כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

מהפכת הדלקנים: חצי מיליון נהגים יוכלו לתדלק בכל התחנות

אחרי 19 שנים של גרירת רגליים, מהפכת הדלקן האוניברסלי יוצאת לדרך: עד לסוף 2017 יחויבו חברות הדלק להתקין משאבות שיאפשרו תדלוק אוטומטי גם לבעלי דלקנים מתחרים • הפרישה תושלם בסוף 2018, לאחר שמאות אלפי הדלקנים יוחלפו • איגוד חברות הנפט: "זהו לעג לרש"

מהפכת הדלקנים: חצי מיליון נהגים יוכלו לתדלק בכל התחנות



רפורמת הדלקן האוניברסלי יוצאת סוף־סוף לפועל, אחרי 19 שנים של ביורוקרטיה ממשלתית, התמודדות עם כשלי שוק — ובעיקר התמודדות קשה מול חברות הדלק הגדולות שניסו לסכל את המהלך.

הבוקר (ב') משכו חברות הדלק את העתירה שהגישו לבג"ץ נגד יישום הרפורמה. עתירה זו קנתה להן דחייה של לפחות שנה בהחלפת מנגנון הדלקנים — ובכך הן מיצו את "השפנים שבכובעיהן".

עד סוף השנה יחויבו חברות הדלק הקמעוני להתקין בתחנות התדלוק שלהן לפחות שלוש משאבות, שיאפשרו לכל הנהגים בעלי התקן דלקן (פזומט) לתדלק בהן באופן אוטומטי, ללא צורך בתשלום במעמד התדלוק — גם אם הדלקן שברשותם הונפק עבורם על ידי חברת דלק מתחרה.

עד סוף 2018 ייפתחו לשימוש חופשי כלל המשאבות בתחנות התדלוק ברחבי הארץ. במקביל, יוחלפו הדלקנים שמותקנים כיום בכלי הרכב, כך שיותאמו לתדלוק האוניברסלי. מדובר בהחלפת 450 אלף דלקנים, שתיעשה עד למועד זה בידי שתי חברות יחידות שפועלות כיום בשוק: רוזמן ואורפק.

כיום, כל חברת דלק מתקינה התקן מיוחד משלה ללקוחותיה בלבד, ובכך מגבילה את השימוש בדלקן רק לתחנותיה. במציאות כזאת נפגע חופש הבחירה של הצרכן, מכיוון שהוא נכבל לחברת דלק אחת, שמעניקה לו הנחות ומבצעים שונים — וכן נוצר פתח לאפליה עמוקה של לקוחות.

המגבלה שירתה בעיקר את שלוש חברות הדלק הגדולות יותר — פז, דלק וסונול. אלה הציעו פרישה נרחבת יחסית של תחנותיהן, ולכן נהנו מיתרון על פני חברות דלק מתחרות, שהלקוחות, בעיקר ציי רכב, נמנעו מלחתום מולן על הסכמי דלקן מחשש לפגיעה בגמישות התדלוק.

הפתרון שמצאו בממשלה לכשל השוק מתבסס על טכנולוגיית Open Access, שתאפשר שימוש בדלקן אחיד בכל התחנות שיחויבו להתקין משאבות מתאימות.

חברות הדלק: "זהו לעג לרש"

לאחר שנים של הסתבכויות ביורוקרטיות, טכניות ומשפטיות, הצליח משרד האנרגיה לגבש לפני שנתיים את המפרט הטכני של מערכת הדלקן האוניברסלי. הוא חייב את כל תחנות הדלק להתחיל בהתקנת המערכות החדשות עד אוקטובר 2015. ואולם אז התברר כי רק חברה אחת בשוק — אורפק — הספיקה לפתח את מערכת התדלוק החדישה, ומועד ההתקנה נדחה בעוד חצי שנה, עד ל–1 באפריל 2016.

חודש לפני מועד זה עתרו לבג"ץ חמש חברות הדלק הגדולות — פז, דלק ישראל, סונול, דור אלון וטן — נגד משרד האנרגיה. בעתירתן טענו הפעם כי התקן התדלוק האוניברסלי מתבסס על רכיב זיהוי לא בטיחותי ולא מוצפן, שעלול לחשוף את לקוחותיהן לחיובים כוזבים. החברות צירפו לעתירה חוות דעת, שלפיהן ההתקן המוצע ניתן לפריצה בקלות, ולכן פגמיו שוללים את האפשרות להתקינו.

בג"ץ נעתר לבקשת החברות והוציא צו ביניים, תוך שהוא מחייב את המדינה לגבש מולן פתרון אבטחתי מספק. ואולם הניסיונות לתקוע מקלות בגלגלי הרפורמה לא הסתכמו בכך.

כפי שנחשף ב–TheMarker, חברות הדלק פנו יחדיו אל רשות ההגבלים בטענה כי במאמציהן המשותפים לגבש פתרון טכנולוגי יש משום הסדר כובל — ולכן על הרשות לפטור אותן קודם לכן מהוראות החוק. פנייה זו עוררה תמיהה, מכיוון שחברות הדלק ממילא פועלות כיום יחדיו בסוגיות ענפיות משותפות תחת איגוד גג ובחסות מכון הנפט — בלי שניתן לכך אישור מרשות ההגבלים.

ואכן, גם לדעת הממונה על ההגבלים מיכל הלפרין, "ניכר היה כי יותר משהצדדים מייחלים לקבל פטור לצורך מציאת פתרון משותף, הם מייחלים לכך שפטור כזה לא יינתן להם. גישה זו משתלבת היטב עם ניסיונן להכשיל, ולמצער לעכב, את רפורמת הדלקן האוניברסלי". משכך, העניקה רשות ההגבלים לחברות פטור מהסדר כובל בכל הנוגע לגיבוש פתרון אבטחתי משותף, כדי שיאפשר ליישם סוף־סוף את הרפורמה — ולאחר שזה גובש, המליצו שופטי בג"ץ לחברות למשוך את עתירתן. שר האנרגיה, יובל שטייניץ, אמר כי "על אף רצון החברות לעכב את התחרות הצרכנית במשק הדלק, בג"ץ נתן הכשר לרפורמה הצרכנית שתגביר את התחרות במשק הדלק. אזרחי ישראל קיבלו את האפשרות לבחור את החברה המתאימה והמשתלמת עבורם ולהחליף בין החברות כאשר ירצו בכך, ללא חסם טכנולוגי".

איגוד חברות הנפט מסר בתגובה כי ״זהו לעג לרש. משרד האנרגיה, שגרר רגליים 20 שנה, מצליח להציג פתרון חלקי שלא מתאים לתקופתנו. אך חברות הדלק יכבדו את החוק ויעמדו בו".
הדלקן האוניברסלי חברות הדלק מנגנון הדלקנים תחנות תדלוק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד