדיות משכונת גולדרס גרין בלונדון שלא התקבלו לאף מוסד לימודים לקראת השנה הבאה, ניסו במספר נסיונות לסדר את הבנות במוסדות חינוך, אך לאור סירובו של אחד המוסדות לקבל את הבנות אלא אם יקבל 150000 פאונד, יצא אחד הרבנים שעושה לילות כימים כדי לשבץ את הבנות בבתי ספר, בקריאה שלא לפתוח את שנת הלימודים הקרובה בבתי הספר לבנות, עד שכל הבנות יתקבלו.

כזכור פורסם לראשונה ב'בחדרי חרדים' על 16 בנות חרדיות (כרגע שתי בנות מתוכן סודרו) מהקהילה החרדית בגולדרס גרין בלונדון, שלא התקבלו למוסדות חינוך, בגלל מחלוקת בין בתי הספר המקומיים.

שני רבנים מקומיים נכנסו לעובי הקורה והחליטו לטפל בנושא, כפי שטיפלו בתחילת השנה הנוכחית, בסיוע לילדים שלא התקבלו לתלמודי התורה, מסיבות שונות ומגוונות.

אך שלושת בתי הספר המקומיים מתקוטטים ביניהם, וטוענים כי אין להם מקום, כפי שנחשף ב'בחדרי חרדים', אחד מבתי הספר אף מתנהל בסחטנות חסרת בושה ומנהל בית הספר הבהיר לעסקנים ולרבנים, "אם אתם רוצים שנקבל 6 בנות מתוך ה-16 שלא התקבלו, אנחנו דורשים 150,000 לירות סטרלינג", השווים לכ-700 אלף ש"ח.

שני בתי הספר האחרים טוענים כי אין להם מקום, אולם אם בית הספר הראשון יקבל 6 בנות, הם יקבלו את עשר הבנות הנותרות.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי אחד מבתי הספר עומד במריו וטוען "אנחנו בית ספר פרטי, ואיננו חייבים לקבל את מישאיננו מעוניינים". ביום חמישי האחרון התקיימה פגישה בה השתתפו כל המעורבים בנושא, ובו ביקשו הרבנים לדאוג לבנות, אך ללא הועיל. בעקבות המוסד הפרטי שהחליט לא לשמוע לרבני השכונה, החליטו שאר המוסדות לא לקבל אף אחת מהבנות, למעט שתי בנות שכן התקבלו, לטענתם אין הם חייבים לקבל את הבנות אם המוסד השלישי אינו מוכן לקבל גם כמה מהבנות. נכון לעכשיו ישנן עוד 14 בנות שלא התקבלו.

הגאון רבי משה יהודה דוב הלפרין רב בית המדרש בית שמואל ראודמישלא בגולדרס גרין יצא במכתב שבו הוא מבקש "לא לפתוח את שנת הלימודים הבאה, עד שיסודרו כל הבנות, ל'בחדרי חרדים' נודע שהרב הלפרין פנה לשאר רבני המקום במטרה שיחתמו גם הם, והם ביקשו להמתין עוד כמה ימים, הרב הלפרין לא המתין והוציא את המכתב.



הרב משה הלפרין גאבד ראודמישלא בלונדוןצילום: הרב משה הלפרין גאבד ראודמישלא בלונדון
הרב משה הלפרין גאבד ראודמישלא בלונדון


במכתבו כותב הרב הלפרין "לכבוד רבני מחוזינו נאר"ט וועס"ט, מנהלי מוסדותיה, ועדות החינוך, עסקנים ואנשי מעשה, ד' עליהם יהיו.

בחסדי השי"ת מבורך מחוזינו עם מוסדות התורה והחינוך, אשר בהם מתחנכים בנים ובנות למאות ולאלפים בליעה"ר.

המוסדות הוקמו ומתנהלים עם הרבה מסירות נפש ויגיעה, ע"י כמה רבנים ובעלי בתים יחידים, יומם ולילה לא ישבותו למען קיומם והצלחתם ברוחניות ובגשמיות, ובעזרת תמיכה הכספית של הציבור.

השנה, כמידי שנה, נמצאו חמש בנים וארבעה עשר בנות, המתכוננים להיכנס להגרעמע"ר סקול"ס, אשר לא סודרו.

לראשונה, התקיים פגישה, תחת ניהולו של ידידי הגה"ג ר' ישראל מאיר גרינבערג שליט"ט בין ארבעת המוסדות לבנים מבוגרים, פרדס, מנורה, עליון ותפארת שלמה, יהענין נסדר בס"ד בכי טוב.

בנוגע להבנות, עבדנו כג' חדשים, וגם התקיים פגישה לראשונה בין שלושה המוסדות בית יעקב, תפארת ומנורה הי"י, אצל הגרי"ם שליט"א, אבל לעת עתה עדיין הענין לא סודר.

לכל הצדדים יש טענות, סיבלינג"ס, חלוקה בשוה לפי ערך, חוסר מקום, חוסר מימון, תלמידות עם קשיים בלימוד והתנהגות וכדומה, וקשה לפרש. ע"כ הצעתינו היא, ששלושה המוסדות יקבלו עליהם בוררות, הכולל שלוש מרבני המחוז שאינם נוגעים בדבר, ביחד עם כמה מומחים לעניני חינוך, כגון מנהלי מוסדות לבנים.

כמובן שזה קשה לקבל, כיון שכל צד בטוח בצדקת טענותיו, ובפרט בטענת אי אפשר, אבל כן הוא בהרבה סיכסוכים, ודרך התורה הוא לסדר באופן הנ"ל.

"לכן בקשתי" כותב הרב הלפרין, "למי מכל הנ"ל שאפשר לו, שיעזור לסדר הדברים, אשר גורמים עגמת נפש לההורים והילדים, יע"פ רוב, על לא עול בכפם, ובינתיים יסכימו רבני המחוז שמוסדות הנ"ל לא יפתחו בשנה החדשה, עד שיעזור השי"ת, שהבנות כולן תבאנה על מקומותיהן הראויות בשלום".





לונדון הרב הלפרין לימודים בנות חרדיות בית ספר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד