י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

סיכום עצרת הגיוס: הצלחה גדולה לסאטמר כשלון ענק ל'פלג'

על אף ניסיונות ההתחמקות בימים האחרונים, מסמכים מוכיחים - 'הפלג הירושלמי' פעל מאחורי הקלעים בעניין עצרת הגיוס • לסיכום: בעקבות 'קרב הבלימה' שנחשף ב'בחדרי', סאטמר רשמה הצלחה גדולה, הפלג רשם כשלון • צפו בתיעוד מהעצרת

סיכום עצרת הגיוס: הצלחה גדולה לסאטמר כשלון ענק ל'פלג'



הצלחה גדולה לסאטמר של המהרז"ל - כשלון ענק ל'פלג הירושלמי'. זו למעשה השורה התחתונה לסיכום עצרת הגיוס שהתקיימה אמש (ב), בהשתתפות כ-16,000 אלף בני אדם, אחר 'קרב הבלימה' שהתנהל בעשרת הימים האחרונים, כדי למנוע מצב שכלל הקהילות החרדיות משתתפות בהפגנה, שמסריה הם למעשה מתיחת ביקורת על מועצות גדולי התורה של 'אגודה', 'דגל' ו'ש"ס', שהכריעו כי המצב הנוכחי אינו בגדר "גזירת גיוס", כיוון שבחורי הישיבות המתייצבים וחותמים על תורתם אומנתם, אינם נמצאים תחת סכנה.

כמה ימים אחר פרשת מעצר ראשי הפלס, יצאה היוזמה לעצרת הגיוס בארצות הברית - מישראל. תחילה במכתב של 'העדה החרדית', שקרא ליושבי חו"ל להרים קול זעקה "להרעיש עולם ומלואו על גזירת הגיוס", ובז' אייר פורסמה המודעה הראשונה מטעם 'התאחדות הרבנים דארה"ב וקנדא' - הגוף הרבני המרכזי של קהילת סאטמר מהרז"ל. במודעה נכתב: לאור קריאת כ"ק מרן הגאב"ד והביד"צ דהעדה החרדית בירושלים, ולבקשת הגאון הגדול ראש הישיבה רבי שמואל אויערבך, החלטנו לצאת לרחובה של עיר, לעצרת מחאת זעם, רבבות אלפי ישראל בראשות גדולי וצדיקי הדור וגדולי ראשי ישיבות".

יש מי שסובר שהעיתוי לא היה מקרי. 'הפלס' שהיה בשיא המשבר, חישב את הדרכים כיצד לייצר תמיכה ואהדה בקרב הקהל האמריקאי, משם גם זורמים התקציבים למאבקים נגד המדינה, אם זה בעניין הצבא, וגם במישורים אחרים שלפי הערכות ומידעים שונים כוללים גם את מימון 'הפלס'. בעבר פירסמנו כאן ב'בחדרי חרדים' על צינור הכסף מסאטמר בארה"ב, דרך הרב חיים אהרן טומבק - נציג 'הפלג הירושלמי' בארה"ב, שבעבר דווח בהרחבה ב'בחדרי חרדים' על חלקו (הקישור בסוף הכתבה).

טומבק, מתברר, פועל רבות בשוטף עם איש הקשר שלו בסאטמר, הרב יצחק שטרן, אחיו של הרב אפרים מירושלים שמסייע לו בעניין גיוס הכספים למטרות 'הפלג'. גם בעניין עצרת הגיוס שילבו השניים ידיים והחלו לפעול בעניין העצרת, כשהפעם הם כיוונו את המשימה לכלל הציבור החרדי. טומבק ושטרן החלו לפעול בבתי הרבנים, לא רק אלו של סאטמר, אלא בקהלים וקהילות אחרות גם, חסידים וליטאים, ראשי ישיבות ואדמו"רים.



מודעת ההתאחדות, בשם הגר"ש אויערבךצילום: מודעת ההתאחדות, בשם הגר"ש אויערבך
מודעת ההתאחדות, בשם הגר"ש אויערבך


כאן ב'בחדרי' דיווחנו לאורך החודש על ההתפתחויות. בשלב ראשון עלתה יוזמה לקיים הפגנה עוד טרם יציאת טראמפ לישראל, זה לא קרה ו'בחדרי' דווח כי העצרת נדחתה למועד בלתי ידוע. ולכן דובר על תאריך אחר, ערב ראש חודש סיוון, או ג' סיון - בין היתר בשל יציאת האדמו"ר מהר"א מסאטמר למסע באירופה. המארגנים רצו שיתוף פעולה של כולם, כולל של שתי הקהילות ושני האדמו"רים מסאטמר ולשם כך חתרו לתאריך יעד נוח ומוסכם.

המארגנים מטעם סאטמר טוענים כי מצידם לא היה לארגון העצרת קשר לסאטמר. את הטיעון הזה הם מסרו רק אחרי שבוע של קרב בלימה שנחשף ב'בחדרי' שהגיע בשיאו למכתבים ברורים מגדולי ראשי הישיבות בארץ, מאמרים ביומונים ופעילות פוליטיקאים חרדים מול בתי אדמו"רים.

"יתכן שהפלס היה מעורב בהוצאת המכתב מהעדה החרדית. אבל במציאות כשדיברו כאן בארה"ב על ארגון העצרת, דובר על הבאת הליטאים, אנחנו שללנו את זה, רבנים אצלנו אמרו שהם לא יגיעו בגלל שהם לא יצאו נגד הגראי"ל שטיינמן. אך אף על פי כן, החברה של הפלג, טומבק ושטרן שהוא אמנם מסאטמר אבל עובד עם טומבק לכספים ודברים אחרים, הם התחילו להגיד שאפשר כן להביא רבנים ליטאים" כך מספר ל'בחדרי' גורם מרכזי בקהילת סאטמר שהיה מעורב לאורך כל הדרך בארגון.

"אנחנו סברנו שהם לא יצליחו להביא אף אחד, והרעיון המרכזי של המסר שלנו הוא, שלנו סאטמר אין מאבק עם הגראי"ל שטיינמן, אנחנו נגד המדינה כבר שבעים שנה, ואנחנו נמשיך להיאבק במדינה. הם אמרו שאפשר להביא ליטאים? יפה, שיביאו. אבל אנחנו, סאטמר, מבחינתנו העצרת היא של יהודי סאטמר. הראיה שכך תיכננו מראש היא שמילאנו את האולם כולו, גם בלי קהילת סאטמר השנייה".

כבר ביום שלישי בשבוע שעבר, דיווחנו כאן ב'בחדרי' על כך ש'קרב הבלימה' צלח: "העסקנים שטרן, וואזנר ושכטר יצאו לדרך, כשבאמתחתם רשימה מכובדת, אך הרשימה הולכת ומצטמצמת. גם ראש ישיבה המזוהה עם 'הפלג' סירב לקבלם. בשורה התחתונה, אין בה קהילה משמעותית, מלבד סאטמר.

עוד דווח אז ב'בחדרי', "מלבד כמה קהילות המסונפות בדרך כלל לסאטמר מהרז"ל כדוגמת וויען, אין קבוצה משמעותית המצהירה על השתתפות וודאית בעצרת. יחד עם זאת, סאטמר לבדה וקהילותיה יכולה למלאות אצטדיון בעצרת ענק ובהשתתפות מכובדת, אך המשימה לגייס את 'כלל ישראל' בארה"ב נגד 'כלל ישראל' בישראל, נראית בשלב זה רחוקה." ואכן כפי שמתברר, למרות הקמפיין של 'הפלג הירושלמי' בעיתון הפלס בארץ, בשליחת המסרים לקיום העצרת, ובהפעלת העסקנים בארה"ב - נכח בעצרת רק ראש ישיבה בולט אחד, הגאון הגדול רבי אהרן שכטר, המזוהה עם עמדות 'הפלג'.

הפרסום בפלס של מודעת התאחדות הרבנים, עם איזכור הגר"ש אויערבך
קרב הבלימה עצירת הגיוס גזירת הגיוס הפלג הירושלמי סאטמר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 30 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד