י' אייר התשפ"ד
18.05.2024

עמידרור נגד 'הארץ' • "יש לכם שנאה לדתיים"

הכותרת הראשית של 'הארץ' הוקדשה לאלוף יעקב עמידרור שזעם על הפרסום • במאמר שפרסם הבוקר הוא תוקף את המניע: "גזענות נגד חובשי כיפות ושומרי שבת" • כנסו לקריאה

עמידרור. צילום: פלאש90
עמידרור. צילום: פלאש90

לפני יומיים פירסם עיתון "הארץ" בכותרתו הראשית משפט שאמר היועץ החדש לבטחון לאומי לראש הממשלה נתניהו, האלוף יעקב עמידרור, בדיון במכון הישראלי לדמוקרטיה שנערך לפני שנה בנוכחותם של כשני תריסרי אנשים לכל היותר.

וכך הכריזה הכותרת הראשית: "עמידרור: צריך להכניס כדור בראש לחייל שאינו מסתער".

עמידרור החליט לא לשתוק והגיב על הכותרת במאמר מיוחד שפרסם הבוקר בעיתון 'ישראל היום', שם הוא מפרסם בשנים האחרונות טור קבוע.

"המסע הזה החל ביום שישי שעבר כאשר במוסף הפוליטי של "הארץ" נערכה ספירה של מספר חובשי הכיפות בלשכת ראש הממשלה לנוכח האפשרות שאגיע לתפקיד. כאילו כיפתו של אדם כמו צבע עורו היא בעלת משמעות במילוי התפקידים השונים", כותב עמידרור.

"כדי להסתיר את הניחוח הגזעני העולה מן הספירה טען העיתון כאילו אנשים אלה חובשי הכיפות הסרוגות ושומרי השבת מנותקים מן העולם במהלכה ובכך נפגע תפקודה הראוי של הלשכה לשעות רבות.

הטיעון הזה פרימיטיבי במידה שלא תיאמן. יותר מזה הוא מעליב. שירתתי בצבא 36 שנה במהלכן הייתי קצין המודיעין של פיקוד הצפון ראש חטיבת המחקר באמ"ן והמזכיר הצבאי לשר הביטחון. כמעט 10 שנים בתפקידים שאין בהם יום ואין בהם לילה.

לא היה אפילו מקרה אחד שבו לא הייתי זמין בשבת חג או מועד. עשרות שבתות עשיתי בכל מיני מקומות שבהם צריך הייתי להיות נוכח לצורך ביצוע תפקידי. איני מזכיר את תקופת היותי חייל בצנחנים במלחמה במארבים ובביטחון השוטף אלא דווקא את השירות כקצין בכיר שיכול לקבל החלטות בעצמו באווירה דומה לאווירה הצפויה בלשכת ראש הממשלה.

האמירה כאילו הצטרפותי לקבוצה העוזרת לראש הממשלה תפריע להשגת המשימות בגלל שאני שומר שבת היא עלבון לאינטליגנציה בעולם שבו חלק ניכר מהקצונה הזוטרה ביחידות הקרביות היא שומרת שבת קפדנית כמו גם קצינים בכירים בכל התפקידים.

הטיעונים חסרי הבסיס הללו הם רק כיסוי לאמת המצערת של אנטישמיות יהודית. "הארץ" במסעו האישי נגדי ונגד חובשי הכיפות הסרוגות בתפקידים הבכירים חרג מגבולות הוויכוח בחברה הישראלית. זהו ניסיון לתקוף באופן גס ובוטה ולפגוע בכל מי שאינו חושב כמוהו או סתם חובש כיפה".

לגופו של עניין מסביר עמידרור: "אמרתי באותו דיון כמו שאני אומר בכל מקום באותו עניין כי יש מדינות שבהן נהוג להוציא להורג פחדנים שכאלה. אם היה מי שהבין כאילו אני ממליץ לאמץ זאת גם אצלנו - הרי שלא התנסחתי כראוי.

יש הכרח בעמידה על ההגדרות הללו בקשר לייחודיותו של המקצוע הצבאי וקיים צורך לחדד את חשיבותה העליונה של השגת המשימה תוך נכונות להקריב את החיים ולהרוג את חיילי האויב.

המאמץ לפגוע בהבנה זו הוא חלק מניסיונות רבים לסרס את יכולת הצבא להילחם. הניסיונות הללו מובלים ע"י אינטרסנטיים המפעילים כל אמצעי כדי להפחיד את המפקדים והחיילים מלפעול על בסיס עקרונות אלה וע"י אנשים תמימים הרוצים רק טוב ואינם מבינים שצבא שיאבד את נכונותו להקרבה ואת נחישותו לנצח - יפסיד במלחמה".

"ולסיום הערה על אתיקה עיתונאית. יש יותר מחוסר הגינות בציטוט מדיון אקדמי תיאורטי על דברים שאינם עומדים להחלטה מעשית גם אם הדברים יוצאים לאינטרנט באתרו של אותו מקום. עד לפרסום אפילו לא ידעתי שהדברים שוחררו לאתר. הערכתי שמדובר בדיון שלפני פירסומו יבקשו ממני לאשר את פרטי הדברים לאחר שיודפסו כתמליל כמקובל לאחר אירועים מעין אלה.

שהרי בסערת הדיון והוויכוח אומרים דברים שמן הראוי שלא ייכתבו וודאי שלא יפורסמו ומה שנשמר בזיכרון מעבר למיפגש עצמו ראוי לבדיקה וחשיבה נוספת.

יש משהו באווירה של החיטוט בדברים הנאמרים בדיונים מעין אלה ובהוצאת חלקי משפטים מדיון ארוך וחילופי מילים של ויכוח משום פגיעה קשה בדיונים ובוויכוחים שחייבים להתנהל בחופשיות בין אנשים המנסים לגבש דעות בנושאים חשובים גם אם רגישים מבחינה ציבורית.

"הארץ" בחטטנותו הנוטה לצד אחד פוגע בעתידו של הדיון הציבורי בישראל. כולנו נצא נפסדים מכך", הוא מסכם.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד